Eind januari hebben wij, de jury, de longlist bepaald, deze wordt binnenkort gepubliceerd. Houd mijn updates in de gaten! In januari heb ik verschrikkelijk veel gelezen! Een deel hiervan heb ik in mijn vorige update gezet, in deze achtste update vind je het restant.
Maar daarmee zijn we nog niet klaar. Nu moet de shortlist worden bepaald! Niet alle boeken van de longlist had ik al zelf gelezen, ongeveer de helft was door andere juryleden gelezen en (hoog!) gescoord. Er is dus weer werk aan de winkel! Inmiddels ben ik dus voor de shortlist-selectie aan het lezen en dat is weer een hele stapel. Ik geniet! Je kunt mij niet blijer maken dan met een flinke stapel boeken.
Waar staan we als jury nu met ons leeswerk?
- De jury (Peter de Roode, Jose Otte, Pierre Spaninks, Maaike Vrenken, Jan Hoogstra en ikzelf) heeft 169 boeken ontvangen, 20 vielen af op harde criteria, ongeveer 50 zijn op de longlist gezet.
- Ik las tot en met vandaag 79 boeken, waarvan 32 op de longlist staan. Je vindt een overzicht van die 79 boeken hieronder.
Wat bespraken we in februari?
Voor de selectie van de shortlist, moeten de boeken wat diepgaander beoordeeld worden. De kwaliteit ligt nu heel dicht bij elkaar en er mogen maar 5(!) boeken op de shortlist. Onze bevindingen staan in een database, en die gaan we later deze maand bespreken. Je kunt nu al zien dat de meningen flink uit elkaar liggen. Ik ben benieuwd hoe we tot onze selectie gaan komen. Ongetwijfeld met behulp van de theorieën over besluitvorming uit de managementboeken die we lazen…..
Wat las ik van 25 januari tot 15 februari? En wat was mijn eerste indruk?
Boek 65/80: De power van een contentplatform van Cor Hospes
Content maken voor het platform van een ander is een beetje zonde, zo bind je geen klanten aan je. Bouw je eigen contentplatform! Maar hoe? Daar is het CP model voor ontwikkeld met 6 stappen: 1. Bepaal je publiek; 2. Vind je merk-DNA; 3. Bepaal je domein en thema’s; 4. Kies rubrieken en formats; 5. Breid je publiek uit en 6. Rol je platform uit naar andere kanalen.
Hospes’ boek lijkt wel een mitrailleur: de korte stukjes met tips en voorbeelden vliegen om je oren. Eerst worden natuurlijk Facebook, LinkedIn en Twitter onderhanden genomen. Je denkt dat jouw posts al jouw vrienden bereiken? Forget it! Zuck en zijn algoritmes bepalen wie jouw prachtige content ziet. Daarom dus: jouw eigen platform met èchte fans.
Maar hoe kun je met jouw content opvallen in de enorme informatiestroom? Ga eens op een viaduct 5 minuten naar de onder je langs rijdende auto’s kijken. Welke herinner je je daarna nog? Geen een, ze zien er allemaal hetzelfde uit. Tips om op te vallen met je content: long form, olijk, consistente kwaliteit, variatie, etc. En zo gaat het maar door, mooi verhaal na grappig voorbeeld, handige tip na nuttig interview.
Boek 66/80: Pak je passie van Johan Struwe
‘Fishfluencer’ Johan Struwe zat ooit in ‘een gouden kooi’ , een (waarschijnlijk goedbetaalde) baan waar hij totaal geen zin in had, met collegae die hem niet lagen in een deel van Nederland waar hij niet kon aarden. Hij rookte en dronk veel en sliep slecht. O ja en werkte veel over. Hoppa, plotseling had hij hartproblemen en moest verplicht rust houden. Hij ging lekker vissen, zijn hobby. Daarna weer reïntegreren en direct was de stress weer terug. Hij besloot om van vissen zijn baan te maken. Dat is goed gelukt, en wij kunnen nu profiteren van de lessen die hij heeft geleerd.
