Elk jaar komen er honderden managementboeken uit in Nederland, en als je Engelstalige erbij telt kom je op duizenden! Een eerlijke recensie helpt je met kiezen.
Hier vind je elke week een nieuwe, eerlijke recensie of mini-recensie. Alle boeken worden gerate op een schaal van 1 tot 5. In de lange, in 5 minuten te lezen recensie, vind je een uitgebreide onderbouwing van die rating. De korte, in 1 minuut te lezen mini-recensie geeft heel kort de reden weer.
Hoe weet je of een recensie eerlijk is?
In vrijwel elke recensie kom je kritiek tegen. Natuurlijk is het aan jou om te bepalen hoe zwaar die kritiek weegt. Spel- en grammaticafouten kunnen je heel erg storen, of juist niet. Je vindt een stevige onderbouwing van de stellingen in een boek belangrijk, of juist niet.
Elke recensie bevat een rating. Die zijn vaak 3 of zelfs nog lager!
Voor de recensies wordt niet betaald. De boeken worden wel vaak gratis toegestuurd door de schrijver, uitgever of distributeur. Dat heeft geen invloed op de onafhankelijkheid van de beoordeling. Wel worden er affiliate links gebruikt.
De recensist heeft 40 jaar ervaring in het auditvak. Dat betekent dus volledig geconditioneerd zijn om te zoeken naar fouten, afwijkingen en verbeterpunten. En die worden dan ook vaak gevonden…
-
Marketing, ik heb er een hekel aan. Nee, ik hád er een hekel aan. Want na het lezen van They Ask, You Answer van Marcus Sheridan en Danielle Navas-Brandt uit 2023 ben ik helemaal om. Zij presenteren een aanpak die uitgaat van vérgaande eerlijkheid en het opbouwen van een expertstatus. Docent worden, in plaats van verkoper. Ik ben verkocht! 4*
-
Tactisch management, duurzaamheid & Innovatie
Recensie: zo onderneem je circulair in food – relevant
by EllyWe verspillen 30% van ons geproduceerde voedsel. Daarmee zou je honger de wereld uit kunnen helpen! Elk initiatief om die verspilling te verminderen is daarom superwelkom! Junion Hanenberg vertelt in Zo onderneem je circulair in food uit 2022 hoe hij een onderneming bouwde gebaseerd op voedsel-’afval’. Duurzaam én economisch verantwoord.
-
Ik las Helpen met impact van Edgar H. Schein uit 2009. Ik geef je een mini-recensie van ongeveer 2 minuten leestijd. Wat was mijn opinie over dit boek? 3 1/2 *
-
Nike heeft haar marketing tot kunst verheven, alle reden dus om Het emotie-effect van Greg Hoffman uit 2022 te lezen. Nike’s CMO – Chief Marketing Officer – beschrijft een groot aantal iconische campagnes, en de ideeën daarachter. Zei ik marketing? Nee, dit interessante boek gaat niet over de marketing van Nike’s produkten, maar over Branding, het positioneren van Nike als merk.
-
Strategisch management, maatschappij & economie
Recensie The Omnivore’s Dilemma – meeslepend
by EllyWow, wat een boek! Een meeslepend verslag van een onderzoek naar de herkomst van ons voedsel, dat leest als een detective, vrij grappig is, maar bovenal mij heel veel feiten voorschotelde (pun intended) die ik niet kende. Na het lezen van The Omnivore’s Dilemma van Michael Pollan uit 2006 kijk ik nooit meer hetzelfde naar het eten op mijn bord.
-
Wat doe je als je een grote fan bent van de Formule 1 en je wilt jezelf ontwikkelen, net zo succesvol zijn als Max, Charles en Lewis? Dan koop je Presteren op F1-niveau van Ronald Koopman uit 2023. Een uiterst origineel boek dat lessen trekt uit 2021 en (begin) 2022, niet toevallig de seizoenen dat Max wereldkampioen werd.