Ik las Buy-ology (Koop mij in het Nederlands) van Martin Lindstrom. Ik geef je een mini-recensie van ongeveer 2 minuten leestijd. Wat was mijn opinie over dit boek? 4 *
Ik las eerder Lindstrom’s nieuwste boek Hoe komen ze erop, wat ik prima vond en wilde daarom ook wat van zijn eerdere werk lezen. Conclusie? Net zo interessant en net zo grappig geschreven! Het gaat in Buy-ology uit 2008 om neuro-marketing, wat er gebeurt in ons onbewuste dat maakt dat we kopen, of niet. Waarom zijn sommige nieuwe producten een enorm succes en andere, heel veel andere (in Japan zelfs 97% van alle nieuwe producten) een mislukking? Bedrijven willen dat graag weten! En waarom reageer ik op de ene reclame met kopen, en op de andere reclame helemaal niet? Dat wil ík wel weten.
Wat verkoopt?
Lindstrom deed 3 jaar lang onderzoek met hersenscans, waarbij hij aangeeft dat neuromarketing niet draait om dingen in ons brein stoppen, maar gebruikmaken van wat er al inzit. De associaties! Vanille zit in moedermelk, en daarom vinden we die vanillegeur zo lekker. Lindstrom adviseerde eens een bank om de panden, uniformen, alles, in roze uit te voeren. Roze! Het werd een groot succes, roze doet ons denken aan het betrouwbare spaarvarken. Het boek heeft een enorme hoeveelheid aansprekende voorbeelden, van ET en Top Gun als het over productplacement gaat, tot de vraag of seks verkoopt.
Heel interessant vond ik het onderdeel over onze zintuigen. Onze ogen zijn niet het belangrijkst, zien heeft geen grotere invloed dan horen, ruiken en proeven. De combinatie van die zintuigen is het meest effectief. Vandaar de (meestal kunstmatige) etensluchtjes in de supermarkt en McDonalds. Boeiend is ook de algemene conclusie: als je mensen vraagt wat ze vinden, zeggen ze iets heel anders dan wat ze, onbewust, écht vinden. Marktonderzoek met questionnaires zijn daarom niet zo waardevol, hersenscans van proefpersonen levert veel betrouwbaarder informatie op.
Verkoopt sex?
En… verkoopt seks nu wel of niet? Nee, mannen zien alleen de vrouwenborsten en niets van het product of logo. En vrouwen zien alleen de gespierde torso en gevulde broek. Maar de shock van dit soort advertenties, de protesten, dat trekt aandacht, en aandacht verkoopt wel! Daarbij, vrouwen willen wél als het supermodel zijn, dat zijn de spiegelneuronen aan het werk, en kijken wél naar het product dat hen daarin omtovert. Goed om te weten voor mijn volgende Samenvatting… een (knappe) professor op de cover?
Ik vond het inspirerend en praktisch en gaf het 4 *
Elly Stroo Cloeck is project- en interim-manager op het gebied van Finance, Internal Audit en Risk Management. Daarnaast schrijft ze recensies en samenvattingen van managementboeken. Abonneer je hier op de kwartalige nieuwsbrief.
Of abonneer je op de blog-updates!
[email-subscribers-form id=”1″]