Dat zijn er 9, en die zullen je bekend in de oren klinken: Weet wat jou motiveert; Zoek een actie die je kunt vermarkten; Bepaal je doelgroep; Verzin een verdienmodel; Bouw je brand; Mindset; Werk aan rendement en focus; Gebruik Social Media; Delegeer waar mogelijk. De inhoud van het boekje is niet echt vernieuwend, maar het idee dat je zelfs met vissen een goed inkomen kunt verdienen inspireert misschien menigeen die dicht tegen een burn-out of bore-out zit. Misschien kun je zelfs met boeken lezen leuk verdienen? Oh, wacht…
Boek 67/80: Durven voor morgen van Saskia van Uffelen
De auteur werkt in de IT, en de ondertitel van dit boek is ‘leiden, werken, leren en leven in een digitale wereld’. Dit boekje gaat over digitalisering dacht ik dus. Mispoes. Het gaat over de noodzaak om te veranderen, waarvoor digitalisering maar één van de oorzaken is. Het gaat ook over het doorbreken van kortetermijn-denken. Het aantal onderwerpen dat wordt behandeld is daardoor erg breed, maar de kern is voor mijn gevoel het belang van een leven lang leren en iedereen in het bedrijf overal bij betrekken.
Het ‘Durfplan’ begint op 2/3 van het boek. Heel interessant vond ik stap 2 van dit plan: ‘cartografie’, het in kaart brengen van waar je nu staat met je bedrijf. Wat is het beeld dat je stakeholders hebben van je bedrijf? En waar zou het in de toekomst moeten staan? Er zit een handig vragenlijstje bij. Ook kun je tools op basis van algoritmes gebruiken om het mailverkeer te scannen op cultuuraspecten. Wat is de toon? Wat is de empathische temperatuur, wat zegt het over inclusiviteit? Veel waardevoller dan enquetes met sociaal wenselijke antwoorden. Ook gaat de auteur in op doelen stellen, strategievorming en andere onderdelen van management. Praktisch en mooi uitgevoerd.
Boek 68/80: De afrekening van Roel Janssen
ING is veel in het nieuws de laatste maanden: de aandeelhouders gaven de Raad van Commissarissen èn de Raad van Bestuur géén decharge over 2018! Een unicum voor beursgenoteerde ondernemingen. Maar de reden ervoor is duidelijk: eerst een witwasschandaal plus enorme boete, daarna een salarisrel rond CEO Ralph Hamers. Janssen vraagt zich af waar die zelfoverschatting van ING vandaan komt. Hebben ze dan niets geleerd van de financiële crisis in 2008? Zijn ze vergeten dat ze zijn gered door de Nederlandse Staat, nadat ze zwaar geïnvesteerd hadden in de Amerikaanse rommelhypotheek-producten?
Zijn ze vergeten dat ze toen alle waarschuwingen in de wind sloegen, de risico’s van de producten niet kenden, en niet wilden kennen? Zijn ze vergeten dat dat kwam door de drive om snel en veel winst te maken? Blijkbaar. Janssen helpt hen èn ons herinneren aan die tijd met een vlot geschreven boek à la De Prooi. Eerlijk is eerlijk, ik heb het net wat minder ademloos gelezen als die bestseller. Misschien omdat het wat minder objectief lijkt met Wouter Bos als de held, Balkenende als een van de schurken, Tonko Gast als de wetenschapper die niet geloofd wordt. Het lijkt wel een filmscript!
Boek 69/80: Organiseren van communities van Peter Staal en Kirsten Wagenaar
Communities zijn hot! De ultieme vorm van kennisdelen, samenwerken, zelforganisatie, zo wordt gezegd. Dit boek is een prima handboek voor de communitymanager die start met een nieuwe community. Dat klinkt saai, maar dat is dit boek niet: het is ook inspirerend voor leidinggevenden en managers en staat bol van de voorbeelden hoe een community bijdraagt aan de effectiviteit en efficiency van een organisatie. Shell bespaarde EUR 60.000 doordat in een community 1 vraag werd gesteld in Pernis en beantwoord in Bangalore. Men zegt dat 1 uur investeren in een community 7 uur tijdsbesparing oplevert.
