Al 101 Must Read managementboeken selecteerde ik voor je! Een aantal daarvan vond ik zo supergoed, dat ik er ook een Samenvatting van maakte, zodat ik vaak even snel wat na kon kijken. Ik verkoop ze ook, via Kobo, Bol.com, Libris en vele andere boekverkopers, en via mijn eigen website. Ik schreef er 40, dit zijn de 11 populairste.
***
***
Samenvatting van Stephen R. Covey’s De 7 eigenschappen van effectief leiderschap.
Must Read #8
Een nog steeds veel verkochte klassieker waarin auteur Stephen R Covey een holistische, geïntegreerde aanpak presenteert waarin principes centraal staan, om persoonlijke en zakelijke problemen op te lossen. Met indringende inzichten en scherpe anekdotes openbaart Covey een stap-voor-stap route om te leven met redelijkheid, integriteit, eerlijkheid en menselijke waardigheid – principes die ons het houvast geven om te veranderen, en de wijsheid en kracht om kansen te grijpen die door verandering worden gecreëerd. Bekende concepten zijn win-win, en de emotionele bankrekening. Kopen.
***
***
Samenvatting van Kate Raworth’s Donuteconomie
Must Read #12
De achterhaalde economische theorieën hebben een wereld laten ontstaan waarin armoede blijft bestaan terwijl de superrijken elk jaar rijker worden. De economische blinde vlekken, met name de focus op economische groei, hebben gezorgd voor beleid dat de natuur zó aantast dat de toekomst van alle levende wezens wordt bedreigd. Kan dit nog gerepareerd worden? Dit boek presenteert zeven cruciale manieren waarin de gangbare economische wetenschap ons op een dwaalspoor hebben gebracht, en zet een aanpak uiteen om de mensheid in de ‘sweet spot’ te krijgen waar in de behoeften van iedereen kan worden voorzien zonder de aarde uit te putten. Kopen.
***
***
Samenvatting van Carol Dweck’s Mindset
Must Read #36
Dweck legt uit waarom het niet alleen onze vaardigheden en talenten zijn die voor succes zorgen, maar of we onze doelen benaderen met een statische (fixed) of op groei gerichte mindset. Met de juiste mindset kunnen we onze kinderen motiveren en hen helpen op school beter te presteren, maar ook onze eigen persoonlijke en professionele doelen bereiken. Het boek onthult wat alle goede ouders, leerkrachten, topmanagers en sportlieden al weten. Het laat zien hoe een simpel idee over de werking van de hersenen, kan zorgen voor liefde voor leren en veerkracht, de basis voor prestaties op elk terrein. Kopen.
***
***
Samenvatting van Daniel Kahneman’s Ons feilbare denken
Must Read #46
In deze internationale bestseller legt Daniel Kahneman legt ons de twee systemen uit die ons denken bepalen. Systeem 1 is snel, intuïtief en emotioneel. Systeem 2 is langzamer, bedachtzamer en logischer. Door te weten hoe de twee systemen ons oordeelsvermogen en besluitvorming bepalen, kunnen we de impact van overmoed op organisatie-strategieën begrijpen, en ook hoe lastig het is om te voorspellen wat ons in de toekomst gelukkig zal maken, en het diepgaande effect van cognitieve biases op alles, van het handelen op de beurs tot het plannen van de volgende vakantie. Kopen.
***
***
Samenvatting van Richard Thaler en Cass Sunstein’s Nudge
Must Read #50
We wisten al dat we niet (altijd) rationeel zijn, en eigenlijk zijn we gewoon te lui, niet goed geïnformeerd of zelfs ongemotiveerd. We nemen slechte beslissingen omdat we niet voldoende informatie hebben, geen zin hebben om erover na te denken, …. of echt te dom zijn om behoorlijk onderzoek te doen. Nudge leert ons hoe wij de mensen in onze samenleving (òf onze organisatie of zelfs privé) met zachte hand – met een nudge – naar betere keuzes leiden, zonder hen te beperken in hun keuzevrijheid. Maar ook hoe we zorgen dat òns belang voorop staat, niet dat van degene die de nudge, zoals een standaard optie, ontwerpt, de ‘keuze-architect’? Kopen.
