Welk boek zou er 16 april 2020 met de titel Managementboek van het jaar 2020 aan de haal gaan? Lees met me mee en werp een blik achter de schermen van deze verkiezing! Raad jij dan de winnaar?
In dit derde deel van mijn jury-ervaringen:
- Hoe wordt de jury samengesteld?
- Wie zitten er nu in?
- Welke bekende namen zaten eerder in de jury?
- En natuurlijk: wat las ik in september?
- Plus een overzicht wat ik eerder, in juli en augustus las.
Eerdere delen gemist? Hier vind je deel 1, de update van juli met een beschrijving van het verkiezingsproces, en hier deel 2, de update van augustus, met de stappen om tot de longlist te komen.
Hoe wordt de jury voor de verkiezing van Managementboek van het Jaar samengesteld?
Elk jaar wordt er een nieuwe, zo divers mogelijke jury samengesteld uit schrijvers van managementboeken èn recensenten voor Managementboek. Van de 6 juryleden zijn er 3 man, en 3 vrouw. Ik begrijp dat het soms lastig is het vrouwenquotum van 50% te halen, maar toch lukt dat iedere keer. Van die 6 juryleden zijn er 3 ervaren, zij hebben al één of meerdere keren in de jury gezeten, en 3 nieuw. Tenslotte wordt naar zo divers mogelijke achtergrond en specialismen gekeken: Finance, IT, HRM, Sales & Marketing, Filosofie, enzovoorts.
Wie zitten er nu in de jury?
- Peter de Roode is onze juryvoorzitter. Hij studeerde onderwijskunde en is nu adviseur op het gebied van Leren en Organisatieverandering. Hij heeft een aantal managementboeken geschreven en is een ervaren jurylid. Lees meer op zijn Linkedinprofiel.
- Jose Otte is gepromoveerd in de organisatie-gedragswetenschappen en heeft een MBA-graad. Zij is adviseur op het gebied van Strategische planning. Sinds 2013 schrijft zij recensies voor Managementboek.nl, de organisator van deze verkiezing. Ook is zij een ervaren jurylid. Lees meer op haar Linkedinprofiel.
- Pierre Spaninks is ons derde ervaren jurylid. Hij studeerde Tekstwetenschap en Cognitieve Psychologie. Hij is adviseur op het gebied van de Arbeidsmarkt en ZZP-expert. Hij is schrijver van twee managementboeken en heeft als journalist honderden recensies geschreven. Lees meer op zijn Linkedinprofiel.
- Maaike Vrenken zit voor het eerst in de jury. Zij studeerde bedrijfskunde en werkt nu als organisatieadviseur, met als specialisatie Customer Service. Eerder dit jaar schreef zij zelf een managementboek. Lees meer op haar Linkedinprofiel.
- Jan Hoogstra is ook nieuw in de jury. Hij studeerde bedrijfseconomie en is nu partner bij een IT audit organisatie die zich specialiseert in het Zorgdomein. Hij recenseert al een aantal jaren voor Managementboek.nl. Lees meer op zijn Linkedinprofiel.
- En dan ikzelf: Elly Stroo Cloeck. Via de ‘ouderwetse’ NIvRA-opleiding werd ik Registeraccountant. Nu werk ik als projectmanager èn als auteur van managementboek-samenvattingen (overal als eBoek te koop, ook in de shop). Ik recenseer sinds 2018 voor Managementboek.nl. Lees meer over mij op mijn Linkedinprofiel.
Welke bekende namen zaten eerder in de jury?
Ik vond het echt een eer toen ik als jurylid werd gevraagd. Wist je dat Jeroen Smit, journalist en schrijver van De Prooi, Het Drama Ahold en Het Grote Gevecht óók ooit in de jury zat? Een andere bekende naam is Pauline van der Meer Mohr, commissaris bij diverse bedrijven en huidig voorzitter van de Monitoring Commissie Corporate Governance. Ook Twan van de Kerkhof, oprichter van het European Leadership Platform zat ooit in de jury. En bekende schrijvers als Petra Hoogerwerf en Daniëlle de Jonge. En…..