Er zijn flink wat types communities: Community of Practice (gedeelde competentie of functie, bijvoorbeeld marketeers), C of Interest (gedeelde interesse, kan ook een fanclub zijn), C of Action (ook wel een ‘beweging’ genoemd, wil iets veranderen en wel snel), C of Location (gebaseerd op je woonplaats), C of Circumstance (gedeelde omstandigheden, zoals een ziekte), C of Purpose (gezamenlijk doel, gewoonlijk zonder einde) en de Supportcommunity (gezamenlijk probleem, bijvoorbeeld de KPN community). Voor een organisatie zijn alle hoofdstukken interessant, en wordt er aan het eind van het boek nog eens ingezoomd op de interne community, de klantencommunity en de C of Practice.
Boek 70/80: De netwerkexpeditie van Geert Nijs
Een heel mooi vormgegeven boek waarin de metafoor van een expeditie naar een nieuw continent (a.k.a. een andere manier van samenwerken, namelijk in een community) tot in de finesses is uitgewerkt. Alles wat je nodig hebt, de mensen, de tools, de communitymanager, vind je in het hoofdstuk ‘De reisvoorbereiding’ als de reisgenoten, de reisuitrusting en de reisleider. Daarna volgen 3 expedities: ‘De teamreis’, ‘De communityreis’ (waarbij aandacht gegeven wordt aan Communities of practice en Communities of Interest) en ‘Op reis buiten je organisatie’.
Deze expedities zijn in feite gedetailleerd uitgewerkte implementatieplannen waarbij het werken met sociale technologie centraal staat. Niet de exacte functionaliteit van die tools wordt uitgewerkt, maar de manier waarop je de communityleden beweegt er gebruik van te maken. En de leiders natuurlijk, die het goede voorbeeld moeten geven. Dit zou moeten leiden tot zelforganisatie en zelfsturing. Ik vraag me af of dat wel zo gemakkelijk gaat…….
Boek 71/80: Crossmentorschap van Elmas Duduk
We moeten allemaal wat langer doorwerken en dus staan er nu wel 5 generaties tegelijk op de werkvloer, van de boomers (geboren tussen 1940-1955) tot de ‘generatie Z’ (2000-2015). De jonkies kunnen vaktechnisch veel opsteken van de ouderen, maar andersom kunnen de jongeren het omgaan met moderne technologie overbrengen. Zij kunnen elkaar wat leren: cross-mentoren. Dat is het veelbelovende uitgangspunt van dit boek, wat een hele praktische benadering geeft van mentoren: *hoe je als mentor groepen mentees begeleidt, met veel aandacht voor intervisie, diversiteit, cultuur-verschillen, generatie-verschillen en bekende communicatietools; en *hoe de mentor de individuele mentees kan helpen met time-management, discipline, werk-prive, profileren, assertiviteit, etc. Daarnaast heeft het een werkboek met tabellen en vragenlijsten die je zelf kunt invullen.
Het is een nutig boek voor mentoren, met name de ‘blauwe’ mentoren, met de invuloefeningen en zelfs voorbeeld agenda’s en verwachte tijdsbesteding. Hoofdstuk 9, over de ’tegenwerkende’ collega’s, is hilarisch in het onderscheid tussen de narcistische, afstandelijke, paranoíde, bipolaire, psychopatische, autistische, passief-agressieve, obsessief-compulsieve en o ja, de normale mens. Helaas staat er in het boek bijzonder weinig over ‘cross’. Die belofte is niet nagekomen, jammer.
Boek 72/80: Wij is belangrijker dan Why van Paul van Schaik e.a.
Tussen 2010 en 2015 waren de Nederlandse reizigers redelijk tevreden over de NS: 75% gaf het bedrijf een 7 of hoger. Dat is niet slecht, zou je kunnen denken. Echter, de overheid stelde in 2014 als eis dat vóór 2019 80% die score moest geven, om in 2015 weer in aanmerking te komen voor de concessie van het vervoer over het treinspoor. Geen 80%, geen concessie, einde bedrijf. Bepaald een burning platform dus, om de prestaties omhoog te krijgen. En wat ze in voorgaande jaren ook hadden geprobeerd, hoger dan die 75% kwamen ze niet.
