Twee van mijn favoriete auteurs, Jitske Kramer en Danielle Braun, schreven het Managementboek van het Jaar 2016, De Corporate Tribe. Ik vond het gewéldig! In 2018 schreven ze een vervolg: Building Tribes. Meer van hetzelfde? Eh …. ja. Wéér geweldig!
Waar De Corporate Tribe ons liet kennismaken met het thema ‘Leren van wat we al weten’, gaat Building Tribes een stuk dieper. Natuurlijk lezen we ook hier interessante reisverhalen met bijzondere gebruiken. Die worden als inspiratie gebruikt voor het organiseren van processen in je bedrijf, of voor het verstevigen van de relaties binnen je bedrijf. En natuurlijk genieten we weer van de prachtige foto’s! Maar ook leren we over kampvuren aansteken, power & love, vergaderen, leiderschap, verandermanagement, afscheid nemen en nog veel meer.
Afscheid nemen
Bijzonder leerzaam vond ik het stuk over afscheid nemen, van een bestuurder of personeelslid. Op een of andere manier is iedereen altijd bij een afscheidsborrel, voor vergaderingen geldt dat bepaald niet! Zo’n gelegenheid kun je gebruiken om je organisatie te versterken. Neem áltijd feestelijk afscheid, ook al wil de vertrekker geruisloos weg of is er een conflict. En vertel verhalen, over de waarde van de vertrekker, en over gedoe. Over hoe het verder gaat, wie het werk overneemt, en of de vertrekker nog blijft ondersteunen of écht helemaal uit beeld is. Nodig klanten of externe relaties uit, en die nieuwe medewerker die het werk gaat overnemen. Zorg dat er een ritueel is voor het laatste afscheid. Denk aan de traditionele lange rij om nog even een handje te schudden, kaartjes waarop iedereen zijn wensen schrijft, een grote kring waarin iedereen nog een paar woordjes zegt. Zo zorg je voor verbinding tussen de achterblijvers. Dit stuk is ontleend aan begrafenisgebruiken in Sulawesi en Tibet, prachtig!
Het managementboek Building Tribes …
… bestaat uit 2 delen. Deel 1 geeft de theoretische basis. De auteurs laten zien ‘aan welke knoppen je kunt draaien’ om je tribe te bouwen, oftewel hoe je van je organisatie een samenwerkingsverband maakt met energie, veerkracht en flexibiliteit. Zo is er een stuk over het ontstaan van tribes, ontleend aan Harari’s Sapiens, en een stuk over verschillende soorten tribes, tribes van verwanten versus per activiteit en gesloten tribes versus open. Sterke tribes maken gebruik van zowel power als love. Power houdt in diversiteit, doelgerichtheid, concurrentie, grenzen stellen, als individu excelleren. Love gaat over integratie, relatiegerichtheid, samenhang, samen excelleren, aanpassen. Daarna volgt een interessant hoofdstuk over cultuur, met 12 aspecten.
Traditie
In het hoofdstuk over het bouwen van tribes werd ik getroffen door een paragraaf over normen, ordening, het morele kompas, en hoe iets traditioneels ons kan beperken. Hierbij staat een grappig, maar ook leerzaam kader over roze= voor meisjes en blauw=voor jongens. Hier stappen we inderdaad maar moeilijk vanaf, is traditie. Traditie? Welnee! In 1940 spraken producenten van babyartikelen dit onderling af, om te zorgen dat kleding e.d. niet zomaar aan een volgend kind kon worden doorgegeven. Goed voor de verkoop! Stoppen met die ‘traditie’ dus, vind ik.
Leiderschap en rollen
In dit theoretische deel komen ook tribaal leiderschap (met daarbij ‘ranking’) en tribale rollen aan de orde. Mooi van die rollen vind ik het stuk over de ‘verzamelaars’, in de moderne organisatie de fee-earners. Die komen direct na de chief, maar vóór de sub-chiefs (tegenwoordig de managers), de jagers (verkopers), magiërs (stafafdelingen) en elders (adviesorganen). Mooi om het belang van die groep zo duidelijk in de structuur terug te zien. De rest van dit deel gaat over de techniek van ‘kampvuren aansteken’, tegenwoordig vergaderen, met extra aandacht voor de enscenering; het wordt een ritueel om je uit de dagelijkse routine te halen, om écht contact te maken met elkaar, om goede gesprekken te voeren en ideeën uit te wisselen.
Kampvuurgesprekken
In deel 2 gaat het specifiek om die kampvuurgesprekken, waarbij per thema inspiratie gehaald wordt uit andere culturen. Het zijn fascinerende verhalen, waaruit heel goed blijkt waarom het goed werkt, én wat wij kunnen leren en gebruiken.
- Het eerste thema is besluiten nemen, met inspiratie vanuit de Kgotla in Botswana. Hier trof me allereerst de ronde setting, wat draagvlak verhoogt en de wijsheid van de groep vraagt, daarna het direct besluiten door de chief (en dus niet: ‘ik neem het mee’), en ook het notuleren wát er is gezegd en niet door wie.
