Must-read #65: Exponentiële organisaties van Salim Ismail en Yuri van Geest uit 2014. Exponentiële organisaties groeien 10x zo snel als hun lineaire collegae en vagen die weg. Hoe? Door het gebruik van algoritmen, data en communities. Schaalbaar, met lage kosten en makkelijke verspreiding. Het boek geeft een raamwerk om óók een ExO te worden.
In het managementboek Exponentiële organisaties …
… wordt uitgelegd dat Exponentiële organisaties (ExO) in staat zijn een groeicurve te laten zien die exponentieel is, omdat ze onder andere community’s, big data, slimme algoritmes en nieuwe technologieën gebruiken. Dit nieuwe type organisatie heeft daardoor een ontwrichtend effect op bestaande organisaties en zorgt voor een nog kortere levensduur daarvan. Bij een exponentiële organisatie is de impact of de opbrengst disproportioneel groot, ten minste tien maal groter in vergelijking met soortgenoten. Ze beschikken niet over grote personeelsbestanden of gebouwen (dus goedkoop) en zij gebruiken vooral digitaal beschikbare informatie (makkelijk te verspreiden). Daarmee laten zij de traditionele lineaire bedrijven ver achter zich.
De auteurs onderzochten honderden startups en interviewden tientallen CEO’s van de snelst groeiende organisaties (zoals Airbnb, Netflix, Tesla, Waze). In dit boek brengen ze de ontwikkelingen op organisatorisch en technologisch gebied in kaart. Ook presenteren ze een raamwerk van interne en externe factoren waarmee elke organisatie, of het nu om een start-up of een multinational gaat, een exponentiële organisatie kan worden.
ExO’s hebben allemaal een hoger doel om iets radicaal te veranderen (een MTP: een Massive Transformation Purpose) en zij hebben tien kenmerken, verdeeld over 2 modellen, die staan voor de interne mechanismen en externe bronnen die zij gebruiken voor die exponentiële groei:
Het interne model: IDEAS
- Interfaces (self service voor klanten)
- Dashboards (intern echt overzicht hebben)
- Experimentation (de mogelijkheid te experimenteren en fouten te mogen maken)
- Autonomy (medewerkers hebben het op hun vakgebied voor het zeggen)
- Social (interne sociale policies, ondersteund met technologie)
Het externe model: SCALE
- Staff on Demand (een kleine kern, een grote groep inhuur er omheen)
- Community & Crowd (een grote schare ‘fans’ en ‘meedenkers)
- Algorithms (Algoritmes om zaken te analyseren en aan te sturen)
- Leveraged assets (Gebruiken van goederen, geen eigenaar van zijn. AirBnB heeft geen hotels, Uber geen auto’s)
- Engagement (Het echt betrekken van je community en alle stake-holders)
Auteur Salim Ismail…
…. is geboren in India en leeft en werkt in Canada als ondernemer, investeerder, spreker en auteur. Hij richtte de denktank Singularity University op, een initiatief van o.a. NASA, Google, Peter Diamandis en Ray Kurzweil. Daarvoor werkte hij bij een aantal andere technologie-bedrijven, waaronder de incubator van Yahoo.
Auteur Yuri van Geest …
… is vanaf het begin betrokken bij Singularity University en de oprichter van SU The Netherlands en SU Benelux. Hij is spreker, futurist en ….DJ. Zijn specialismen zijn: Biotechnologie, Digitalisering, DNA, Innovatie, Internet of Things, Neuroscience, Robotica, Smart Cities, Startups en Artificial Intelligence. In 2017 was hij 1 van de Thinkers50.
Waarom is Exponentiële organisaties een must-read?
Dit businessmodel gaat niet meer weg, dus je kunt er maar beter meer van begrijpen.
Veel lezers waarderen dit boek!
Bol.com geeft 4 *, bij Managementboek heeft het geen rating.
Bij Amazon kreeg het 4 1/2 * en Goodreads gaf het 4 *.
Waar kun je dit managementboek kopen?
Bij Managementboek.nl en bij Bol.com.
Is er een ESCIA Samenvatting van?
Nog niet. Kijk hier van welke boeken wèl Samenvattingen zijn!
Is er een ESCIA leestoets van?
Nog niet. Kijk hier van welke boeken wèl Leestoetsen zijn!
En wat vind jij?
Wat vind jij van dit boek?
Misschien heb je een tip voor een Must-Read? Laat een reactie achter!