Must-read #104: Great by Choice van Jim Collins uit 2011. Van veel managementboeken is het onduidelijk hoe de auteur aan zijn aanbevelingen komt. Zo niet bij de boeken van Jim Collins. Voor deze, zijn vierde, heeft hij 9 jaar onderzoek gedaan. De research-gegevens staan in een uitgebreide bijlage, en onderbouwen Collins’ vaak verrassende conclusies in deze goed leesbare bestseller. En: zeker niet gedateerd!
Het managementboek Great by Choice…
… beschrijft hoe in de periode 1972 – 2002 bedrijven die kwetsbaar begonnen, geweldige bedrijven werden, ondanks een extreem onzekere en zelfs schadelijke omgeving. Denk aan de oliecrisis, recessie, torenhoge rentepercentages, kapingen, terrorisme. Plus de enorme innovatie (computers, internet)! Collins noemt deze geweldige bedrijven ‘10x-en’, omdat ze minstens 10 x zo goed presteerden (gemeten in aandelenkoers) dan het gemiddelde in hun branche, en dat minstens 15 jaar lang. Wat was hun geheim?
5 verrassende resultaten
- Discipline, discipline en nog eens discipline. Langzaam maar zeker groeien, betrouwbaar zijn voor je afnemers. Je beheersen bij kansen. Zorgen dat je zélf je succes beheerst, dat je je doelstelling haalt, ook bij tegenslag.
- Alles inzetten op een buitenkans! Dat doen de 10x-en dus niet. Ze hebben heel veel kleine initiatieven, die bij veelbelovende uitkomsten worden opgeschaald. Pas als er heel veel bewijs voor succes is, komt de grote klapper.
- De 10x-en lijken wel paranoïde! Ze bereiden zich op alles voor, hebben grote reserves en buffers. Ook doen ze heel diepgaand aan risicomanagement. Misschien wel het belangrijkste: ze nemen de tijd om hun omgeving te analyseren, het grote plaatje in ogenschouw te namen.
- SMaC-recept. Bij grote veranderingen in de omgeving moet je juist niet snel mee-veranderen. De 10x-en hebben allemaal een recept: een lijst met principes of werkwijzen waar ze niet of nauwelijks van afwijken. De controle-groep had meestal óók zo’n recept, maar week daar veel vaker van af. Zo’n recept is Specifiek, Methodisch en Consistent.
- Geluk: Geluk hebben was niet de verklaring voor het succes van de 10x-en. Pech ook niet. En de timing van geluk of pech (in de opstartfase of juist erna) had óók geen impact. Wat wél uitmaakte, was wat het bedrijf met een meevaller deed. De 10x-en slaagden erin meer “Rendement op geluk” te maken.
Als je nu denkt dat dit boek te gedateerd is, kan ik je zeggen dat dit zeker niet het geval is. De omgeving was toen turbulent, en is dat nu weer. De geschetste praktijken vinden nog steeds plaats. En ik las laatst een boek van een hoogleraar die nu (in 2019) tot bijna dezelfde conclusies komt. Dus zéker leerzaam, dit boek.
Auteur Jim Collins …
…. is een bekende businessconsultant, inspirerend managementspreker en docent. Daarnaast is hij auteur en co-auteur van verschillende langdurige internationale bestsellers, zoals ook Good to Great. Hij begon zijn carrière als consultant bij McKinsey & Company en vervolgde zijn carrière met een baan als productmanager voor Hewlett-Packard. In 1989 startte hij met onderzoek doen en onderwijs geven op het gebied van bedrijfsduurzaamheid en groei aan de faculteit van de Stanford Graduate School of Business.
Waarom is Great by Choice een must-read?
Omdat zijn (wetenschappelijk onderbouwde) conclusies nog steeds goede aanknopingspunten bieden voor een succesvol(ler) bedrijf.
Lees in mijn Elly d’r Recensy wat ik zo goed vond aan Great by choice. Ik gaf het 4 1/2 *.
Andere lezers waarderen dit boek ook!
Bol.com gaf 4 * en Managementboek.nl geeft ook 4 * .
Bij Amazon kreeg het 4 1/2 * en Goodreads gaf het 4 *
Waar kun je het managementboek Great by Choice kopen?
Je kunt dit boek kopen bij Managementboek.nl en bij Bol.com en tweedehands (duurzaam!) bij Boekwinkeltjes.
Is er een ESCIA Samenvatting van?
Jazeker! Die koop je hier!
Maar ook bij Kobo, Bol of Libris.
Is er een ESCIA leestoets van?
Nog niet. Kijk hier van welke boeken wèl Leestoetsen zijn!
En wat vind jij?
Wat vind jij van dit boek?
Misschien heb je een tip voor een Must-Read? Laat een reactie achter!
Abonneer je hier op de kwartalige nieuwsbrief.
Of abonneer je op de blog-updates!
[email-subscribers-form id=”1″]