- Ten tweede het thema fusies en overnames, met inspiratie vanuit huwelijken in Las Vegas en Iran, waarin ik leerde over de verschillende bruidsschatten (dowry en brideprice), wie houdt/krijgt het geld en de analogie met fusies en machtsverhoudingen.
- Als derde thema concurrentie, met een geweldig verhaal over de koppensnellers in Sumatra. Een sterke tribe betekent daar ook sterke buitengrenzen en weinig samenwerking tussen tribes. Het gaat om strijdvaardigheid, belang van klant en de omzet. En smikkelen van je concurrent!
- Thema nummer vier is verkoop en klantrelaties en de inspiratie komt vanuit Iran. De waarde van een product wordt bepaald door het verhaal en de relatie tussen koper en verkoper, ontstaan vanuit de oude karavanserai. Hierbij staat een mooi stuk over een tapijtenknoopster: het knopen kostte niet alleen tijd, maar ook aandacht die ze dus niet aan haar familie kon geven. Wat is dat waard? En een mooi stuk over een taxichauffeur, die steeds zegt geen geld te willen. Dat is om je een goed gevoel te geven. Maar aan het eind van de rit betaal je hem natuurlijk wél!
- Als vijfde thema verandermanagement met inspiratie uit de voodoopraktijk in Little Haiti, Miami. Het mooiste vond ik de vergelijking tussen de voodoopoppen, de speldenprikken die overslaan op de ‘grote’ persoon, en de analogie met in een organisatie beweging creëren vanuit een kerngroep van mensen met véél contacten.
- Dan thema nummer 6, conflicthantering, met inspiratie uit de praktijk van screaming conversations en Deep Democracy uit Zuid-Afrika. Hierover schreef Jitske een geweldig boek, Deep Democracy.
- Het zevende thema is verontschuldigen, met Seppuku uit Japan als inspiratie. Het gaat hier over je kwetsbaarheid tonen, moedig zijn, en de consequenties aanvaarden.
- Prachtig vond ik het achtste thema: vastgelopen vraagstukken, met inspiratie vanuit de stilte-vergaderingen bij de Quakers. Leerpunt: zij gaan uit van: ‘Talk God, I’m listening’ i.p.v. ‘Listen God, I’m talking’. Zij vergaderen in stilte en wachten op ‘goddelijke’ inspiratie, stoppen het ego en de eigen mening weg. Wow, als we toch eens zo zouden kunnen vergaderen!
- Het laatste thema is afscheid nemen, met inspiratie uit Sulawesi en Tibet. Daar had ik het eerder al over.
Prachtig en verrassend
Dit is weer een fantastisch boek, prachtig qua uitvoering, en heel verrassend qua inhoud. De rituelen van andere culturen worden respectvol en diepgaand behandeld, de motivatie erachter wordt duidelijk en ook de leerpunten voor onze bedrijfsprocessen. Dit is zeker geen herhaling van De Corporate Tribe, maar duidelijk een vervolg met heel veel nieuws. Ik heb er van genoten én geleerd.
Hoe de lessen kunnen worden vertaald naar bedrijfs-’kampvuurgesprekken’ wordt duidelijk en gedetailleerd uitgelegd. Het is daarmee een heel praktisch boek, alhoewel het begeleiden van kampvuurgesprekken wel wat oefening vereist.
De structuur van het boek is heel fijn, met een theoretisch deel en een toepassingsdeel, en in het tweede deel een vaste indeling van de hoofdstukken. Elk hoofdstuk heeft een vrij uitgebreid bronnenoverzicht. In de tekst is duidelijk onderscheid aangebracht tussen ‘harde’ waarheden, externe bronnen en de interpretaties van Jitske Kramer en Daniëlle Braun.
Het is een tijdloos boek waar je jaren plezier van gaat hebben. Voor je organisatie, en ook zeker voor je mindset en je interesse in andere culturen. Betalen voor wat gratis wordt aangeboden, voor ons Nederlanders is dat wat tegen-intuïtief, dus goed om te weten. En misschien ook in Nederland toe te passen?
Ik gaf het boek 4 1/2*
Ken je dit boek? Wat vond je ervan?
Koop dit boek
o.a. bij
of
of
Libris.nl, steun je lokale boekhandel
Voor bovenstaande links krijg ik een beetje provisie. Zonder provisie:
- YouBeDo, goed voor jouw goede doel
- Boekwinkeltjes, lekker duurzame exemplaren-met-ervaring
Keus genoeg!
Elly Stroo Cloeck is project- en interim-manager op het gebied van Finance, Internal Audit en Risk Management. Daarnaast schrijft ze recensies en samenvattingen van managementboeken. Abonneer je hier op de kwartalige nieuwsbrief of op de wekelijkse blog-updates!