Dit boek beschrijft hoe er een programma werd ontwikkeld wat nu eens niet vol top-down acties en projecten zat, maar waarbij het uitgangspunt de medewerkers waren en veranderingen in de lijn ontwikkeld werden. Bottom-up dus. De auteurs hebben aan dit veranderprogramma meegewerkt en vertellen dus uit de eerste hand wat er goed èn wat er fout ging en stellen zich kwetsbaar op. Veel medewerkers delen hun perspectief in interviews en casussen, dat maakt dat het nog meer gaat leven. Tussendoor is vrij veel thoerie verwerkt, zoals het 5x Why? principe, wat het probleem van te laat aankomende treinen oploste. (Spoiler: jij was de schuldige!)
Boek 73/80: Het einde van concurrentie van Cor Molenaar.
De impact van de netwerkeconomie op zakendoen en concurrentieverhoudingen is het onderwerp van het nieuwste boek van marketinghoogleraar Molenaar. Een boeiend onderwerp, maar niet supernieuw. Een van de stellingen die veel terugkomt is ‘klant stuurt productie‘ in plaats van andersom, de massaproductie maakt plaats voor op maat gemaakt voor 1 persoon. Een andere stelling is dat ‘doing digital’, de oude processen digitaliseren, niet voldoende is, ‘being digital’, waarbij technologie de basis is voor nieuwe toepassingen, is de toekomst. Leuk voorbeeld: in Drachten mogen de (fysieke) winkels nu 24/7 open om concurrentie te bieden voor online winkelen. Beetje naïef, vindt de auteur.
Het boek maakt gebruik van diverse afstudeerscripties van zijn studenten, wat de materie diepgang geeft, maar ook wel wat herhaling veroorzaakt. Oude regels werken niet meer, stelt Molenaar, maar er worden wel oude modellen gebruikt om de nieuwe situatie te plotten. Daarnaast is het niet heel vlot leesbaar voor mensen buiten het marketingvakgebied (zoals ik), wellicht te hoogleraar-ig? Desondanks een stevig boek wat duidt wat er op ons afkomt (platforms) en waarschuwt dat we wel tijdig op de kar moeten springen.
Boek 74/80: De onsterfelijke onderneming van Fons van Dyck
Hoe zorg je voor de continuïteit van je onderneming? In dit boek wordt hier antwoord op gegeven via het AGIL-model, wat tientallen jaren geleden is ontwikkeld voor systemen, maar dat zijn ondernemingen ten slotte ook. A staat voor Adaptation of Aanpassen, G voor Goal Attainment of doel bereiken, I voor integration of integreren en L voor Latent pattern maintenance of langetermijn consistentie bewaken. Dit model is eerst toegepast op Apple, wat zeer uitgebreid wordt beschreven, en daarna op 4 familiebedrijven in Nederland en België.
Het boek lijkt een beetje op, en is dan ook behoorlijk gebaseerd op Built to Last van Jim Collins. De casus van Apple is heel interessant, en natuurlijk ook herkenbaar. Toch bekroop mij het gevoel dat je èlk model wel op zo’n relatief oud bedrijf met vele ups en downs kunt schrijven. De vier familiebedrijven worden ook geplot op het model, maar dit blijft wat vager. Toch staan er veel attentiepunten in het boek die zonder meer nuttig zijn. Maar of ze het eeuwige leven geven?
Boek 75/80: De gelukkige organisatie van Raymon Geurts
Organisatieontwikkeling vanuit betekenis, is de ondertitel van dit boek. Betekenis is best een abstract onderwerp, maar de auteur slaag er in om het ontwikkeltraject concreet te maken, door het onderscheid in transitie (systeem) en transformatie (mensen), 4 ontwikkelingsfasen te onderscheiden (congruentie, consistentie, voorspelbaarheid, eigenaarschap) en 6 ontwikkellijnen uit te werken. Dat klinkt als een doe-het-zelf-boek, maar dat is het toch niet: hier heb je hulp bij nodig.
