POWERED BY ESCIA
Recensie: Green hearts – Great business – met sterrenstof?
Recensie: De kunst van niet kiezen – fraai betoog
Recensie: Help! Het is hier een beestenbende – lezenswaardig
Nexus – leren van historische veranderingen
Recensie: O nee dit gaat over mij – pittig
11 goede voornemens voor 2025
De beste managementboeken van Q4-2024
Recensie: Stil – warm bad voor introverten
Recensie: Ik wil iets van jou, jij wilt iets van mij – leuk!
Recensie: Cultures of Growth – teleurstellend
1001 Managementboeken
  • MUST READ
  • RECENSIES
  • SAMENVATTINGEN
  • EDUCATIE
  • Specials
    • Managementboeken ruilen
    • #MGTBOEK2020
    • Minibiebjes
    • Winacties
  • BLOG
  • OVER
  • SHOP
  • 0
Cover boek Het emotie-effect
Marketing, Verkoop

Recensie: Het emotie-effect – sport en kunst

Emotion by Design

by Elly 31/05/2023
31/05/2023
589

Nike heeft haar marketing tot kunst verheven, alle reden dus om Het emotie-effect van Greg Hoffman uit 2022 te lezen. Nike’s CMO – Chief Marketing Officer – beschrijft een groot aantal iconische campagnes, en de ideeën daarachter. Zei ik marketing? Nee, dit interessante boek gaat niet over de marketing van Nike’s produkten, maar over Branding, het positioneren van Nike als merk.

Interessant vond ik met name het doel van het boek: Hoffman wil aantonen dat het opbouwen van een sterke merk-identiteit en positieve impact hebben op de wereld elkaar niet uitsluiten. Zo is er de campagne ‘Stand Up, Speak Up’ uit 2005, tegen de racistische cultuur in de sportwereld waaraan o.a. Wayne Rooney en Cristiano Ronaldo meewerkten. Met een reclame-filmpje en zwart-witte polsbandjes die de spelers op het veld droegen. In 2018 werd de campagne Crazy Dreams opgehangen aan Colin Kaepernick. En zo geeft Het emotie-effect talloze voorbeelden: Nike geeft veel aandacht aan burgerrechten en BlackLivesMatter.

Het managementboek Het emotie-effect …

… is deels ook een biografie van Greg Hoffman zelf, het verweeft zijn carrière met de campagnes. Het begint bij zijn afscheid van Nike in 2020, waarbij hij een kunstwerk krijgt: een portret van Colin Kaepernick, uit één van zijn laatste campagnes. Hoffman denkt dan terug aan hoe het allemaal begon, op de kunstacademie, en hoe hij moest kiezen tussen een prestigieuze stageplek bij een beroemd museum, en Nike, waar zijn sportgekke studievriend naartoe wil. Achter de kunstzinnige reclameposters zitten óók designers, bedenkt hij. Het wordt Nike.

Per hoofdstuk een thema

We volgen Hoffman van campagne naar campagne, terwijl hij carrière maakt. In elk hoofdstuk staat één campagne centraal. Elk hoofdstuk heeft ook een specifiek thema, en de te leren (leiderschaps-)lessen worden aan het eind van het hoofdstuk uitgelicht. Die vond ik erg veel waarde toevoegen.

Zo is er bijvoorbeeld ‘Creativiteit is een teamsport’, met als lessen: Stel een dreamteam samen (‘omarm de dagdromers, laat de stem van de stilste mensen het meest spreken’), Treed buiten jezelf (laat de buitenwereld toe, wees niet zelfingenomen), Zie wat anderen zien, ontdek wat anderen missen (empathie, verbreed je horizon), Laat spontaniteit kansen blootleggen (je kunt creativiteit niet plannen, geef je team de ruimte) en Het begint met talent, chemie maakt het af (schep een cultuur waarin de linker- en rechterhersenhelft samenwerken). Empathie is nodig om iets uit het perspectief van de ander te zien, en nieuwsgierigheid is op zoek gaan naar nieuwe inzichten. Die combinatie maakt Nike sterk in haar uitingen, zo stelt Het emotie-effect.

De link tussen de lessen en de in het betreffende hoofdstuk beschreven campagne is niet altijd makkelijk te leggen, en dit geeft Hoffman ook zelf aan: elke campagne is een mix van lessen.

Kunst, sport en iconen

De beschrijvingen van de totstandkoming van de campagnes zijn boeiend. Het emotie-effect stelt dat de combinatie van kunst en sport de mensen raakt, hun emotie opwekt. Er wordt daarom zeer veel moeite gedaan om sport en kunst te combineren, er zijn dan ook altijd kunstenaars betrokken. De resulterende plaatjes en logo’s worden beschreven, maar helaas niet getoond. Als je (zoals ik) geen Nike-fanaat bent en de campagnes niet kent, mis je hierdoor wel iets.

In de VS zal men het superboeiend vinden om te lezen hoe de samenwerking met de sporticonen tot stand kwam. Dit zijn sportmensen die in Nederland zeker beroemd zijn, maar waarvan we niet zo idolaat zijn als de consumenten in de VS. Het raakte mij (dus) wat minder.

Misschien moet Nike eens een dealtje maken met Max?

Ik gaf het boek 3 ½ *

Ken je dit boek? Wat vond je ervan?

Koop dit boek

o.a. bij

Managementboek.nl

of

Bol.com

of

Libris.nl, steun je lokale boekhandel

Voor bovenstaande links krijg ik een beetje provisie. Zonder provisie:

Boekwinkeltjes, lekker duurzame exemplaren-met-ervaring

Keus genoeg!

 

Elly Stroo Cloeck is project- en interim-manager op het gebied van Finance, Internal Audit en Risk Management. Daarnaast schrijft ze recensies en samenvattingen van managementboeken. Abonneer je hier op de kwartalige nieuwsbrief.

Of abonneer je op de blog-updates!

0 reacties 0 FacebookTwitterPinterestLinkedinWhatsappEmail
Vorig bericht
Recensie The Omnivore’s Dilemma – meeslepend
Volgend bericht
Must-read #123: Het doel

Laat een reactie achter Annuleren

Over Elly

Over Elly

Elly Stroo Cloeck

Ik heb 40 jaar (management-)ervaring op GRC, Financieel en Internal Audit gebied. Die gebruik ik voor mijn recensies, samenvattingen en leestoetsen.

DE NIEUWSTE BLOGS

  • Recensie: Green hearts – Great business – met sterrenstof?

  • Recensie: De kunst van niet kiezen – fraai betoog

Nieuwsbrief

Schrijf je in voor mijn kwartalige nieuwsbrief zodat je altijd op de hoogte bent van de laatste must read boeken, samenvattingen, leestoetsen en recensies!

  • MUST READ
  • RECENSIES
  • SAMENVATTINGEN
  • EDUCATIE
  • Specials
    • Managementboeken ruilen
    • #MGTBOEK2020
    • Minibiebjes
    • Winacties
  • BLOG
  • OVER
  • SHOP

Copyright 2020 - ESCIA - 1001 Management Boeken | Gebouwd door Appel en Eelman

Shopping Cart

Close

Geen producten in de winkelwagen.

Close