Must-read #53: Volkomen onlogisch (Predictably irrational) van Dan Ariely uit 2008 . We gedragen ons irrationeel, maar deze rare gedragingen zijn noch willekeurig, noch onzinnig. Ze zijn systematisch en voorspelbaar.
Het managementboek Volkomen onlogisch …
…. geeft een aantal verhelderende, vaak verrassende experimenten waarmee MIT-gedragseconoom Dan Ariely de algemene veronderstelling weerlegt dat we ons op een fundamenteel rationele manier gedragen. Door alledaagse ervaringen te combineren met baanbrekend onderzoek, legt Ariely uit hoe verwachtingen, emoties, sociale normen en andere onzichtbare, schijnbaar onlogische (irrationele) krachten ons redeneervermogen aantasten.
- Waarom gaat je hoofdpijn niet weg na het nemen van een goedkoop aspirientje, maar wel als je een duur aspirientje neemt? (NB. Ariely ontving de satirische Ig Nobel prijs voor dit onderzoek!)
- Hoezo geef je een fortuin uit aan een sjiek diner, maar ga je op ‘bonus’-jacht om een paar dubbeltjes te besparen op een blik soep?
- Waarom ga je terug voor een tweede (of derde, of vierde) portie bij het buffet, zelfs als je maag al pijn doet?
- En hoezo geef je nu EUR 5 uit voor een (Starbucks) koffie terwijl je een aantal jaren geleden hfl 2 betaalde?
Maken we rationele keuzes?
Als het gaat om het nemen van beslissingen, denken we dat we de touwtjes in handen hebben. We denken dat we slimme, rationele keuzes maken. Maar doen we dat wel?
We maken niet alleen elke dag verbazingwekkend eenvoudige fouten, maar we maken ook steeds dezelfde ‘soorten’ fouten, ontdekt Ariely. Want we betalen consequent te veel, onderschatten dingen en stellen dingen uit.
We begrijpen het effect van onze emoties op wat we willen niet, en we overschatten de waarde van wat we al bezitten. Toch zijn deze rare gedragingen noch willekeurig, noch onzinnig. Ze zijn systematisch en voorspelbaar, wat ons ‘voorspelbaar’ irrationeel maakt.
Hoe doorbreek je je irrationele denkpatroon?
Van koffie drinken tot afvallen, van het kopen van een auto tot het kiezen van je partner, in dit boek leer je hoe je deze systematische denkpatronen kunt doorbreken om betere beslissingen te nemen.
Auteur Dan Ariely…
… is hoogleraar gedragseconomie op Duke University; voorheen hoogleraar op het MIT. Hij studeerde in Tel Aviv en promoveerde op de Universiteit van Noord-Carolina.
Hij schreef 7 boeken, waarvan 3 bestsellers: Volkomen onlogisch (Predictably Irrational), Volmaakt onvoorspelbaar (The Upside of Irrationality), en Heerlijk oneerlijk (The Honest Truth about Dishonesty).
Waarom is dit managementboek een must-read?
Je wilt toch zeker wel weten waarom je irrationele besluiten neemt?
Veel lezers waarderen dit boek!
Bol.com geeft de Engelse versie 4 * (de Nederlandse versie heeft geen rating), bij Managementboek krijgt het 4 *.
Bij Amazon kreeg het 4 1/2 * en Goodreads gaf het 4 1/2 *.
Waar kun je dit managementboek kopen?
Bij Managementboek.nl en Bol.com.
Is er een ESCIA Samenvatting van?
Nog niet. Kijk hier van welke boeken wèl Samenvattingen zijn!
Is er een ESCIA leestoets van?
Nog niet. Kijk hier van welke boeken wèl Leestoetsen zijn!
En wat vind jij?
Wat vind jij van dit boek? Of van één van de andere boeken van Dan Ariely?
Misschien heb je een tip voor een Must-Read? Laat een reactie achter!