De auteur is adviseur op dit gebied (verrassing!) en brengt veel eigen casussen in, die erg herkenbaar zijn, en soms met de nodige kwetsbaarheid zijn verwoord. Prima gedaan. De eerste paar hoofdstukken hebben fijne punten, waaronder een verwijzing naar Bullshit Jobs, en de onzinbanen van David Graeber (dat zie je niet vaak), en het gebruik van zij ipv hij, en met reden (zij zoekt eerder naar betekenis, hij is nog bezig met ego). Echter, in deze hoofdstukken zit ook nog veel jargon, dus je moet goed concentreren. Ik begrijp ook niet goed waarom Purpose is vertaald naar Betekenisvolle Belofte. Het onderwerp is al lastig genoeg! De volgende hoofdstukken zijn heerlijk concreet met goede theorie en mooie voorbeelden hoe het moet en ook hoe het niet moet (het pareltjes project, greenwashing Rabobank). Daar leer je nog het meest van!
Boek 76/80: Het Noble Purpose boek van Olivier Onghena – ’t Hooft
Stel je voor dat je maar net aan de dood ontsnapt…..zou dat bij jou niet ook tot een hele andere visie leiden over wat belangrijk is in het Leven? De auteur doet uitgebreid verhaal van de kidnap die zijn leven veranderde, bijna de helft van dit boek is hier aan gewijd. Daarna vertaalt hij zijn visie naar bedrijven: ‘organisaties moeten ecosystemen worden waar mensen zichzelf kunnen realiseren door hun werkelijke bijdrage aan de realisatie van het noble purpose van de organisatie’.
Het is een filosofisch boek waarin invloeden van het hindoeisme zijn verwerkt, maar waarin je ook de Integral Theory van Wilbert (I, We, IT) kunt terugvinden. Er zijn grappige stukken te vinden over de oorsprong van werk (travailler is ontleend aan een martelwerktuig om dieren, en ook slaven, in bedwang te houden) en corvee (onbetaalde klussen voor je meester). De beloning daarvoor was meestal eten, bescherming, en ‘smartegeld’. Wat natuurlijk in geen verhouding stond voor de geleverde toegevoegde waarde.
Jammer is dat de structuur van het boek maar moeilijk te doorgronden is, en dat de auteur zo verschrikkelijk overtuigd is van zichzelf, en zo vaak met ‘hooggeplaatste’ relaties strooit, dat bij mij al snel de irritatie toesloeg.
Boek 77/80: Leiderschap in de digitale wereld van Ralf Knechtmans en Ylva Poelman
De auteurs vragen zich in dit boek twee dingen af: Vraagt het nieuwe tijdperk om een nieuw type leider? en Worden leiders overbodig gemaakt door artificial intelligence? Relevante vragen, waar ze inderdaad hun mening over geven. De inleiding is veelbelovend! Daarna volgen 4 hoofdstukken over digitalisering, wat het is, de ontwikkelingen daarin en hoe het bedrijven beïnvloedt. Dit zijn goed geschreven, maar niet vernieuwende hoofdstukken. Met name de hoofdstukken over executive search en consumenten-banken vond ik niet zo boeiend en ook niet verschrikkelijk relevant.
Gelukkig komt in hoofdstuk 6 dan leiderschap aan de orde. Eerst historisch en beschrijvend, en daarna, in het laatste hoofdstuk, met 12 specifieke eigenschappen die allemaal (summier) worden uitgewerkt. De link met executive search komt terug door bij elk van de eigenschappen aan te geven hoe je kunt achterhalen of jijzelf, of een kandidaat voor een leiderschapspositie die eigenschap hebt/heeft en of je deze aan kunt leren. De eigenschappen zijn niet verrassend of nieuw (denk aan communicatief, leervermogen, open voor innovatie, moed, veerkracht, faciliterend, etc), maar onderbouwen wel de conclusie van de auteurs dat AI nog niet zo snel onze nieuwe leider wordt. Geruststellend boek dus…..
Boek 78/80: Topteams van Katja Staartjes en Menno Boermans
Katja Staartjes en Menno Boermans (die de werkelijk schitterende foto’s in dit boek nam), nemen je mee op een klim-expeditie, waarbij de managementlessen die zij beschrijft net zo goed gebruikt kunnen worden in jouw saaie kantoorbaan. Het boek bestaat uit 6 fasen van 3 pijlers: 1. Expeditie: Doel, Koers, Voorbereiding. 2. Team: Teamgrootte, Teamprofiel, Regie. 3. Basiskamp: Energie, Vertrouwen, Communicatie. 4. Beklimming: Leiderschap, Samenwerken, Teamontwikkeling. 5. Top: Commitment, Veerkracht, Grenzen. 6. Afdaling: Succes vieren, Reflectie, Groeipad.
