Must-read #85: Handboek betekenisvol ondernemen van Kees Klomp e.a. uit 2016. Maatschappelijke toegevoegde waarde is de belangrijkste pilaar onder florerende bedrijven. We hebben het hier over wérkelijke, aantoonbare waarde – voor het leven van klanten, medewerkers en andere betrokkenen; voor de maatschappij in brede zin dus. Welkom in de betekeniseconomie!
Het managementboek Handboek betekenisvol ondernemen …
… is een handleiding om te ondernemen in de betekeniseconomie. Auteurs Kees Klomp, Stefan Wobben en Jesse Kleijer beschrijven een methode met 5 fasen voor een betekenisvolle bedrijfsvoering. Hun aanpak begint bij de motivatie van de ondernemer als mens, en voert via de binnenkant van het bedrijf, het merk en de marketingactiviteiten naar een positieve impact op de maatschappij. Dit is dan weer lucratief voor de onderneming. Het boek bestaat uit twee delen.
Deel 1: algemene introductie …
… met de essentie, noodzaak en vele verschijningsvormen van betekenisvol ondernemen. Dat kan veel verder gaan dan bekende zaken als maatschappelijk verantwoord ondernemen, duurzaamheid, hergebruiken, recyclen en delen. Er zijn zeven kansrijke markten met (1) recycling, (2) upcycling, (3) biologisch, vegetarisch en veganistisch, (4) voedselverspilling, (5) biomimicry, (6) duurzame energie en (7) impact investing. Het gat in de markt volgens de auteurs is het nieuwe ‘purpose’-segment.
Deel 2: de methode …
… heet ‘Constructive Commerce’ (C Commerce), gericht op het verbeteren van de levenskwaliteit van mensen. Bedrijven blijven wel commercieel werken, alleen komt winst pas op de derde plaats, na de sociale en ecologische bijdrage. De methode bevat vijf onderdelen: mens, management, merk, marketing en maatschappij, met daarin veel bekende onderwerpen zoals de 7 marketing P’s. De auteurs beschrijven op het gebied van bedrijfsvoering vier basisvormen voor betekenisvol ondernemerschap (empowering, serving, incarnating en green oceaning), met voorbeelden van sociale en ecologische businessmodellen zoals buy-one-give-one (B1G1), bottom of the pyramid, cradle to cradle (C2C) en blue economy. Op het gebied van personeel stellen de auteurs dat Holacracy als geformaliseerde organisatiestructuur het beste past bij het zelfmanagement van de betekeniseconomie.
Auteur Kees Klomp …
Kees Klomp studeerde politicologie en communicatiewetenschap en werkte vijftien jaar als marketingadviseur voor de internationale netwerken BBDO, Y&R en TBWA. Sinds 2006 richt hij zich expliciet op advisering op het gebied van maatschappelijk betekenisvol ondernemerschap. Klomp schreef ook Verlichting in business, Karmanomics, Bloei, Pioniers van de nieuwe welvaart, en Het is tijd. Zijn nieuwste boek is Thrive.
Auteur Stefan Wobben …
… studeerde personeel & arbeid en filosofie en was eigenaar van Concept7, een ontwerpbureau dat digitale producten en diensten maakt. Sinds 2018 leidt hij Flip-da-script en Nooch Footwear. Eerder verscheen van Wobben Zo kan het ook. Websites ontwerp je voor mensen.
Auteur Jesse Kleijer …
… studeerde journalistiek en won in 2012 de Prijs voor de Nieuwsbladjournalistiek. Momenteel is zij content specialist bij RNHB.
Waarom is Handboek betekenisvol ondernemen een must-read?
Omdat de betekenis-economie hot is, maar het ondernemen daarbinnen geen appeltje-eitje is. Een handleiding is dus heel gewenst! Het boek stond op de shortlist voor Managementboek van het Jaar 2017.
Veel lezers waarderen dit boek!
Managementboek geeft 5 *, bij Bol.com heeft het geen rating.
Goodreads gaf het 3 *.
Waar kun je dit managementboek kopen?
Bij Managementboek.nl en Bol.com Of kijk eens voor een exemplaar-met-ervaring bij Boekwinkeltjes.
Is er een ESCIA Samenvatting van?
Nog niet. Kijk hier van welke boeken wèl Samenvattingen zijn!
Is er een ESCIA leestoets van?
Nog niet. Kijk hier van welke boeken wèl Leestoetsen zijn!
En wat vind jij?
Wat vind jij van dit boek?
Misschien heb je een tip voor een Must-Read? Laat een reactie achter!
Abonneer je hier op de kwartalige nieuwsbrief.
Of abonneer je op de blog-updates!
[email-subscribers-form id=”1″]