POWERED BY ESCIA
Recensie: Ruis – gaat verder dan biases
Samenvatting van – De kracht van spijt
Opinie: Daily reflections for highly effective people – dagboekje
Must-read #118: Care to Dare
Vrouwendag 2023: 11 vrouwen schreven 11 relevante boeken
Piratenverlichting – leren van andere culturen
Must-read #117: No time
Recensie: De mens als grens – bijzonder
Familie: nicht Jitske Kramer
Recensie: Tijd tekort | tijd genoeg – hoe beleef jij tijd?
1001 Managementboeken
  • MUST READ
  • RECENSIES
  • SAMENVATTINGEN
  • EDUCATIE
  • Specials
    • Managementboeken ruilen
    • #MGTBOEK2020
    • Minibiebjes
    • Winacties
  • BLOG
  • OVER
  • SHOP
  • 0
Must Read Marketing 4.0
Marketing, Verkoop

Must-read #88: Marketing 4.0

by Elly 04/09/2021
04/09/2021
1,8K

Must-read #88: Philip Kotler schreef in 2017  Marketing 4.0, de meest recente aanvulling op marketing-bijbel Marketing Management, wat door de Financial Times werd aangemerkt als 1 van de 50 beste bedrijfskundige boeken. Deze update gaat nader in op digitalisering. Kotler is marketing-goeroe pur sang en heeft al ruim 50 boeken op zijn naam staan. 

In het managementboek Marketing 4.0 …

… wordt de invloed van de huidige “connectiviteit” van de klant en de inzet van digitale media, technologie en Big Data uiteengezet.  Kotler zet uiteen dat vrouwen, jongeren en “netizens” (internetburgers) belangrijke doelgroepen zijn. Vrouwen omdat zij vaak de manager van het gezin zijn en daarmee ook bepalen waar het salaris van de kostwinner aan uitgegeven kan worden. Jongeren omdat zij graag experimenteren, snel innovaties adopteren en zo de weg bereiden voor de ouderen. Netizens omdat zij intensief met anderen communiceren over het internet (sociale media) en zo anderen kunnen beïnvloeden met hun aanbevelingen. Het aanbevelen van producten, met name via recensieplatforms als Tripadvisor, is volgens Philip misschien wel belangrijker dan het simpel kopen van het product, omdat dit het bereik van je marketingacties ongelofelijk kan vergroten!

Marketing en digitalisering

Deel I, Trends, schetst de invloed van automatisering en de opkomst van digitale marketing, die de traditionele marketingmethoden aanvult. Dit deel is niet echt verrassend (behalve dan dat doelgroep-weetje), er wordt ook vrij veel in herhaald.

Deel II is een stuk concreter: misschien veel open deuren voor marketingprofessionals, maar wel interessant voor generalisten als ik. Een van de onderwerpen is het hoe-klanten-kopen-pad (customer journey): ‘het pad van de 5 A’s’.

  • Eerst maken ze kennis met je product of dienst (Aware),
  • ze besluiten of ze het aantrekkelijk vinden voor eigen gebruik (Appeal),
  • daarna gaan ze informatie opzoeken of vragen (Ask),
  • vervolgens kopen ze je product (Act)
  • en daarna bevelen ze het ongevraagd aan bij hun vrienden (Advocate).

In de perfecte situatie beveelt iedereen die je product aantrekkelijk vindt, het ook aan, of hij het nu zelf gebruikt of niet. Denk aan een Tesla: ook al kun je die zelf niet rijden (te duur!), het merk heeft zo’n positieve uitstraling dat je er enthousiast over vertelt!

Deel III legt uit hoe je ervoor zorgt dat je zo min mogelijk klanten verliest op het pad van Aware naar Advocate, en misschien nog belangrijker: hoe je kunt meten wáár je klanten verliest! Dit onderdeel gaat in op contentmarketing, gamification en omnichannel marketing.

Evaluatie

Na elk hoofdstuk volgt een korte samenvatting en een aantal vragen aan de lezer, om te reflecteren op de eigen organisatie. Dat is een goed idee om direct de inspiratie of het geleerde te kunnen activeren. De structuur van het boek is prettig en het is goed geschreven. Het is wel erg dun (dat is voor mij een min, maar voor anderen misschien een plus!), toch heb ik er best wel wat van geleerd: het belang van social media kan niet onderschat worden. Overall koopt 80% van de wereldbevolking op basis van aanbevelingen van vrienden, familie en followers (op social media), niet op basis van eigen ervaringen en ook niet op basis van reclame van derden.