Zelden heb ik zo ademloos een managementboek zitten lezen! Niet omdat de 8ste eigenschap van Covey nu zo boeiend is, of het persoonlijkheidsmodel van Management Drives, maar wèl omdat deze en veel andere managementlessen ingebed zijn in de bergbeklim-ervaringen van Katja Staartjes, de eerste Nederlandse vrouw op de top van de Mount Everest. De verhouding tussen de expeditie-ervaringen en de management-theorie kantelt in dit boek richting de expedities. Hierdoor blijft de theorie wat oppervlakkig. Wèl zul je het goed onthouden, door het boeiende verhaal en de prachtige foto’s.
Boek 79/80: Leiderschap, een gids van Thecla Goossens
Dit boek geeft een overzicht van de theoriën en modellen van de bekendste ‘denkers’ over leiderschap. Het boek begint met een 7-tal thema’s en eindigt met het gedachtengoed van de 14 belangrijkste denkers die in het boek zijn gebruikt. Dat varieert van bekenden als Covey, Drucker en Collins, tot (voor mij) onbekende namen zoals Kiel, Kolind, en Kellerman. Aan de orde komen o.a. transactioneel, transformatief en situationeel leiderschap, de 7 eigenschappen, moreel leiderschap. Maar ook, verrassend, de volgers van de leiders, en of we zonder (menselijke) leiders kunnen.
De indeling van het boek is creatief: elk hoofdstuk begint met een toepasselijke film (zoals The King’s Speech, Schindler’s List), en eindigt met een aantal boeken of ander verder-leesmateriaal, en films of ander kijkmateriaal. Voor een overzichtsboek is het verrassend goed leesbaar, de auteur weet de modellen goed met elkaar en het thema te verbinden. Verder is het mooi en kleurrijk uitgevoerd, met veel illustraties (natuurlijk van de modellen) foto’s, en tabellen. Echt uitnodigend om verder te lezen!
Wat las ik eerder?
Voor de volledigheid vind je hier een overzicht van de 64 boeken die ik vhiervoor las, in min of meer chronologische volgorde. Van een aantal boeken vind je een uitgebreidere recensie op mijn website 1001managementboeken.
- Boek 1/80: Winst is goed, werk is beter van Johan van den Elzen (recensie)
- Boek 2/80: Ben jij al activist? van An Kramer (recensie)
- Boek 3/80: Make disruption work van Alexandra Jankovich & Tom Voskes (recensie)
- Boek 4/80: High Impact Teaming van DeCuyper, Raes en Boon (recensie)
- Boek 5/80: De onweerstaanbaarheidstheorie van Jan Heuvel (recensie)
- Boek 6/80: Start-up! Hoe jij jouw idee vleugels geeft van Leo Pot (recensie)
- Boek 7/80: Omwenteling van Jan Rotmans (recensie)
- Boek 8/80: Mindhacking voor teams van Ronald van Aggelen (recensie)
- Boek 9/80: De zelfbewuste leider van Godfried IJsseling (recensie)
- Boek 10/80: Datacratisch werken van Daan van Beek (recensie)
- Boek 11/80: 3458 Strategiemaken en organisatiekraken van Camilla van den Boom (recensie)
- Boek 12/80: Het succes van digitaal leiderschap van Gerard van Vliet (recensie)
- Boek 13/80: De reis door het rijk van Koning klant van Harald Pol
- Boek 14/80: Zelfsturend Rijnlands ondernemen van Jan Bergman
- Boek 15/80: Who is accountable? van Franck Kuppers en Werner van Beusekom
- Boek 16/80: Excelleren in service van Jean-Pierre Thomassen en Eric de Haan
- Boek 17/80: Extreem klantgericht van Daniëlle de Jonge
- Boek 18/80: Products that last van Conny Bakker e.a. (recensie)
- Boek 19/80: Leiderschap in verandering van Anouk Brack
- Boek 20/80: Businessarchitect en verandermeester van Ber Damen
- Boek 21/80: Praktijkgids voor leidinggevenden bij signalen van een (integriteits)kwestie van Oene Bouman
- Boek 22/80: Innovatie jij.nu van Henk Volberda, Kevin Heij en Menno Bosma
- Boek 23/80: Agile leiderschaap van Twan en Kees Linterman
- Boek 24/80: Leidinggeven op afstand van Gonny Vink (recensie)
- Boek 25/80: Top-ondernemers en top-CEO’s in Nederland van Robert van Zanten
- Boek 26/80: Jam Cultures van Jitske Kramer
- Boek 27/80: Durf! van Bart Verhaeghe (recensie)
- Boek 28/80: Betekenisvolle werkrelaties van Ina Ahuis
- Boek 29/80: Innoshock van Dirk de Boe
- Boek 30/80: Key performance illusies van Coen de Bruijn (recensie)
- Boek 31/80: GEA enterprise architectuur van Rob Stovers e.a.
