POWERED BY ESCIA
Recensie: Green hearts – Great business – met sterrenstof?
Recensie: De kunst van niet kiezen – fraai betoog
Recensie: Help! Het is hier een beestenbende – lezenswaardig
Nexus – leren van historische veranderingen
Recensie: O nee dit gaat over mij – pittig
11 goede voornemens voor 2025
De beste managementboeken van Q4-2024
Recensie: Stil – warm bad voor introverten
Recensie: Ik wil iets van jou, jij wilt iets van mij – leuk!
Recensie: Cultures of Growth – teleurstellend
1001 Managementboeken
  • MUST READ
  • RECENSIES
  • SAMENVATTINGEN
  • EDUCATIE
  • Specials
    • Managementboeken ruilen
    • #MGTBOEK2020
    • Minibiebjes
    • Winacties
  • BLOG
  • OVER
  • SHOP
  • 0
Opinie Big magic
Marketing, Verkoop

Opinie: Koop mij – inspirerend en praktisch

Buy-ology

by Elly 22/08/2022
22/08/2022 2 minuten read
528

Ik las Buy-ology (Koop mij in het Nederlands) van Martin Lindstrom.  Ik geef je een mini-recensie van ongeveer 2 minuten leestijd. Wat was mijn opinie over dit boek? 4 *

Opinie Koop mij

Ik las eerder Lindstrom’s nieuwste boek Hoe komen ze erop, wat ik prima vond en wilde daarom ook wat van zijn eerdere werk lezen. Conclusie? Net zo interessant en net zo grappig geschreven! Het gaat in Buy-ology uit 2008 om neuro-marketing, wat er gebeurt in ons onbewuste dat maakt dat we kopen, of niet. Waarom zijn sommige nieuwe producten een enorm succes en andere, heel veel andere (in Japan zelfs 97% van alle nieuwe producten) een mislukking? Bedrijven willen dat graag weten! En waarom reageer ik op de ene reclame met kopen, en op de andere reclame helemaal niet? Dat wil ík wel weten.

Wat verkoopt?

Lindstrom deed 3 jaar lang onderzoek met hersenscans, waarbij hij aangeeft dat neuromarketing niet draait om dingen in ons brein stoppen, maar gebruikmaken van wat er al inzit. De associaties! Vanille zit in moedermelk, en daarom vinden we die vanillegeur zo lekker. Lindstrom adviseerde eens een bank om de panden, uniformen, alles, in roze uit te voeren. Roze! Het werd een groot succes, roze doet ons denken aan het betrouwbare spaarvarken. Het boek heeft een enorme hoeveelheid aansprekende voorbeelden, van ET en Top Gun als het over productplacement gaat, tot de vraag of seks verkoopt.

Heel interessant vond ik het onderdeel over onze zintuigen. Onze ogen zijn niet het belangrijkst, zien heeft geen grotere invloed dan horen, ruiken en proeven. De combinatie van die zintuigen is het meest effectief. Vandaar de (meestal kunstmatige) etensluchtjes in de supermarkt en McDonalds. Boeiend is ook de algemene conclusie: als je mensen vraagt wat ze vinden, zeggen ze iets heel anders dan wat ze, onbewust, écht vinden. Marktonderzoek met questionnaires zijn daarom niet zo waardevol, hersenscans van proefpersonen levert veel betrouwbaarder informatie op.

Verkoopt sex?

En… verkoopt seks nu wel of niet? Nee, mannen zien alleen de vrouwenborsten en niets van het product of logo. En vrouwen zien alleen de gespierde torso en gevulde broek. Maar de shock van dit soort advertenties, de protesten, dat trekt aandacht, en aandacht verkoopt wel! Daarbij, vrouwen willen wél als het supermodel zijn, dat zijn de spiegelneuronen aan het werk, en kijken wél naar het product dat hen daarin omtovert. Goed om te weten voor mijn volgende Samenvatting… een (knappe) professor op de cover?

Ik vond het inspirerend en praktisch en gaf het 4 *

Koop Koop mij

Elly Stroo Cloeck is project- en interim-manager op het gebied van Finance, Internal Audit en Risk Management. Daarnaast schrijft ze recensies en samenvattingen van managementboeken. Abonneer je hier op de kwartalige nieuwsbrief.

Of abonneer je op de blog-updates!

[email-subscribers-form id=”1″]

 

0 reacties 0 FacebookTwitterPinterestLinkedinWhatsappEmail
Vorig bericht
Must-read #105: Over rouw
Volgend bericht
Samenvatting van – Ja-maar wat als alles lukt?

Laat een reactie achter Annuleren

Over Elly

Over Elly

Elly Stroo Cloeck

Ik heb 40 jaar (management-)ervaring op GRC, Financieel en Internal Audit gebied. Die gebruik ik voor mijn recensies, samenvattingen en leestoetsen.

DE NIEUWSTE BLOGS

  • Recensie: Green hearts – Great business – met sterrenstof?

  • Recensie: De kunst van niet kiezen – fraai betoog

Nieuwsbrief

Schrijf je in voor mijn kwartalige nieuwsbrief zodat je altijd op de hoogte bent van de laatste must read boeken, samenvattingen, leestoetsen en recensies!

  • MUST READ
  • RECENSIES
  • SAMENVATTINGEN
  • EDUCATIE
  • Specials
    • Managementboeken ruilen
    • #MGTBOEK2020
    • Minibiebjes
    • Winacties
  • BLOG
  • OVER
  • SHOP

Copyright 2020 - ESCIA - 1001 Management Boeken | Gebouwd door Appel en Eelman

Shopping Cart

Close

Geen producten in de winkelwagen.

Close