Ik zit op LinkedIn. Jij vast ook. En 9 miljoen anderen. Ik lees veel posts, en natuurlijk wil ik dat anderen mijn posts lezen, ik wil een zo’n groot mogelijk bereik. Jij vast ook. Maar hoe? Ina Boer heeft met Zo bedenk je de perfecte post op LinkedIn uit 2023 een superhandig boek geschreven waarin LinkedIn functionaliteit en copywriting samenkomen. Lezenswaardig omdat je het moet lezen (nee, geen typo).
Er zijn maar weinig boeken waarbij ik tijdens het lezen al de tips aan het implementeren ben. ‘Zo bedenk je … ‘ is daar een van: ik schakelde de Creatormodus in. Boer had er maar een klein stukje uitleg voor nodig om mij de voordelen duidelijk te maken. En dit is typisch voor het boek: er staan heel veel onderwerpen in, in korte stukjes, en met veel voorbeelden van posts die daadwerkelijk ‘viral’ gingen.
Persoonlijk scoort
Er is bijvoorbeeld een post van Michelle van Tongerloo, die wordt gebruikt bij het onderdeel ‘Hoe maak je het persoonlijk?’ Het toont een foto van haarzelf en haar twee kinderen op een zonovergoten vakantie aan zee. In de tekst beschrijft deze straatarts dat zij op vakantie maar aan een incident met een patiënt blijft denken. Een dakloze die met een dubbelzijdige longontsteking wordt opgenomen, en een paar dagen later ‘naar huis mag’ om uit te zieken. Ontslagen naar de straat dus. De tekst grijpt je aan. De foto maakt het heel persoonlijk. De post kreeg 17.000 likes en 708 comments.
Het managementboek Zo bedenk je de perfecte post op LinkedIn …
… bestaat uit drie delen. Deel 1 begint met de functionaliteit van LinkedIn (waaronder die Creatormodus), waarin het vergroten van je bereik door het algoritme een belangrijk onderdeel is. Hier vind je onder andere de tip om een typo in je post niet te corrigeren, want LinkedIn houdt niet van bewerken en vermindert direct je bereik. (Een connectie tipte mij al eerder: delete je post en plaats een gecorrigeerde versie). Ook: reageer niet als eerste op je eigen post. Dat wordt afgestraft met 20% minder bereik.
10 ingrediënten
In dit deel vind je ook informatie over je contentkalender en marketing-tips (doelgroep, persona, kernboodschap, etc.) die je natuurlijk ook prima voor andere uitingen, denk aan je website, kunt gebruiken. Dit deel eindigt met 10 ingrediënten voor de perfecte post:
- De persoonlijke touch (zie hierboven)
- Kom binnen met een knaller
- Storytelling, emotie en verbinding
- Maak het niet te lang (<400 woorden)
- Consistentie en authenticiteit
- Wees positief
- Doseer vakjargon
- Gebruik je gunfactor
- Opinie: laat weten waar je voor staat
- Wees origineel (kopieer niet van anderen).
Hoe maak je een LinkedIn post
Deel 2 gaat over Hoe je dan die post maakt. Dat begint met beslissen welk format je gaat gebruiken (tekst, video, podcast, sliderpost, infographic, poll). Elk van de formats wordt uitgewerkt met tips, tools en voorbeelden. Bij tekst heeft Boer een handige list toegevoegd van woorden die het goed doen, powerwoorden, ze trekken de aandacht. Met een hilarisch onderzoek laat ze zien dat hét powerwoord ‘omdat’ is. Wat er ook achter staat, het geeft de indruk dat er een reden is voor een verzoek of stelling, en dat het dus wel goed is.
50 invalshoeken
Deel 3 geeft inspiratie voor Wat je dan gaat posten. Boer geeft 50 invalshoeken, van vrij gangbare (Kennis/ informatie, de mensen in je bedrijf, actualiteit, statistieken/data, hulpvraag) tot meer bijzondere (de grootste mythe in je branche, zet een ander in de spotlights, het beste of slechtste advies dat je ooit hebt gekregen). Een mooi voorbeeld is een ‘alledaagse gebeurtenis’ van een leerkracht van een SO+klas, over een meisje dat niet meer naar school kwam. 7600 likes, want misschien alledaags voor de docent, niet voor de lezer.
Relevant en compleet
Met 9 miljoen mensen op LinkedIn is het effectief posten een uiterst relevant onderwerp, mijn potentiële opdrachten komen veel via LinkedIn en het speelt ook een belangrijke rol in de marketing van mijn webshop. Ik ben het niet altijd ‘eens’ met het algoritme (ik lees voornamelijk posts mét link, en vind reposten-met-tekst een beetje pikken voor je eigen bereik, om maar eens wat te noemen), als ik mijn bereik wil vergroten zal ik er toch mee om moeten gaan. De tips hoe je conceptueel een goede post maakt zijn compleet, met voorbeelden en toch kort. Dat is knap gedaan.
Goed overzicht
Wat ik ook erg waardeer zijn de vele verwijzingen naar andere experts op dit gebied: naar hun boeken, naar hun websites, naar hun LinkedIn posts. Het boek geeft hierdoor een erg goed overzicht van bekende methoden. Ina Boer schreef een heel goed leesbaar boek met erg veel informatie en toch vrij compact. Niet verrassend, ze is uitgeefcoach van managementboeken en doet het nu zelf. En goed ook.
Ik bekeek ook haar LI-posts en heb bepaald de indruk dat ze (de meeste van) haar tips ook zelf gebruikt. Ze walks the talk! Nu die van mezelf eens tegen dit normenkader aanhouden, omdat ik graag wil dat zoveel mogelijk mensen dit boek leren kennen!
Ik gaf het boek 4 *
Ken je dit boek? Wat vond je ervan?
Koop Zo bedenk je de perfecte post op LinkedIn
o.a. bij
of
of
Libris.nl, steun je lokale boekhandel
Voor bovenstaande links krijg ik een beetje provisie, maar jij betaalt niets extra! Zonder provisie:
Boekwinkeltjes, lekker duurzame exemplaren-met-ervaring. Wie weet is er nét een exemplaar te koop!
Keus genoeg!
Elly Stroo Cloeck is project- en interim-manager op het gebied van Finance, Internal Audit en Risk Management. Daarnaast schrijft ze recensies en samenvattingen van managementboeken. Abonneer je hier op de kwartalige nieuwsbrief.
Of abonneer je hieronder op de blog-updates!