Een mini-recensie van het managementboek Aandachtsmarketing van Klaas Weima uit 2019. Ongeveer 1 minuut leestijd.
In Aandachtsmarketing…
… krijg je het slechte nieuws dat je nieuwsbrieven, posts en brochures steeds minder worden gelezen door je (potentiële) klanten. Dat is niet zo gek, want het digitale reclame-aanbod is verveelvoudigd, terwijl de reclame-consumptie, de tijd en aandacht die wij met z’n allen besteden aan het lezen ervan, gelijk blijft. Hoe zorg je dat je meer aandacht krijgt van je doelgroep?
Uit literatuurstudie èn eigen onderzoek heeft Weima afgeleid dat er zes aandachtstrekkers zijn die bij marketing ingezet kunnen worden om te zorgen dat jouw boodschap opvalt.
- Hulp: maak het leven van je klanten makkelijker, geef ze wat nuttigs.
- Emotie: prikkel de gevoelens van je klant, gebruik humor.
- Status: Laat jouw klant goed uit de verf komen, denk aan merkkleding of zonnepanelen.
- Nieuw: Wek de interesse van je klant, geef hemaar (genderneutraal) wat nieuws, verassends.
- Inclusie: Geef je klant het gevoel dat zhij erbij hoort, bijvoorbeeld door een loyaliteitssysteem als Flying Blue.
- Beloning. Geef je klant iets extra’s, direct bij een aankoop, of later, zoals airmiles.
Mini-recensie van dit managementboek
Elk van de aandachtstrekkers is mooi uitgewerkt met veel voorbeelden. In de rest van het boek wordt met name ingegaan op de bekende marketingitems als merk, markt, waardepropositie en storytelling.
Ik gaf het 3 *
Meer recensies van managementboeken over Marketing en verkoop vind je hier.