- Boek 32/80: The positive sum game van Herman Toch en Ann Maes
- Boek 33/80: The compassionate leader van Jan Vermeiren
- Boek 34/80: Slim zand van Tijs van den Boomen (recensie)
- Boek 35/80: Artificial intelligence in actie van Müriel Serrurier Schepper e.a.
- Boek 36/80: Bezieling werkt van Hans Wopereis
- Boek 37/80: Het kleine innovatieboek van Kim Spinder
- Boek 38/80: Wicked world van Karel van Berkel en Anu Manickam
- Boek 39/80: Vertrouwen als kompas van Pauline Voortman
- Boek 40/80: Merken bouwen met content van Aart Lensink
- Boek 41/80: Bingemarketing van Carlijn Postma
- Boek 42/80: Storytelling van Joost Schrickx
- Boek 43/80: Accountable concept denken van Gaby Crucq-Toffolo en Elaine Meys
- Boek 44/80: Het grote gevecht van Jeroen Smit (recensie)
- Boek 45/80: Waardecreatie met het Internet of Things van Marco Heida (recensie)
- Boek 46/80: Veranderversnellers – het afkijkboek van Kilian Benneboek Gravenhorst (recensie)
- Boek 47/80: De wereld is rond van Jo Caudron (recensie)
- Boek 48/80: Purpose – het verhaal van de moraal van Paul Stamsnijder
- Boek 49/80: Innoveren – eerst geloven, dan zien van Rody Vonk
- Boek 50/80: Doelbereiktheid van Alex Klein
- Boek 51/80: Kleur bekennen van Rachelle van der Linden en Marco Derksen
- Boek 52/80: Advieskunst van Noëlle van der Hagen en Machiel Willemsen
- Boek 53/80: Word meesterframer van Sarah Gagestein en Jolijn Mes
- Boek 54/80: Marketingdesign van Eveline van Zeeland
- Boek 55/80: Spelen met samenwerken van Félice de Charro e.a.(recensie)
- Boek 56/80: Cicero leest Covey van Harm Klifman
- Boek 57/80: Je doet het toch wel gratis? van Mascha Feoktistova en Max de Vries
- Boek 58/80: Het is oorlog maar niemand die het ziet van Huib Modderkolk (recensie)
- Boek 59/80: Groeiversnellers van Marc van Eck en Markward van der Mieden
- Boek 60/80: Praktisch veranderen van Eline Faber
- Boek 61/80: Ik ben er helemaal klaar mee van Marcel van Wiggen e.a.
- Boek 62/80: Werken met millennials van Thijs Launspach
- Boek 63/80: Aandachtsmarketing van Klaas Weima
- Boek 64/80: Breinopeners van Ria van Dinteren
In de volgende update…..
….krijg je de longlist voorgeschoteld! Spannend! Want in díé lijst zit de winnaar!
En? Heb je al een idee voor een mogelijke winnaar? Kun je afleiden wat mijn huidige favoriet is?
Elly Stroo Cloeck is projectmanager en auteur bij ESCIA. Ze schrijft voor ‘1001managementboeken‘ recensies en samenvattingen van managementboeken, verzorgt managementboek-gebaseerde permanente educatie èn is jurylid voor ‘Managementboek van het jaar 2020’.