Must-read #49: Zero to one van Peter Thiel uit 2014. Het businessmodel van een ander kopiëren is makkelijk, maar dom. Het gaat er om een niche te ontdekken waarin je een monopolie kunt ontwikkelen. Zo vermijd je concurrentie. Maar waarom is dat zo moeilijk? Wat houdt ons tegen?
Het managementboek Zero to one …
….legt uit dat de volgende Bill Gates echt geen operating systems zal bouwen, en de volgende Larry Page of Sergey Brin zal zeker geen zoekmachine uitvinden. Als je deze beroemdheden kopieert, leer je niets van ze. Natuurlijk is het makkelijker een model te kopiëren dan om iets nieuws uit te vinden. Doen wat we al kunnen doen brengt de wereld van 1 naar n. Meer van hetzelfde. Maar elke nieuwe ontdekking gaat van 0 naar 1. En dit boek gaat over dat traject.
Concurrentie vermijden
Peter – Paypal – Thiels boodschap aan startups is luid en duidelijk: werk aan een (mini-)monopolie door een hoekje van de markt te domineren waarin bijna niemand actief is. Ondernemers moeten zich afvragen of hun bedrijf een bepaalde waarde creëert die niemand anders aan het creëren is? Als het antwoord nee is, dan wordt het tijd om iets anders te zoeken. Anders dan te streven naar manieren om hun rivalen te slim af te zijn, adviseert Zero to One om het fenomeen concurrentie juist volledig te vermijden.
Thiel breekt geen lans voor traditionele monopolisten, logge giganten die hun macht misbruiken om de prijzen te verhogen en nieuwkomers uit de markt te drukken. Het gaat hem om dynamische alleenheersers: ondernemingen die zo goed zijn in wat ze doen dat niemand ook maar in de buurt kan komen. Google is zo’n bedrijf. Sinds de zoekmachine het juk van Microsoft en Yahoo! van zich afschudde, kent de onderneming praktisch geen concurrentie meer.
Waarom ontdekken we niet wat meer?
Peter Thiel vraagt zich af waarom wij niet meer zoeken naar secrets: dingen die belangrijk zijn maar onbekend, die moeilijk zijn maar wel gedaan kúnnen worden. Hij wijst in zijn boek vier sociale trends aan die voorkomen dat wij zulke mogelijkheden zien en ze tot ontwikkeling brengen.
- Incrementalisme (alles in kleine stapjes willen doen, wat ons met de paplepel wordt ingegoten in het onderwijs);
- Risicomijdend gedrag (omdat we bang zijn dat we het wel eens bij het verkeerde eind zouden kunnen hebben);
- Zelfvoldaanheid (de sociale elite die de meeste vrijheid en mogelijkheden heeft om nieuw denken te onderzoeken, lijkt de minste behoefte te hebben om secrets te ontdekken); en
- De overtuiging dat de wereld plat is (‘Als het mogelijk was om iets nieuws te ontdekken dan zou dat toch al lang gebeurd zijn?’).
Aanrader als je denkt over het starten van je eigen bedrijf
Dit boek is gebaseerd op een masterclass (aan Stanford natuurlijk) van Thiel en uitgewerkt door een van zijn studenten: Blake Masters. Het leest dan ook als een college. Het is een intrigerend boek over de regels die in durfkapitalisten-land gelden. Een ‘Entrepeneurial Finance for Dummies’ over waardecreatie, maar ook een politiek/kapitalistisch manifest. En over de mogelijkheden om kansen te creëren. Een aanrader als je denkt over het starten van een eigen bedrijf.
Auteur Peter Thiel…
… is een Duits-Amerikaanse investeerder, filantroop, politiek activist en schrijver. Thiel is mede-oprichter van PayPal en was de eerste investeerder in Facebook. Naast investeerder (hij is ruim miljardair) geldt Thiel ook als een van de voornaamste publieke intellectuelen van Silicon Valley. Hij noemt zichzelf libertariër en signaleert een fundamenteel conflict tussen kapitalisme en democratie, waarin hij de kant van het eerste kiest.
Zijn bedrijf PayPal was oorspronkelijk bedoeld om een overheidsmonopolie te doorbreken, namelijk dat op geld. Daarnaast steekt hij geld in onderzoek naar levensverlenging door biomedische technologie.
Hij schreef in 1995 The Diversity Myth, wat nogal controversieel was, en in 2014 Zero to One.
Waarom is dit managementboek een must-read?
Wie wil nu niet een eigen uiterst succesvol bedrijf? Nou dan!
Het boek krijgt uitstekende kritieken!
Bol.com geeft 5 *, bij Managementboek heeft het ook 5 *.
Bij Amazon kreeg het 4 1/2 * en ook Goodreads gaf het 4 1/2 *.
Waar kun je dit managementboek kopen?
Bij Managementboek.nl en Bol.com
Is er een ESCIA Samenvatting van?
Nog niet. Kijk hier van welke boeken wèl Samenvattingen zijn!
Is er een ESCIA leestoets van?
Nog niet. Kijk hier van welke boeken wèl Leestoetsen zijn!
En wat vind jij?
Wat vind jij van dit boek?
Misschien heb je een tip voor een Must-Read? Laat een reactie achter!