Een ex-collega reist veel internationaal. Laatst ontmoette hij in de hotelbar een leuke vrouw, die hem een biertje aanbood. De volgende ochtend werd hij wakker in een badkuip met ijs, met een mobiele telefoon naast zich. En een briefje: beweeg je niet, bel het alarmnummer. Ehhhh? Hij belde het alarmnummer, en de telefoniste zei: ‘Geen paniek, waarschijnlijk is een nier gestolen. Er zijn orgaandieven in de stad. We sturen een ambulance.’ Dit verhaal komt uit het managementboek De Plakfactor, en ja, ik denk dat het zal blijven plakken!
De Plakfactor…
…is de Nederlandse vertaling van de bestseller en klassieker ‘Made to Stick’ van Chip en Dan Heath. Zij stellen dat je dit verhaal niet snel zal vergeten! Misschien vervagen de details, maar je zult je het drankje, het ijs en de gestolen nier nog lang herinneren. Misschien geloof je het zelfs, en neem je nooit meer een biertje aan van een vreemde!
Lees nu dit: ‘De maatschappij verandert in hoog tempo en datzelfde geldt voor de werkzaamheden van de accountant. Digitale technologie doet zijn intrede en maakt het werk van de accountant anders, efficiënter en brengt nieuwe uitdagingen met zich mee. Succesvolle innovatie vereist een langetermijnagenda en samenwerking met marktpartijen, universiteiten en overheid, nationaal en internationaal. Het borgen en organiseren van de innovatieagenda vormt dan ook een belangrijk onderdeel van het thema Vernieuwende kracht.’ Ook interessant, maar kun je je er na een uur nog iets van herinneren? Niet helemaal eerlijk misschien, maar dit is het haakje wat de auteurs gebruiken om de lezer uit te dagen: kun je een goed idee nóg beter over het voetlicht brengen zodat het ook echt blijft hangen?
De vloek van kennis
Maar een goed idee verkoopt zichzelf, toch? Nee. Dat komt door de Vloek van Kennis. Klop met je knokkels eens een bekend liedje voor je partner en laat hem/haar eens raden wat je klopt! Dat lukt vrijwel nooit, terwijl jij het liedje in je hoofd hoort en je niet kunt voorstellen dat je geliefde het niet herkent. Wat voor jou overduidelijk, is voor een ander onbegrijpelijk. Je kunt die vloek ongedaan maken door gebruik te maken van een aantal principes.
Succes met SUCCES
Het boek gebruikt hiervoor de ‘SUCCES”-formule: gebruik Simplicity, Unexpectedness, Concreteness, Credibility, Emotions en Stories voor het presenteren van je idee.
- Simplicity – eenvoud – leert je hoe je moet komen tot de kern van je idee.
- Unexpectedness – onverwachtheid – gaat in op de aandacht van je publiek trekken en vasthouden. Begin met verrassing en zorg daarna voor blijvende nieuwsgierigheid. Zoals het nier-verhaal!
- Concreteness – concreet – rekent af met de woorden ‘visie’ en ‘waarden’, die te abstract zijn en vraagt ons hiervoor in de plaats concrete beelden op te roepen: badkuipen met ijs bijvoorbeeld.
- Credibility – geloofwaardigheid – gaat in op het gebruik van een autoriteit (dokter, professor) maar ook op het gebruik van stellingen die mensen zelf kunnen toetsen. De auteurs doen dit zelf ook door in elk hoofdstuk een oefening op te nemen.
- Emotions – Gevoelens – helpt je om bij je publiek emoties op te wekken, maar dan wel de juiste emotie! Hierbij gebruiken de auteurs de piramide van Maslow en tonen met onderzoek aan dat mensen meer gemotiveerd worden door de hogere niveaus. Het blijkt dat waardering (niveau 4) beter scoort dan fysieke behoeften (niveau 1) en bestaanszekerheid (niveau 2). Niveau 7 (van de 8) is Zelfverwerkelijking ofwel persoonlijke groei, waar ikzelf graag op inzet. En denk niet dat dat pas werkt als de onderliggende niveaus volledig afgerond zijn: niet voor niets lijden veel kunstenaars honger!
- Stories – Verhalen – beklijven beter dan keiharde cijfers. Als je een verhaal hoort, simuleren je hersenen het. Het is bijna net zo goed als aanwezig zijn in dat verhaal, als het werkelijk ervaren. Het zet heel veel verschillende delen van je hersenen aan het werk, en zo beklijft het.
Met de 6 SUCCES-principes maak je van een idee (of ‘missie’) zoals ‘Aandeelhouderswaarde maximeren’ (wat bepaald niet simpel, onverwacht, concreet, of toetsbaar is, geen warme gevoelens opwekt en vast niet beklijft bij de mensen op de werkvloer), een idee dat blijft hangen, zoals ‘we zetten over 10 jaar een man op de maan en brengen hem weer veilig thuis’.
Voorbeelden en oefeningen
Aan elk principe is een hoofdstuk gewijd met veel verhalen (Stories!) die inderdaad blijven hangen. Ook krijgen we in elk hoofdstuk een oefening.
Ik ga zelf als eerste aan de slag met Concreet. Weg met de buzzwords en het jargon. In plaats van te zeggen dat mijn Samenvattingen ‘efficiënt leren faciliteren’, stel ik dat ‘je met dezelfde hoeveelheid tijd die je per week aan tandenpoetsen besteedt, óók minstens 1 nieuw en nuttig idee kunt opdoen’. Misschien wel tijdens het tandenpoetsen? Dat idee moet je dan wel weer met SUCCES sticky maken……….
Ik gaf De Plakfactor 4 1/2 sterren!
Je kunt dit managementboek kopen voor €20,99 bij Managementboek.nl en Bol.com.
Ik schreef hier een Samenvatting van, deze koop je in mijn webshop, of bij elke andere eBoek-verkoper.
Samenvatting van Dan & Chip Heath’s De plakfactor: Snel en goedkoop
Waarom zou je deze samenvatting lezen? Het oorspronkelijke boek is het waard om onverkort te lezen, maar..
…soms vraag je je af of een boek niet meer van hetzelfde is, soms heb je zoveel boeken op je te-lezen-lijstje dat je er niet aan toekomt, soms heb je er het geld niet voor, soms heb je er de tijd niet voor…….Hoe mooi is het dan als je een samenvatting kunt lezen?!
En soms….lees je een samenvatting omdat je helemaal niet van managementboeken of van lezen houdt. Geldt dit voor jou? Dan hoop ik dat deze samenvatting je inspireert meer te gaan lezen! Lekker lezen, efficiënt leren!
Snel: Je leest deze samenvatting in 30 minuten, het hele boek kost je ongeveer 6 uur.
Goedkoop: Je betaalt EUR 2,49, het oorspronkelijke boek kost EUR 20,99.
Je kunt de Samenvatting van Dan & Chip Heath’s De plakfactor kopen in mijn webshop, maar ook bij Kobo en Apple.
Wil je eerst even ‘proeven’ van mijn Samenvattingen? Download dan gratis de Samenvatting van Kate Raworth’s Donuteconomie!