Efficiënte Samenvatting van de bestseller Great by Choice
Over het oorspronkelijke boek Great by Choice uit 2011:
Great by Choice beschrijft hoe in de periode 1972 – 2002 bedrijven die kwetsbaar begonnen, geweldige bedrijven werden, ondanks een extreem onzekere en zelfs schadelijke omgeving. Denk aan de oliecrisis, recessie, torenhoge rentepercentages, kapingen, terrorisme. Plus de enorme innovatie (computers, internet)! Collins noemt deze geweldige bedrijven ‘10x-en’, omdat ze minstens 10 x zo goed presteerden (gemeten in aandelenkoers) dan het gemiddelde in hun branche, en dat minstens 15 jaar lang. Ook selecteerde hij een controlegroep: bedrijven die in dezelfde omstandigheden juist niét geweldig werden. Sterker nog: die gedurende die 30 jaar met een factor 30 door de 10x-en werden verslagen in dezelfde branche! Collins begon met 20.400 bedrijven en spitsten zich toe op 7 10x-en en 7 controle-bedrijven.
14 aansprekende bedrijven
Natuurlijk zijn alleen bedrijven uit de VS betrokken bij dit onderzoek. Desondanks zijn het hele bekende namen, waar interessante paren (10x – controle) van zijn gemaakt: Microsoft – Apple; Amgen – Genentech; Biomet – Kirschner; Intel – AMD; Progressive Insurance – Safeco; Southwest Airlines – PSA; Stryker – USSC. Mij viel natuurlijk met name Microsoft en Apple op. Het is bijzonder boeiend om te lezen wat er uit de analyse kwam!
5 verrassende resultaten
- Discipline, discipline en nog eens discipline. Langzaam maar zeker groeien, betrouwbaar zijn voor je afnemers. Je beheersen bij kansen. Zorgen dat je zelf je succes beheers, dat je je doelstelling haalt, ook bij tegenslag.
- Alles inzetten op een buitenkans! Dat doen de 10x-en dus niet. Ze hebben heel veel kleine initiatieven, die bij veelbelovende uitkomsten worden opgeschaald. Pas als er heel veel bewijs voor succes is, komt de grote klapper.
- De 10x-en lijken wel paranoïde! Ze bereiden zich op alles voor, hebben grote reserves en buffers. Ook doen ze heel diepgaand aan risicomanagement. Misschien wel het belangrijkste: ze nemen de tijd om hun omgeving te analyseren, het grote plaatje in ogenschouw te namen.
- SMaC-recept. Bij grote veranderingen in de omgeving moet je juist niet snel mee-veranderen. De 10x-en hebben allemaal een recept: een lijst met principes of werkwijzen waar ze niet of nauwelijks van afwijken. De controle-groep had meestal óók zo’n recept, maar week daar veel vaker van af. Zo’n recept is Specifiek, Methodisch en Consistent.
- Geluk: Geluk hebben was niet de verklaring voor het succes van de 10x-en. Pech ook niet. En de timing van geluk of pech (in de opstartfase of juist erna) had óók geen impact. Wat wèl uitmaakte, was wat het bedrijf ermee deed. De 10x-en slaagden erin meer “Rendement op geluk” te maken.
Snel en goedkoop
Snel: Je leest deze samenvatting in 30 minuten, het hele boek kost je ongeveer 6 uur.
Goedkoop: Je betaalt EUR 2,49, het oorspronkelijke (Engelstalige) boek kost EUR 18,99.
Beoordelingen
Er zijn nog geen beoordelingen.