We kennen allemaal wel voorbeelden van onlogische, klantonvriendelijke zaken die geen goede reden lijken te hebben. Martin Lindstrom heeft een flink aantal hilarische anekdotes verzameld in het aardige boek Hoe komen ze erop uit 2021, en roept ons op om ons gezond verstand weer te gebruiken. Onbeschermde seks is niet erg …..als je graag een kind wilt. Toch? Lees verder en huiver …
In het managementboek Hoe komen ze erop …
… vond ik de anekdote over die onbeschermde seks nog wel het meest lachwekkend. Een bedrijf wilde aan de mannelijke werknemers haar standpunten omtrent seks en seksuele intimidatie verduidelijken. Ze begon met een uitgebreide vragenlijst, waarin naast de vraag of de respondent collega’s seksueel had benaderd, ook de vragen: ‘Heb je onlangs seks gehad?’ en ‘Heb je bescherming gebruikt?’ waren opgenomen. Een man, 58 jaar, gelukkig getrouwd, 1 kind en ‘werkend’ aan een tweede, antwoordde naar waarheid Ja en Nee. Oei! Er volgde een gedragscursus over condooms, HIV, HPV, geslachtsziekten, etc. inclusief demonstraties. Regels zijn regels! De HR-afdeling zag geen reden daar voor hem van af te wijken. Gebrek aan gezond verstand?
Onzinnige regels kosten veel geld
Nu kun je hierom wel lachen, maar uit onderzoek blijkt dat (verouderde) regels die niets (meer) bijdragen het bedrijfsleven $15 miljard kosten, bovenop de $94 miljard die compliance activiteiten voor die regels kosten. Dit is dus een serieuze zaak.
Empathie
Hoe komt het dat gezond verstand verdwijnt? Lindstrom wijt het aan het minder worden van empathie, je kunnen en willen verplaatsen in een ander. Dat wordt dan weer veroorzaakt door het minder worden van de interactie met andere mensen, door sociale media en andere zaken worden we steeds individualistischer. Echter, dit is moeilijk bespreekbaar te maken in de corporate wereld: empathie ‘bekt’ niet lekker, men denkt dan aan sentimenteel doen, of cup-cakes. Menselijkheid is weggepoetst uit bedrijven, het is niet meetbaar, procedures en data wèl.
Technologie
Zijn de meeste anekdotes hilarisch en duidelijk wijzend op onlogische regels, bij Lindstrom’s betoog over technologie en beveiliging had ik zo’n mijn twijfels. Hij stelt dat technologie verre van intuïtief is: ‘hoe vaak denk je niet: is mijn PC nou gek, of ben ik het?’ En de enorme hoeveelheid help-deskissues lijken hem gelijk te geven. Toch klinkt hij inderdaad zuur en ouderwets, zoals hij al vreest, omdat hij focust op de nadelen en de voordelen nauwelijks benoemt. Echter, heb je als klant een slechte ervaring met een leverancier, die stelt dat dit komt door technologie-issues (een zeer vaak gehoord excuus: computer says no), dan ben je ook gelijk klaar met die leverancier. Als bedrijf kan ongezond-verstand-technologie je dus klanten (=geld) kosten.
5-stappenplan
Natuurlijk komt Lindstrom ook met oplossingen om gezond verstand, empathie en menselijkheid terug te brengen in bedrijven.
- Start met kleine veranderingen, op basis van de ervaringen van de werknemers.
- Heb het lef om traditionele oplossingen en gewoonte ter discussie te stellen.
- Vier goede resultaten van de veranderingen, zodat werknemers zien dat er wat gebeurt.
- Accepteer dat er in het veranderingstraject problemen en stagnaties zullen ontstaan en heb daarvoor oplossingen klaar.
- Benoem gezond-verstand-aanjagers.
Het sluitstuk is bijzonder: richt een Afdeling Gezond Verstand op (een Ministry of Common Sense, wat ook de oorspronkelijke titel van het boek is). Veel van de bedrijven die Lindstrom adviseert denken dan dat hij een grapje maakt. Maar dat doet hij niet, zo’n afdeling is dé manier om gezond verstand echt te integreren in de bedrijfsvoering. Natuurlijk kun je ze noemen zoals je wilt … deze strijders tegen bureaucratie, klantonvriendelijke regels, Powerpoint presentaties, te laat beginnende vergaderingen en andere onzinnige zaken.
Evaluatie
Dit is een bijzonder humoristisch en nuttig boek, vol met (helaas herkenbare) voorbeelden en anekdotes hoe bureaucratie klanten wegjaagt, werknemers frustreert en geld kost. De oplossingen zijn vrij kort door de bocht en wat minder origineel, want gebaseerd op een cultureel verandertraject. Het institutionaliseren van de jacht op gebrek aan gezond verstand door een specifieke afdeling is dan weer wèl origineel, en, naar ik begrijp, ook echt toegepast bij een grote bank (niet in Nederland, uiteraard).
Regelmatig wordt verwezen naar onderzoeken, maar het betoog is toch voornamelijk anekdotisch, meestal grappig en soms wat flauw. De toon is cynisch en kleine ongemakken worden soms heerlijk uitvergroot.
Hier en daar worden procedures beschreven die ikzelf heel normaal vind. Wat zegt dat over mij? Ben ik ook zo’n bureaucraat? Gespeend van gezond verstand? Niet empathisch? Of gewoon een volgzaam schaap?
Tijd voor een afdeling gezond verstand in mijn eenvrouwsbedrijf!
Ik gaf Hoe komen ze erop 4*
Ken je dit boek? Wat vond je ervan?
Je kunt dit boek kopen o.a. bij
- Managementboek.nl
- Bol.com
- Libris.nl, steun je lokale boekhandel
- Bazarow, steun de schrijver
- Boekwinkeltjes, lekker duurzame exemplaren-met-ervaring
Keus genoeg!
Verder lezen?
Een organisatie zonder medewerkers die gefrustreerd zijn van alle regels en onzinnige procedures lijkt me de Teal, zelfsturende organisatie, waarin de medewerkers zélf bepalen wie wat doet en hoe ze dit doen. Dit wordt heel overtuigend beschreven in Reinventing Organizations van Frederic Laloux. Bonus: de klanten zijn gelukkiger en de rendementen zijn beter dan bij vergelijkbare, traditionele organisaties. Win-win, lijkt me! Lees mijn recensie over dit boek.
Elly Stroo Cloeck is project- en interim-manager op het gebied van Finance, Internal Audit en Risk Management. Daarnaast schrijft ze recensies en samenvattingen van managementboeken. Abonneer je hier op de kwartalige nieuwsbrief..
Of abonneer je op de blog-updates!
[email-subscribers-form id=”1″]