POWERED BY ESCIA
Recensie: Green hearts – Great business – met sterrenstof?
Recensie: De kunst van niet kiezen – fraai betoog
Recensie: Help! Het is hier een beestenbende – lezenswaardig
Nexus – leren van historische veranderingen
Recensie: O nee dit gaat over mij – pittig
11 goede voornemens voor 2025
De beste managementboeken van Q4-2024
Recensie: Stil – warm bad voor introverten
Recensie: Ik wil iets van jou, jij wilt iets van mij – leuk!
Recensie: Cultures of Growth – teleurstellend
1001 Managementboeken
  • MUST READ
  • RECENSIES
  • SAMENVATTINGEN
  • EDUCATIE
  • Specials
    • Managementboeken ruilen
    • #MGTBOEK2020
    • Minibiebjes
    • Winacties
  • BLOG
  • OVER
  • SHOP
  • 0
Opinie Big magic
Psychologie, Cultuur & Ethiek

Opinie: Helpen met impact – leerzaam

Helping, How to offer, give and receive help

by Elly 05/06/2023
05/06/2023 2 minuten read
437

Ik las Helpen met impact van Edgar H. Schein uit 2009.  Ik geef je een mini-recensie van ongeveer 2 minuten leestijd. Wat was mijn opinie over dit boek? 3 1/2 *

Recensie Helpen met impact

Schein is de auteur van Organizational Culture and Leadership, een bestseller over organisatiepsychologie. Helpen met impact gaat over helpen in het algemeen, zowel in de privésfeer als zakelijk, als consultant. Want, zo stelt hij, die dynamiek is hetzelfde.  Hij begint met het uiteenrafelen van de relatie tussen degene die hulp biedt, de helper, en degene die het vraagt en/of krijgt, de cliënt.  Die relatie kan informeel zijn (familie, vrienden), semi-formeel (IT-helpdesk, loodgieter) en formeel (advocaat). Het verschil zit hem in de mate waarin er een contract is (semi-formeel en formeel) en waarin met persoonlijke zaken wordt geholpen (informeel, formeel). Het boek legt duidelijk uit hoe dit de relatie bepaalt, of er sprake is van gelijkwaardigheid in status tussen de verwachting én in uitvoering. Heel nuttig!

Daarna volgt een analyse van de valkuilen voor helper en cliënt, met herkenbare voorbeelden voor consultants. De uitleg van verschillende soorten onderzoek is supernuttig.  Ook zijn opmerking hoe je als consultant zou moeten rapporteren (of eigenlijk: laten rapporteren) is erg waardevol. Het boek eindigt met een verhandeling over teamwork, wat in feite een cluster van wederzijds helpen is, en feedback.  Het geheel wordt samengevat in het laatste hoofdstuk: principes en tips.

Luchtig en langdradig

Het boek is een mix van psychologie, antropologie en sociologie, met zeer gevarieerde cases. Van het aanbieden van een kopje thee, tot het adviseren van een verandertraject, de valkuilen en de best practises hierbij zijn erg vergelijkbaar. Ook geeft Schein voorbeelden uit zijn eigen leven, zowel privé als zakelijk, en is hierbij erg open over zijn eigen fouten. Het boek is luchtig geschreven, met vaak grappige voorbeelden (‘het bekendste voorbeeld van ongevraagd hulp aanbieden is meerijden’), die zijn theorie praktisch maken. Wel vond ik zijn theoretische verhandelingen vaak erg breed uitgesponnen, bijna langdradig, met name als het over ‘open deuren’ gaat.  Heel knap is de vergelijking tussen privé en zakelijk helpen, ik had me niet gerealiseerd hoe deze processen in de kern hetzelfde zijn.

Ik gaf het 3 1/2 *

Koop Helpen met impact

Elly Stroo Cloeck is project- en interim-manager op het gebied van Finance, Internal Audit en Risk Management. Daarnaast schrijft ze recensies en samenvattingen van managementboeken. Abonneer je hier op de kwartalige nieuwsbrief.

Of abonneer je op de blog-updates!

0 reacties 0 FacebookTwitterPinterestLinkedinWhatsappEmail
Vorig bericht
Must-read #123: Het doel
Volgend bericht
Recensie: zo onderneem je circulair in food – relevant

Laat een reactie achter Annuleren

Over Elly

Over Elly

Elly Stroo Cloeck

Ik heb 40 jaar (management-)ervaring op GRC, Financieel en Internal Audit gebied. Die gebruik ik voor mijn recensies, samenvattingen en leestoetsen.

DE NIEUWSTE BLOGS

  • Recensie: Green hearts – Great business – met sterrenstof?

  • Recensie: De kunst van niet kiezen – fraai betoog

Nieuwsbrief

Schrijf je in voor mijn kwartalige nieuwsbrief zodat je altijd op de hoogte bent van de laatste must read boeken, samenvattingen, leestoetsen en recensies!

  • MUST READ
  • RECENSIES
  • SAMENVATTINGEN
  • EDUCATIE
  • Specials
    • Managementboeken ruilen
    • #MGTBOEK2020
    • Minibiebjes
    • Winacties
  • BLOG
  • OVER
  • SHOP

Copyright 2020 - ESCIA - 1001 Management Boeken | Gebouwd door Appel en Eelman

Shopping Cart

Close

Geen producten in de winkelwagen.

Close