Wat las ik zoal in september? En wat was mijn eerste indruk?
Boek 16/80: Excelleren in service van Jean-Pierre Thomassen en Eric de Haan
Het boek beschrijft tien paradigmashifts voor een betere relatie met klanten:
1. Van product naar emoties en beleving. 2. Van sturen op transacties naar langetermijnrelaties. 3. Van kostenpost naar businesscase. 4. Van winst als doel naar een hoger inspirerend doel. 5. Van controledrift naar vertrouwen. 6. Van 9-tot-5 naar bevlogenheid. 7. Van enquetes naar luisteren. 8. Van navelstaren naar innoveren. 9. Van betonnen processen naar klantreizen. 10. Van leveranciers als kostenpost naar partners.
Dit is een hele mooie structuur die het boek overzichtelijk en praktisch maakt. Elk van de shifts heeft een eigen hoofdstuk met een aantal detailacties om de shift te bereiken, en tools. Deze komen soms wat simpel over, anderzijds staan er ook hilarische voorbeelden in van hoe het niet moet (zoals de vooraf-ingevulde klanttevredenheidsenquetes die de klant alleen nog maar hoeft te ondertekenen).
Boek 17/80: Extreem klantgericht van Daniëlle de Jonge
Dit boek stelt dat maatschappelijke impact maken plus commerciële slagkracht hebben plus waardevolle klantrelaties ontwikkelen, je zakelijk onweerstaanbaar aantrekkelijk maakt. Dat willen we allemaal wel!
Maatschappelijke impact maken klinkt misschien als onbegonnen werk, maar bedenk dat ook poffertjes begonnen zijn als een druppel op een gloeiende plaat!
Bij commerciële slagkracht komt netvliesmanagement aan de orde: zichtbaar blijven bij je klanten op veel verschillende manieren: koffiedrinken, seminar, socmed, klantendag…
Zulke leuke vondsten of quotes maken dit boek een feestje om te lezen en de vele hele praktische voorbeelden maken het ook goed bruikbaar. Echter, het is niet verschrikkelijk origineel als je al veel over klantgericht werken hebt gelezen. Wel prima als ‘opfrisser’!
Boek 18/80: Products that last van Conny Bakker, Marcel den Hollander, Ed van Hinte en Yvo Zijlstra
De meeste bedrijven zijn voor hun succes afhankelijk van steeds hogere verkoopaantallen en dènken er niet aan producten langer te laten meegaan.
Milieutechnisch is het wèl beter om de consumptie, en dus de productie, te verminderen. En minder aantallen hoeft niet persé minder waarde te betekenen. Door kwaliteitsverhoging kunnen de prijzen omhoog en ook op andere manieren kan er meer verdiend worden. Met een ander businessmodel èn mindset.
In dit boek worden de resultaten van een onderzoeksproject op de TU Delft over circulaire businessmodellen beschreven. Het boek geeft heel veel mooie, bekende, maar (voor mij) ook nieuwe voorbeelden van wat mogelijk is. Het heeft prachtige illustraties: foto’s, schema’s en grafieken en is erg verzorgd. Jammer genoeg is het af en toe wat hoogdravend geschreven (misschien omdat het oorspronkelijk in het Engels is geschreven) en heeft het wel wat spel- en stijlfouten.
Boek 19/80: Leiderschap in verandering van Anouk Brack
De rode draad in dit boek over leiderschap en verander-management is de Organisatiebloem van Brack. De blaadjes bestaan uit: Ik (individuele capaciteiten), Wij (het team), Het (de organisatie-structuur), Ik & Wij (onze communicatie), Wij & Het (de werkprocessen), Het & Ik (individuele effectiviteit). Ook is er het hart van de bloem: Kern (de bedoeling), en de steel (State-ontwikkeling). Verder is er het Systeem, Stage-ontwikkeling en Skill-ontwikkeling.
