Elk jaar komen er honderden managementboeken uit in Nederland, en als je Engelstalige erbij telt kom je op duizenden! Een eerlijke recensie helpt je met kiezen.
Hier vind je elke week een nieuwe, eerlijke recensie of mini-recensie. Alle boeken worden gerate op een schaal van 1 tot 5. In de lange, in 5 minuten te lezen recensie, vind je een uitgebreide onderbouwing van die rating. De korte, in 1 minuut te lezen mini-recensie geeft heel kort de reden weer.
Hoe weet je of een recensie eerlijk is?
In vrijwel elke recensie kom je kritiek tegen. Natuurlijk is het aan jou om te bepalen hoe zwaar die kritiek weegt. Spel- en grammaticafouten kunnen je heel erg storen, of juist niet. Je vindt een stevige onderbouwing van de stellingen in een boek belangrijk, of juist niet.
Elke recensie bevat een rating. Die zijn vaak 3 of zelfs nog lager!
Voor de recensies wordt niet betaald. De boeken worden wel vaak gratis toegestuurd door de schrijver, uitgever of distributeur. Dat heeft geen invloed op de onafhankelijkheid van de beoordeling. Wel worden er affiliate links gebruikt.
De recensist heeft 40 jaar ervaring in het auditvak. Dat betekent dus volledig geconditioneerd zijn om te zoeken naar fouten, afwijkingen en verbeterpunten. En die worden dan ook vaak gevonden…
-
Er zijn groeiende zorgen over groei. Tijd dus om eens een stevig boek te lezen over groei in het algemeen, die van micro-organismen tot beschavingen, en daartussen in ook die van economieën. Vaclav Smil schreef in 2019 het uitstekende (Engelstalige) boek Growth, wat je alles vertelt over groei, en wat daarna komt.
-
Dit moet toch wel het Magnum Opus zijn van Hans van der Loo en Patrick Davidson: hun dikke, mooi uitgevoerde boek Teaming uit 2022. Alles wat je over teaming zou kunnen bedenken staat in dit boek. Theorie, voorbeelden en een deel werkboek. Wat wil je nog meer?
-
Tactisch management, duurzaamheid & Innovatie
Opinie: Puur en eerlijk – lekker kritisch
by Elly2 minuten readIk las Puur en Eerlijk van Teun van de Keuken uit 2014. Ik geef je een mini-recensie van ongeveer 2 minuten leestijd. Wat was mijn opinie over dit boek? 3 1/2*
-
Ik las Klanten zijn eigenlijk nét mensen van Jos Burgers uit 2006. Ik geef je een mini-recensie van ongeveer 1 minuut leestijd. Wat was mijn opinie over dit boek? 4 *
-
Wat een fijn boek is dit! Daarom doen ze dat van Danny Mullenders uit 2023 staat vol eye-openers. HR en leidinggevenden hebben hier veel aan, het speciaal voor hen geschreven. En ook ‘leidingnemers’ én iedereen die wel eens een assessment heeft ondergaan, kunnen hier veel van leren. Welke motivatie zit áchter het gedrag? En welke drijfveren zijn nodig voor een functie?
-
‘Ik wens je veel personeel.’ Wie kent deze sarcastische opmerking niet? Meer personeel = meer problemen. Als je bedrijft groeit qua aantal werknemers worden van jou als oprichter of leider steeds andere vaardigheden verwacht. Scale Ups & Downs van Wendy van Ierschot uit 2023 zet ze bijzonder gestructureerd op een rijtje.