Must-read #91: The future of shopping van Jorg Snoeck en Pauline Neerman. Dit is een uitstekend geschreven en uitgebreid overzicht van alle ontwikkelingen die in de retail-wereld spelen en de komende jaren mainstream (kunnen) worden. Het behandelt veel verschillende aspecten, en puilt uit van de voorbeelden uit Nederland en België, en internationale innovaties. Het prijswinnende boek uit 2017 is nu volledig geüpdatet!
Het managementboek The future of shopping …
… (de 2017 versie) start met Future of the consumer. Heel boeiend daarin vond ik onder andere de uitwerking van de wensen van en binnen de verschillende generaties, en ook die van de allochtonen. Ik las nog niet zoveel over deze demografische aspecten, er zaten daarom best veel eye-openers tussen.
Het gaat verder met Future of Technology. Hierin natuurlijk aandacht voor de e-commerce ontwikkelingen en het ontstaan van Me-tail. Ook hoort hier Future of Payments bij. Ik las interessante stukken over VR en AR en Predictive Analytics, waardoor Amazon nog eerder weet wat je nodig hebt dan jij, en het alvast voor je bestelt. En in de toekomst: het ook alvast levert, met een retourdoos erbij. Dat lijkt me dan net weer te ver gaan, maar dat komt er vast van.
Dan Future of the Store, over beleving, Phigital en slimme steden. Ik werd helemaal warm van het voorbeeld van Les Presses Universitaires in Parijs, een boekwinkel met 3 miljoen titels op 75 m2. Hoe? Door printing-on-demand: een volledig boek wordt voor je geprint waar je bijstaat, ingebonden, met cover en al, in enkele minuten. Ook gaaf: Pimkie heeft in hotels een ‘fashion minibar’ met enkele kledingstukken en accessoires. Past het niet, wordt het voor je geruild. Betalen bij uitchecken….
Niches en meer
Een geweldig hoofdstuk vond ik Future of Retail, ieder z’n niche. Hierin ook Future of Marketing en Future of Supply Chain. Interessant is dat door de komst van online, je oneindig veel producten in heel beperkte oplagen (de long tail) kunt aanbieden, doordat er geen voorraden per winkel aangehouden hoeven te worden (bijvoorbeeld door dropshipping) en de hele wereld nu je afzetmarkt is. Hierdoor ontstaan veel niches met kleine spelers.
Dan Future of the Supermarket. Hierin onder andere blurring: de vervaging van de grens tussen supermarkt en horeca met snacks-to-go en zelfs restaurants. Maar denk ook aan meubelwinkels die voedsel verkopen (IKEA) en modewinkels met een wijnbar (waar? waar?). Bezorging gaat ook steeds verder: het Zweedse ICA levert de boodschappen af tot in de ijskast. Met het slimme slot Glue Smart Lock doe je op afstand je voordeur voor de ICA bezorger open.
Ook heel boeiend is Iedereen is retailer. Dit geeft onder ‘de week van de toekomst’ een aantal prachtige ideeën over hoe wij straks zullen winkelen.
Managementboek van het Jaar
Ik vond dit een subliem boek, en was dan ook niet verbaasd dat het Managementboek van het Jaar 2018 werd. Ik ben natuurlijk ook heel nieuwsgierig naar de nieuwe versie, die in januari 2022 uitkomt (en je nu al kunt bestellen).
Auteur Jorg Snoeck …
…. is van huis uit marketeer. Hij is (key-note) spreker, oprichter van RetailDetail, het leidende communicatie- en netwerkplatform voor retail- en FMCG-professionals in de Benelux, en bezieler van het kenniscentrum Home of Retail, waar je het winkelen van de toekomst zelf kunt beleven.
Auteur Pauline Neerman …
…. is bedrijfskundige en momenteel hoofdredacteur bij RetailDetail. Samen met Jorg Snoeck heeft ze als missie het gemeenschappelijk brein in de tumultueuze retailsector te vergroten, zodat meer mensen met liefde voor het vak kunnen (blijven) ondernemen.
Waarom is The future of shopping een must-read?
Omdat het een diepgravend overzicht geeft van de ontwikkelingen in verkoop aan consumenten. En wie werkt nu niet bij een bedrijf wat daar mee te maken heeft?
Lees in mijn Elly d’r Recensy wat ik zo geweldig goed vond aan The future of shopping! Ik gaf het 4 1/2 *.
Veel andere lezers waarderen dit boek ook! Niet alleen was het Managementboek van het Jaar 2018, het heeft ook geweldige ratings:
Bol.com en Managementboek geven beide 5 *.
Bij Amazon kreeg het 5 * en Goodreads gaf het 4 *.
Waar kun je dit managementboek kopen?
Bestel de 2022 versie bij Managementboek.nl
Is er een ESCIA Samenvatting van?
Nog niet. Kijk hier van welke boeken wèl Samenvattingen zijn! Dat zijn er inmiddels al 30+ !
Is er een ESCIA leestoets van?
Nog niet. Kijk hier van welke boeken wèl Leestoetsen zijn!
En wat vind jij?
Wat vind jij van dit boek?
Misschien heb je een tip voor een Must-Read? Laat een reactie achter!
Abonneer je hier op de kwartalige nieuwsbrief.
Of abonneer je op de blog-updates!
[email-subscribers-form id=”1″]