Dat klinkt erg gestructureerd, en dat is dit boek over leiderschap, organisatie- en teamontwikkeling ook. Een ‘integrale benadering’ dus, waarbij de bekende modellen zijn samengevat in een eigen model. Duidelijk, goed leesbaar, mooi vormgegeven, maar niet met heel veel diepgang.
Boek 20/80: Business architect en verandermeester van Ber Damen
In deze snel veranderende wereld worden er hoge eisen gesteld aan de verandercapaciteit van de organisatie en haar medewerkers. Welke functie kan dit in goede banen leiden? HRM! Zij wordt organisatie-ontwikkelaar, voert de regie over veranderingen. Heel wat anders dan wat zij nu doet.
HRM is traditioneel een ondersteunende functie, die het bestuur en management als ‘businesspartner’ ten dienste staat (Angelsaksisch model), èn de belangen van de medewerkers behartigt (Rijnlands model). Onverenigbare doelstellingen! Vroeger liepen de belangen van beide groepen wellicht synchroon, nu niet meer.
In dit boek over veranderkunde passeren erg veel kennis, inzichten en modellen de revue, maar ik miste een beetje de rode draad. Desondanks staat er veel leerzame opmerkingen in: food for further thought.
Boek 21/80: Praktijkgids voor leidinggevenden bij signalen van een (integriteits)kwestie van Oene Bouman
Een stevig handboek waarin ‘kwesties’ bij de overheid en hoe deze te behandelen vanuit juridisch oogpunt aan de orde komen. Een kwestie kan van alles zijn: een klacht van een burger, of van een collega. Een strafbaar feit, een misstand of een integriteitskwestie. Een vermoeden van iets dat afbreuk doet aan de organisatie, of van plichtsverzuim.
Hoe je deze kwesties behandelt, verschilt natuurlijk óók! Klachten-procedure, aangifte doen, onderzoek doen, maatregel van orde. Wist je dat in de ambts-eed van ambtenaren is opgenomen dat ambtenaren niet mogen liegen? Doen ze dat wel, dan is dat plichtsverzuim. Iets als ‘niets hoeven zeggen als dat jezelf in de problemen kan brengen’ bestaat dan ook niet.
Een interessant boek, geillustreerd met heel veel krantenknipsels, en vol jurisprudentie. En het bijbehorend taalgebruik: apert, gevaarzetting, in navolgend schrijven, stuiten van de klacht. De schema’s met rollen, verantwoordelijkheden en opeenvolgende acties zijn heel nuttig.
Boek 22/80: Innovatie jij.nu van Henk Volberda, Kevin Heij en Menno Bosma
Innovatie is minder afhankelijk van robots en artificial intelligence dan je denkt. Innovatie komt met name uit de medewerkers, maar die moeten daarvoor wel de juiste omgeving krijgen. Hiervoor is onder andere nodig: Zelforganisatie, Dienend leiderschap, Slimmer werken en Cocreatie.
Dit boek put voornamelijk uit de resultaten van de Nederlandse Innovatiemonitor 2016 om aan te tonen hoe deze factoren een positieve invloed hebben op innovatie, maar ook op marktaandeel, omzetgroei, etc.
Met het bedrijf Sunny Roofs als rode draad en 10 andere bedrijven, waaronder Incentro, DSM, Randstad, als casussen, wordt uitgelegd hoe de 4 factoren in de praktijk kunnen worden toegepast. Deze combinatie van (iets gedateerde) onderzoeksresultaten, interviews met praktijkmensen en het Sunny Roofs verhaal (ik pinkte een traantje weg aan het eind) in combinatie met een theoretisch raamwerk dat grondig onderbouwd is, werkt heel goed.
Boek 23/80: Agile leiderschaap van Twan en Kees Linterman
Een boek in de vorm van een sprookje, of beter, een parabel zoals de bestsellers Wie heeft mijn kaas gepikt, Breek los uit het doolhof, of Gung Ho!
