Spotify is niet meer weg te denken uit de muziekwereld. Wat deed de belangrijkste oprichter, Daniel Ek, om van Spotify een blijvertje te maken? Ook al is deze bedrijfsbiografie ongeautoriseerd, het geeft toch een heel goed inkijkje in de succesfactoren van de Zweedse beurslieveling.
Het managementboek Spotify …
… beschrijft de missie van oprichter Daniel Ek: een platform waar mensen gratis naar muziek kunnen luisteren, en die toch legaal is. Het is namelijk 2006, de tijd van The Pirate Bay. Ek wil piraten uitroeien en de muziekindustrie redden. Hij gebruikt hiervoor de torrent-techniek, waardoor dure servers niet nodig zijn. Ik was onder de indruk van de innovaties die zijn programmeurs voor elkaar krijgen. Zoals het horizontaal opdelen van bestanden, zodat direct met afspelen kan worden begonnen terwijl de rest van het liedje nog aan het laden is.
Tegenwind
Maar het gaat natuurlijk niet direct van een leien dakje. Veel concurrenten passeren de revue, waarvan Apple de grootste is. Ook Beats Music is een belangrijke speler, die door Apple wordt overgenomen. Apple weert Spotify lang uit de app-store omdat het concurreert met iTunes, met name in de VS, maar geeft uiteindelijk toch toe. Wel moet Spotify de 30% commissie betalen, waardoor ze duurder zijn dan het vergelijkbare Apple-product. Hier worden rechtszaken over aangespannen.
Ook interessant is het ‘gevecht’ met de muziekindustrie, die geen fan is van gratis streamen, omdat ze denken dat het ten koste gaat van de CD-verkoop. Natuurlijk krijgen ze wel licentieopbrengsten, die Spotify financiert uit de abonnementen en uit de advertentie-inkomsten van de gratis versie.
Ook de artiesten laten van zich horen: ze vinden dat zijzelf niet genoeg ontvangen en een aantal grote namen trekken hun muziek terug.
Vriendschap?
De vriendschap van Ek met Mark Zuckerberg leidt tot een samenwerking met Facebook, waarbij de teleurstelling van Ek voelbaar is als Facebook ook gaat samenwerken met andere streamingdiensten en voor de toegang tot Spotify een account binnen Facebook verplicht stelt. Dat was niet afgesproken! Zo goed is de vriendschap ook weer niet. Die accountverplichting wordt later weer teruggedraaid.
TenCent
Interessant is om te lezen dat Spotify, in 2019 al 13 jaar oud, nog steeds een onrendabele app is met kleine marges. (Maar wel met een enorme beurswaarde). De grootse investeerder op dit moment is het Chinese TenCent, de auteurs verwachten dat op termijn Spotify en TenCent samengaan, hoewel de bedrijfsmodellen en producten op dit moment nog heel verschillend zijn.
Leerpunten
Wat zijn de leerpunten uit dit boek? Qua bedrijfsvoering is duidelijk dat Spotify alleen kan bestaan als ze alle platenmaatschappijen aan boord hebben, en dat dit verschrikkelijk veel geld kost, wat met veel investeerders en in 2018 met een beursgang wordt opgehaald. Wat me opviel is dat de oprichters een groot pakket aandelen houden, en ook tot en met heden betrokken zijn bij het bedrijf, als CEO of als adviseur. Dat maakt dat hun visie de kern van het bedrijf blijft.
De leiderschapsstijl van Daniel Ek wordt in het boek omschreven als ‘problemen laten sudderen totdat de kemphanen ze zelf oplossen’. Het feit dat hij mensen overlappende verantwoordelijkheden geeft, helpt niet echt. Sommige managers mopperen over micromanagement, omdat Ek klaagt over te weinig groei, alleen maar denkt aan de toekomst, en prestaties uit het verleden niet lijkt te waarderen.
Het viel me op dat er niet heel veel mensen met kwaad bloed vertrokken, er wordt tenminste weinig over gezegd. Eentje laat zich wel naar Silicon Valley lokken, maar dat is wel begrijpelijk. Is de combi afstandelijkheid en toekomstfocus dan toch ideaal voor een goed werkklimaat, voor loyaliteit?
Leesbaarheid
Het verhaal is chronologisch geschreven, waardoor met name de eerste hoofdstukken wat verwarrend zijn, omdat in hoog tempo de verschillende hoofdrolspelers met hun verschillende achtergronden worden belicht. Daarnaast lees je over veel bedrijven en personen die misschien in Zweden bekend zijn, maar daarbuiten minder. En natuurlijk ken je de hoofdrolspelers ook nog niet, dus al die namen zijn wat overweldigend.
Ik vond de vertaling (uit het Zweeds) ook niet super, er zitten wat zinsneden tussen die wij in het Nederlands niet zouden gebruiken. Troosteloze onderhandelingen is een niet zo gangbare uitdrukking.
Onderbouwing
De schrijvers leggen uit dat het boek weliswaar niet geautoriseerd is (oprichter Daniel Ek wilde niet met hen praten en ook de andere betrokkenen van het eerste uur hebben ze niet gesproken) maar dat ze wel met 70 andere bronnen hebben gesproken: werknemers, concurrenten, investeerders en mensen uit de muziekindustrie. Daarnaast hebben de auteurs in het verleden diverse malen interviews gehad met Ek en zijn collega’s tijdens persconferenties. Feiten en omstandigheden worden daarom uitgebreid beschreven, maar je leest helaas weinig over drijfveren en gedachten.
Leuk uitgevoerd
Heel leuk en toepasselijk is het gebruik van titels van bekende hits (en voor mij wat onbekende Zweedse liedjes, vast ook hits) als titel voor de hoofdstukken. Denk aan The Power of Love, bij een hoofdstuk over de romance tussen Daniel Ek en Sofia, en That Don’t Impress Me Much, als het gaat over de net gelanceerde concurrent Beats Music. Leuk bedacht!
Het is een boeiend en leerzaam verhaal, kan ik objectief zeggen, want ik ben geen Spotify-fan. Om precies te zijn, ik gebruik het helemaal niet. Apple heeft bij mij gewonnen: als ik muziek luister, is het via mijn iPod (geen typo) ha ha.
Ik geef het boek 4*
Ken je dit boek? Wat vond je ervan?
Koop dit boek bij
- Managementboek.nl
- Bol.com
- Libris.nl, steun je lokale boekhandel
- Bazarow, steun de schrijver
- Boekwinkeltjes, lekker duurzame exemplaren-met-ervaring
- Of lees het gratis met Kobo plus
Keus genoeg!
Verder Lezen
Houd je van Bedrijfsbiografieën? Dan ben je vast ook geïnteresseerd in de boeken over Booking en Nike, of de biografieën van Steve Jobs en Elon Musk.
Elly Stroo Cloeck is project- en interim-manager op het gebied van Finance, Internal Audit en Risk Management. Daarnaast schrijft ze recensies en samenvattingen van managementboeken. Abonneer je hier op de kwartalige nieuwsbrief.
Of abonneer je op de blog-updates!
[email-subscribers-form id=”1″]