POWERED BY ESCIA
Recensie: Green hearts – Great business – met sterrenstof?
Recensie: De kunst van niet kiezen – fraai betoog
Recensie: Help! Het is hier een beestenbende – lezenswaardig
Nexus – leren van historische veranderingen
Recensie: O nee dit gaat over mij – pittig
11 goede voornemens voor 2025
De beste managementboeken van Q4-2024
Recensie: Stil – warm bad voor introverten
Recensie: Ik wil iets van jou, jij wilt iets van mij – leuk!
Recensie: Cultures of Growth – teleurstellend
1001 Managementboeken
  • MUST READ
  • RECENSIES
  • SAMENVATTINGEN
  • EDUCATIE
  • Specials
    • Managementboeken ruilen
    • #MGTBOEK2020
    • Minibiebjes
    • Winacties
  • BLOG
  • OVER
  • SHOP
  • 0
recensie managementboek
Management, Team & Organisatie

Mini-recensie: De nieuwe professional service firm

by Elly 29/03/2020
29/03/2020
1,2K

Hoe kun je als accountants-, advocaten- of advieskantoor succesvol blijven? De nieuwe professional service firm van Martijn van der Mandele e.a uit 2019, geeft je 10 bouwstenen. Lees het in deze mini-recensie van ongeveer 1 minuut leestijd. 

nieuwe professional service firmEen professional service firm…. 

… is vaak nog heel traditioneel: een aantal partners zijn eigenaar en de medewerkers kunnen na jarenlang heel hard werken opklimmen tot dat niveau. Dat werkt niet meer. De junioren van tegenwoordig zijn millennials die meer autonomie willen en een goede werk-prive balans. Ook op andere fronten staat het traditionele model onder druk. De auteurs stellen dat een Community, met sterkere verbindingen dan een Alliantie, het antwoord is. Dit Community model heeft impact op de 10 bouwstenen van een succesvolle onderneming: 1. de visie; 2. denkkracht (de mensen); 3. vaardigheden; 4. kennis; 5. de organisatiestructuur; 6. cultuur; 7. verdienmodel; 8. reputatie; 9. diensten en 10. klanten.

Mini-recensie

Het is een mooi uitgevoerd boek waarin het model met de 10 bouwstenen als rode draad steeds terugkomt. De huidige situatie wordt goed beschreven, na 20 jaar KPMG en 40 jaar in het accountancyvak herkende ik daarom veel dilemma’s. Ook leuk: de interviews met bekende collega’s zoals Pieter de Kok en Fou-khan Tsang. Helaas is de toon wat belerend. De auteurs zijn ook heel stellig dat hun oplossing het beste is, waardoor het wel op een doelredenering lijkt. Er is wel wat aandacht voor de millennials en innovatieve IT, maar het nieuwe model komt niet heel vernieuwend over. Heel handig is de samenvatting / implementatiewijzer per hoofdstuk! Het boek is verder gelardeerd meteen serie columns van Rob Wagenaar en met een heden-toekomst casus, echter, beide vond ik niet zo heel veel toevoegen. Al met al kan dit boek de accountants, juristen en consultants inspireren om te experimenteren met een ander businessmodel, er staan genoeg ideeën in.

Ik gaf het 3 1/2 *

Meer lezen of kopen?

Meer recensies van managementboeken over (Verander)management, teams en organisatie lees je hier.

0 reacties 0 FacebookTwitterPinterestLinkedinWhatsappEmail
Vorig bericht
Organiseren van communities – grondig en praktisch
Volgend bericht
Mini-recensie: Toekomstverkennen

Laat een reactie achter Annuleren

Over Elly

Over Elly

Elly Stroo Cloeck

Ik heb 40 jaar (management-)ervaring op GRC, Financieel en Internal Audit gebied. Die gebruik ik voor mijn recensies, samenvattingen en leestoetsen.

DE NIEUWSTE BLOGS

  • Recensie: Green hearts – Great business – met sterrenstof?

  • Recensie: De kunst van niet kiezen – fraai betoog

Nieuwsbrief

Schrijf je in voor mijn kwartalige nieuwsbrief zodat je altijd op de hoogte bent van de laatste must read boeken, samenvattingen, leestoetsen en recensies!

  • MUST READ
  • RECENSIES
  • SAMENVATTINGEN
  • EDUCATIE
  • Specials
    • Managementboeken ruilen
    • #MGTBOEK2020
    • Minibiebjes
    • Winacties
  • BLOG
  • OVER
  • SHOP

Copyright 2020 - ESCIA - 1001 Management Boeken | Gebouwd door Appel en Eelman

Shopping Cart

Close

Geen producten in de winkelwagen.

Close