De jonge ram Hugo heeft goede ideeën (vindt hij zelf) over waar de kudde moet grazen, want zand tussen zijn tanden, dat is hij wel een beetje zat. Maar zowel de herder, als de herdershond Cody als de rest van de kudde wil niet naar hem luisteren. Cody stelt voor dat hij eens bij een kudde Moeflons uit de buurt gaat kijken en zijn ideeën daar toetst. Dat levert spannende avonturen op, en belangrijke lessen voor Hugo en de schapen. Hij wordt een leiderschaap.
Het sprookje is goed geschreven en barst van de spitsvondigheden. Hugo wil minder ‘schaapachtig’ zijn, geeft een High Two, en moet ook dealen met de ‘interimhond’. Niets menselijks is de dieren vreemd en zo worden de lessen over verandermanagement en zelfsturende teams speels overgebracht.
Boek 24/80: Leidinggeven op afstand van Gonny Vink.
Als je op vrijdag op kantoor werkt, ben je vaak echt de klos. Je leidinggevende verdeelt de (spoed-) klussen onder de mensen die hij daadwerkelijk ziet. Herkenbaar? Als je thuis werkt, moet je continue bereikbaar zijn, vindt je baas. De telefoon opnemen terwijl je in een winkel staat is not done. Herkenbaar? Iedereen heeft een flexplek, behalve het management. Die zitten op hun oude, vaste plekken. Herkenbaar?
Flexibel werken is nog niet zo makkelijk, is het uitgangspunt van dit prettig leesbare boekje. Het gaat over flexibele werktijden, flex-werkplekken, thuiswerken en echt voornamelijk op afstand werken. Het is breder dan ‘leidinggeven’ en ook breder dan alleen ‘op afstand’.
Met veel praktische voorbeelden is het een nuttig boek voor iedereen die flexibel kan of moet werken. Het is vlot geschreven met vele, voor iedereen herkenbare situaties, en een wrap-up bij elk hoofdstuk. Wel wordt er (te) veel aandacht besteed aan leiderschap en samenwerken in het algemeen, wat iedereen bekend voor zal komen.
Wat las ik eerder?
Voor de volledigheid vind je hier een overzicht van de 15 boeken die ik in juli en augustus las. Van een aantal boeken vind je een uitgebreidere recensie op mijn (oude) website ESCIA.nl.
- Boek 1/80: Winst is goed, werk is beter van Johan van den Elzen (recensie)
- Boek 2/80: Ben jij al activist? van An Kramer (recensie)
- Boek 3/80: Make disruption work van Alexandra Jankovich & Tom Voskes (recensie)
- Boek 4/80: High Impact Teaming van DeCuyper, Raes en Boon (recensie)
- Boek 5/80: De onweerstaanbaarheidstheorie van Jan Heuvel (recensie)
- Boek 6/80: Start-up! Hoe jij jouw idee vleugels geeft van Leo Pot (recensie)
- Boek 7/80: Omwenteling van Jan Rotmans
- Boek 8/80: Mindhacking voor teams van Ronald van Aggelen (recensie)
- Boek 9/80: De zelfbewuste leider van Godfried IJsseling (recensie)
- Boek 10/80: Datacratisch werken van Daan van Beek
- Boek 11/80: 3458 Strategiemaken en organisatiekraken van Camilla van den Boom (recensie)
- Boek 12/80: Het succes van digitaal leiderschap van Gerard van Vliet
- Boek 13/80: De reis door het rijk van Koning klant van Harald Pol
- Boek 14/80: Zelfsturend Rijnlands ondernemen van Jan Bergman
- Boek 15/80: Who is accountable? van Franck Kuppers en Werner van Beusekom
Volgende maand
…..geef ik weer een inkijkje in het jury-proces, want eind oktober is er weer een overleg waarin we diverse boeken zullen bespreken. Ook krijg je weer een update van mijn lees-werk! .
Elly Stroo Cloeck is projectmanager en auteur bij ESCIA. Ze schrijft recensies en samenvattingen van managementboeken, verzorgt managementboek-gebaseerde permanente educatie èn is jurylid voor ‘Managementboek van het jaar 2020’.