Must-read #52: De kracht van timing (Pre-suasion) van Robert Cialdini uit 2017. Hierin vind je zeven principes van beïnvloeding (wederkerigheid, sympathie, sociale bewijskracht, autoriteit, schaarste, consistentie en eenheid) plus pre-suasion: het framen net vóór je aan het overtuigen begint.
Het managementboek De kracht van timing …
….laat zien dat niet alleen wat je zegt of hoe je het zegt, maar ook wanneer je het zegt, bepaalt of je iemand kunt overtuigen. Het moment net vóórdat de boodschap wordt geleverd is het cruciale moment. Het boek legt uit hoe je op een creatieve en ethische manier iemands aandacht kunt sturen zodat je boodschap in vruchtbare bodem valt. Dit wordt pre-suasion genoemd, het moment beïnvloeden vóórdat je iemand probeert te overtuigen (persuade). Voortuigen, dus.
Zelfrelevantie
In Engeland verving Coca Cola in 2013 op het etiket de merknaam door 150 veel voorkomende voornamen. Op 100 miljoen flesjes! Wat zal dat niet gekost hebben? Maar de verkoop schoot omhoog! Deze voorkeur voor iets wat met onszelf te maken heeft, heet zelfrelevantie.
Alles wat over onszelf gaat, trekt enorm onze aandacht! Als je kijkt naar een groepsfoto, kijk je het eerst, het laatst en het langst naar jezelf! Je vindt iemand aardiger als hij of zij op dezelfde dag jarig is, of dezelfde initialen heeft, en het alleraardigst als hij/zij hetzelfde heet! Dit is een voorbeeld van pre-suasion.
Beïnvloeden
In het boek worden ook de 6 principes van beïnvloeden behandeld die Cialdini in zijn bestseller Invloed al uitwerkte: wederkerigheid, sympathie, sociale bewijskracht, autoriteit, schaarste en consistentie.
Echter, bij de research naar De kracht van timing bleek er een zevende principe te zijn: eenheid. Cialdini: ‘Ik was weliswaar op de hoogte van de kracht die een wij-gevoel bij mensen kan losmaken, maar zag het fenomeen tot dan toe vooral als een booster voor de andere zes beïnvloedingsprincipes. Ik begon echter in te zien dat eenheid ook op zichzelf kon staan. Een eenvoudige herinnering dat mensen een relatie met elkaar hebben is voldoende om ze in een bepaalde richting te bewegen.’
Auteur Robert Cialdini…
… is oud-hoogleraar psychologie en marketing aan de Arizona State University en de Stanford-universiteit. Hij kreeg vooral bekendheid door één boek Influence (Invloed) uit 1984. Hiervan zijn er al meer dan drie miljoen exemplaren verkocht en het is in dertig talen verschenen. Nog steeds geeft hij in tal van landen lezingen over de verschillende methodes, waarmee je anderen kunt overtuigen en beïnvloeden. Op dit terrein is hij de meest geciteerde sociaal psycholoog ter wereld. Van zijn hand verschenen nog drie boeken: Yes! in 2009 (niet vertaald), Klein – Groot in 2014 en Pre-suasion in 2017.
Waarom is dit managementboek een must-read?
Lees mijn Elly d’r recensie als je wilt weten waarom ik dit boek zo goed vind!
Veel lezers waarderen dit boek!
Bol.com geeft de Engelse versie 4 1/2 * (de Nederlandse vertaling heeft geen rating), bij Managementboek krijgt het 3 1/2 *.
Bij Amazon kreeg het 4 1/2 * en Goodreads gaf het 4 1/2 *.
Waar kun je dit managementboek kopen?
Bij Managementboek.nl en Bol.com.
Is er een ESCIA Samenvatting van?
Jazeker! Die koop je in mijn shop of bij je favoriete eBoekhandel (Bol, Kobo. Apple Books, etc)
Is er een ESCIA leestoets van?
Nog niet. Kijk hier van welke boeken wèl Leestoetsen zijn!
En wat vind jij?
Wat vind jij van dit boek?
Misschien heb je een tip voor een Must-Read? Laat een reactie achter!