Auteur Philip Kotler…

…. is een Amerikaans professor in Internationale Marketing. Hij doceerde aan de J.L Kellogg Graduate School of Management aan de Northwestern University in Evanston/Chicago, Illinois.  Hij is van huis uit econoom, daar promoveerde hij op. Nederlandse hoogleraren marketing kozen zijn magnum opus, ‘Marketing Management’ als het meest invloedrijke marketingboek ooit. Op 3 september 2007 verleende Nyenrode Business Universiteit een eredoctoraat aan Philip Kotler. De laatste jaren schrijft hij meer over economische rechtvaardigheid en de tekortkomingen van het kapitalisme. Zijn laatste boeken zijn Brand Activism: From Purpose to Action uit 2018 en “Advancing the Common Good” uit 2019. Ook is er weer een nieuwe update uit: Marketing 5.0: Technology for Humanity uit 2021.

Waarom is Marketing 4.0 een must-read?

Je zou eigenlijk Marketing Management moeten lezen, maar dit boek is uit 1967 èn een hele dikke pil. Deze update vat het samen en is gemoderniseerd door de focus op digitalisering.

Ik geef het 4 1/2 *. Hier lees je mijn uitgebreide Elly d’r Recensy over Marketing 4.0.

Veel lezers waarderen dit boek!

Bol.com geeft 4 *, bij Managementboek krijgt het ook 4*.

Goodreads gaf het 4 *, Amazon 4 1/2 *

Waar kun je dit managementboek kopen?

 Bij Managementboek.nl en Bol.com

Bij je lokale boekhandel via Libris. Of lees het gratis via Kobo Plus.

Of kijk eens voor een exemplaar-met-ervaring bij Boekwinkeltjes.

Is er een ESCIA Samenvatting van?

Jazeker! Die koop je hier.

Hij krijgt 4* bij Kobo.

Is er een ESCIA leestoets van?

Nog niet. Kijk hier van welke boeken wèl Leestoetsen zijn!

En wat vind jij?

Wat vind jij van dit boek?

Misschien heb je een tip voor een Must-Read? Laat een reactie achter!

Abonneer je hier op de kwartalige nieuwsbrief.

Of abonneer je op de blog-updates!

[email-subscribers-form id=”1″]


 

0 reactie 0 FacebookTwitterPinterestLinkedinWhatsappEmail
Vorig bericht
Recensie: Hoe komen ze erop – moeilijk doen
Volgend bericht
Bevrijd! – Opiny

Laat een reactie achter Annuleren

ZOEK OF FILTER

Over Elly

Over Elly

Elly Stroo Cloeck

Ik heb 40 jaar (management-)ervaring op GRC, Financieel en Internal Audit gebied. Die gebruik ik voor mijn recensies, samenvattingen en leestoetsen.

DE NIEUWSTE BLOGS

  • Recensie: Ruis – gaat verder dan biases

  • Samenvatting van – De kracht van spijt

Nieuwsbrief

Schrijf je in voor mijn kwartalige nieuwsbrief zodat je altijd op de hoogte bent van de laatste must read boeken, samenvattingen, leestoetsen en recensies!

  • MUST READ
  • RECENSIES
  • SAMENVATTINGEN
  • EDUCATIE
  • Specials
    • Managementboeken ruilen
    • #MGTBOEK2020
    • Minibiebjes
    • Winacties
  • BLOG
  • OVER
  • SHOP

Copyright 2020 - ESCIA - 1001 Management Boeken | Gebouwd door Appel en Eelman

1001 Managementboeken
  • MUST READ
  • RECENSIES
  • SAMENVATTINGEN
  • EDUCATIE
  • Specials
    • Managementboeken ruilen
    • #MGTBOEK2020
    • Minibiebjes
    • Winacties
  • BLOG
  • OVER
  • SHOP

Shopping Cart

Close

Geen producten in de winkelwagen.

Close