Ik zou best influencer willen zijn, mensen beïnvloeden om die leerzame boeken over duurzaamheid te lezen en de wereld een beetje beter te maken. Maar hoe word je dat? Ik pakte er een biografie van een succesvolle influencer bij: On top van Anna Nooshin uit 2015. Jouw handboek voor online succes, is de ondertitel. Met een succesvol online magazine én 1 miljoen volgers op Instagram moet deze influencer wel goede tips hebben, dacht ik. En dat klopt, maar dit handboek is vooral … leuk.
En dat had ik eigenlijk niet verwacht. Mijn beeld van Anna was: modepopje, oppervlakkig, koopziek, dom. Een modepop is ze best wel, dat is haar vak. Koopziek wás ze, zo lees ik in het handboek / de biografie. Oppervlakkig en dom lijkt ze zeker niet te zijn. Op haar zevende (in 1993) vlucht ze met haar familie vanuit Iran naar Nederland en komt in een AZC terecht. Haar ervaringen daar, en rondom de integratie in Nederland zijn interessant om te lezen. Geplaagd worden met je accent en je snor (ze is dan nog een ‘overbehaarde alien’) moet erg moeilijk geweest zijn, maar Anna schrijft er met de nodige zelfspot over. Ook is ze heel open over haar liefde voor geld, waar ze de meest rottige bijbaantjes (bloemen plakken op cactussen!) voor over heeft, tijdens de middelbare school en haar studie, en wat ook de reden was om te starten met NSMBL, haar online modemagazine. Eigen baas zijn, mode en geld verdienen waren altijd haar doelen, en die heeft ze al heel snel gerealiseerd. Dan ben je niet oppervlakkig of dom, en een master communicatiewetenschappen (cum laude, schrijft ze), bewijst dat.
Controle
De titel, On top, verwijst niet zozeer als mateloos succesvol zijn, maar meer naar altijd controle over dingen willen hebben. Ze komt dan ook niet opschepperig over in dit goed geschreven boek. Het handboek-deel geeft tips over solliciteren, voor jezelf beginnen en omgaan met je fans als je eenmaal bekend bent. Heel nuttig en ook nog grappig. Hilarisch is haar beschrijving van de gemiddelde fotoshoot, wat je er vooral niet van mag verwachten (dat er passende kleren en schoenen zijn), en hoe je het beste omgaat met het gebrek aan controle (zie het als een spa-dag, laat ze hun gang maar gaan).
Verrassend is hoe ze schrijft over Instagram, de Instacraptalk noemt ze het. Over 50 foto’s maken voor één selfie. Hoe iedereen de situatie lekker verdraait zodat ze er altijd succesvol uit naar voren komen. Ze drijft er de spot mee, maar het hoort er allemaal bij stelt ze.
Het boek staat vol met foto’s, uit haar kindertijd, ook veel ‘mislukte’ (minder make-up) en wat voor/na foto’s van de merken die ze promoot. Dat maakt dit boek extra levendig, en draagt bij aan de persoonlijke noot die zeer aanwezig is.
Een handboek vond ik het niet, wel een interessant inkijkje in de wereld van een succesvolle influencer. En dat dat hard werken is, geloof ik best. Hard werken aan dingen die ik niet zo leuk vind, IG bijvoorbeeld. Maar je moet veel over hebben voor je doelen, toch?
Ik gaf het boek 3 1/2 *.
Elly Stroo Cloeck is project- en interim-manager op het gebied van Finance, Internal Audit en Risk Management. Daarnaast schrijft ze recensies en samenvattingen van managementboeken. Abonneer je hier op de kwartalige nieuwsbrief of op de wekelijkse blog-updates!