Ik schreef een een korte Samenvatting (30 minuten leestijd) van het managementboek De kracht van timing (Pre-suasion) uit 2016 van Robert Cialdini. Deze beïnvloedingsexpert kennen we van Invloed, en De kracht van Timing is een uitbreiding daarvan. Niet alleen de techniek van het beïnvloeden komt aan bod maar ook het juiste moment ervoor kiezen, of creëren.
Het managementboek De kracht van timing…
…. heet in de oorspronkelijke versie die ik las Pre-suasion. Dit is een niet-bestaand woord, hiermee drukt de auteur uit dat het bij beïnvloeden nog het meest gaat om wat je doet vóórdat je de boodschap brengt. Dus niet Per-suasion – overtuigen, maar Pre-suasion – ‘voortuigen’, voorbereiden, iemand toegankelijker maken voor je boodschap. Dit voorbereiden kost geen maanden of weken, nee dit voorbereiden doe je in het moment net vóór je aan het beïnvloeden slaat.
Associatie
Het boek bevat heel veel voorbeelden uit vele studies maar ook uit het dagelijks leven en de geschiedenis, waaronder de Holocaust. Het belang van associaties is de kern van het verhaal, waarbij Cialdini bekende voorbeelden geeft om duidelijk te maken hoe het gebruik van een woordje onze perceptie kan veranderen: spreek je over een tweedehandsauto als ‘gebruikt’, dan denk je aan slijtage, maar gebruik je ‘occasion’ dan is de associatie goedkoop. Opleidingsinstituten spreken niet meer over kosten, maar over investering.
Wat is nu de meest positieve associatie? Dat zijn we zelf! Alles wat over onszelf gaat, trekt enorm onze aandacht! Als je kijkt naar een groepsfoto, kijk je het eerst, het laatst en het langst naar jezelf! Je vindt iemand aardiger als hij of zij op dezelfde dag jarig is, of dezelfde initialen heeft, en het alleraardigst als hij/zij hetzelfde heet!
Zelfrelevantie
En dat werkt dus ook voor producten. In Engeland verving Coca Cola in 2013 op het etiket de merknaam door 150 veel voorkomende voornamen. Op 100 miljoen flesjes! Wat zal dat niet gekost hebben? Maar de verkoop schoot omhoog! Deze voorkeur voor iets wat met onszelf te maken heeft, heet zelfrelevantie.
Net vóór ik dit boek las, slenterde ik door Ikea en mijn oog viel op de theedoeken. Niet omdat ik ze nodig had, nee, omdat mijn naam op het prijskaartje staat! Naast de Billy-boekenkasten en de Pax-kledingkasten zijn er nu ook Elly-theedoeken. Ik kocht er 8. Terwijl ik zàt theedoeken heb, thuis.
Toegankelijk en humoristisch
‘Pre-suasion’ is heel prettig geschreven, toegankelijk en humoristisch met heel veel verrassende studieresultaten. Die studies worden overigens in de referenties en notities, nog zo’n 100+ pagina’s, verder uitgewerkt en verantwoord, tenslotte is Cialdini sociaal-psycholoog en put hij uit eigen werk, en dat van collega’s.
Wat ik ook erg sterk vond, is de aandacht voor ethisch verantwoord beïnvloeden. Het is makkelijk om met de inspiratie die je hebt opgedaan uit het boek, aan het manipuleren te slaan. Cialdini wijdt een heel hoofdstuk aan de gevaren hiervan, niet alleen uit moreel oogpunt, maar ook uit financieel oogpunt, omdat hij (ook weer uit een studie) weet dat veel bedrijven hier veel gevoeliger voor zijn. Als het bekend wordt dat je manipulatieve beïnvloedingstechnieken gebruikt, levert dat imago-schade op. Maar ook als je niet gepakt wordt, zal het je geld kosten, betoogt Cialdini. Door een slechte cultuur, hoger personeelsverloop, demotivatie, en stelend personeel, bijvoorbeeld! Bewezen door studies!
Leuke bijvangst van het lezen van dit boek is dat je makkelijker in staat bent om voorbereiding en beïnvloeding te herkennen, en je hiertegen te weren. In theorie dan. Mooi, ik heb echt zát theedoeken!
Samenvatting van De kracht van timing: Snel , goed en goedkoop
Snel: Je leest deze Samenvatting in 30 minuten, het hele boek kost je ongeveer 7 uur.
Goed: Mijn Samenvattingen worden bij o.a. Kobo goed gewaardeerd!
Goedkoop: Je betaalt NIKS in 2022, daarna 2,49; het oorspronkelijke boek kost 38,95, of 28,95 voor een ebook.
Je kunt de Samenvatting van Robert Cialdini’s De kracht van timing kopen in mijn webshop, en je krijgt hem dan in ePub maar ook in PDF. Ook is de Samenvatting te koop (en niet gratis) bij veel ebookhandels, zoals bij Bol.com, Kobo en Apple.
Andere wensen?
Wil je eerst even ‘proeven’ van mijn Samenvattingen? Download dan de gratis Samenvatting vanuit mijn webshop. Toevallig is dat De kracht van timing!
Wil je graag op de hoogte blijven van mijn lees- en schrijfwerk? Abonneer je hier op de kwartalige nieuwsbrief.
Of abonneer je op de blog-updates! Vul je emailadres in en je ontvangt maximaal 2x per week een artikel (meestal een recensie)