***
***
Samenvatting van Daniëlle Braun en Jitske Kramer’s De corporate tribe.
Must Read #72
De corporate antropologie kijkt met dezelfde verwonderde blik naar organisaties, boardrooms en leiders zoals culturele antropologen dat naar tribale samenlevingen doen. In zo’n dertig meeslepende verhalen wordt een andere blik op organiseren en organisaties gegeven. Exotisch, maar met praktisch toepasbare denkwijzen, tips en verandermodellen. Door het lezen raak je prettig in de war én goed toegerust met een antropologische blik en een gereedschapskist om met de eigen organisatiecultuur of die van klanten aan de slag te gaan. Kopen.
***
***
Samenvatting van Robert Cialdini’s Invloed
Must Read #76
Cialdini gebruikt aansprekende voorbeelden en wetenschappelijk onderzoek, maar ook zijn eigen ervaringen als ‘undercover’ fondsenwerver, verkoper en allerlei andere functies in organisaties die verleidingstactieken gebruiken om ons ‘ja’ te laten zeggen. Er zijn zes categorieën, gebaseerd op de psychologische principes die het menselijk gedrag bepalen: wederkerigheid, consistentie, sociaal bewijs, aardig vinden, autoriteit en schaarste. Ook lees je over sociale effecten zoals de besmettelijkheid van obesitas en geweld, het gebruik van online banners en geuren, hoe verleiden werkt in andere culturen. Kopen.
***
***
Samenvatting van Hans Rosling’s Feitenkennis
Must Read #80
Als we simpele vragen krijgen over wereldwijde trends (armoede, toename van de wereldbevolking, etc) geven we consistent het verkeerde antwoord. Zo verkeerd, dat zelfs een chimpansee die er maar wat naar raadt het beter doet. In dit boek geeft Hans Rosling een verklaring voor dit gedrag door middel van 10 instincten die onze blik vertroebelen. Het gaat beter met de wereld dan we dachten. Niet goed, maar beter. In plaats van ons overal zorgen over te maken, kunnen we beter zorgen dat we de feiten kennen en ons focussen op de dingen die het meest bedreigend zijn. Dat doen we door de 10 instincten te leren beheersen. Kopen.
***
***
Samenvatting van Jitske Kramer’s Deep Democracy
Must Read #84
Herken je dat? Dat mensen ‘ja’ zeggen en ‘nee’ doen? Dat een democratisch genomen besluit door bijna de helft van je team niet loyaal wordt gesteund? Dat het resultaat sneller was bereikt als je ook had geluisterd naar je medewerkers die niet altijd het hoogste woord hebben? Deep Democracy is geschreven voor mensen zoals jij, die conflicten willen oplossen, verschillen willen benutten en vervolgens duurzame besluiten durven te nemen. Die met elkaar en niet voor elkaar denken. Die samen vechten voor de hoogst haalbare oplossing. Deep Democracy is een manier van besluiten nemen waarbij de wijsheid van de minderheid wordt meegenomen in het meerderheidsbesluit. Kopen.
***
***
Samenvatting van Rutger Bregman’s De meeste mensen deugen.
Must Read #86.
Dit boek verweeft de jongste inzichten uit de psychologie, economie, biologie en archeologie. Het geeft nieuwe antwoorden op oude vragen. Waarom veroverden juist wij de aarde? Hoe verklaren we onze grootste misdaden? Zijn we geneigd tot het kwade of het goede? Bregman stelt dat we niet van nature slecht zijn, we denken alleen dat we dat zijn, en daarom gedragen we ons zo. En we denken dat, omdat we veel historie èn onderzoeken verkeerd interpreteren. We kunnen de wereld dus verbeteren door uit te gaan van het goede. Hoe simpel kun je het maken? Kopen.
***
***
Samenvatting van Mihaly Csikszentmihalyi’s Flow
Must Read #100
Voor ‘geluk’ hebben we controle over ons bewustzijn nodig. Het boek gaat in op hoe het bewustzijn werkt, hoe we het kunnen beheersen en hoe we orde kunnen brengen in dat bewustzijn. Ook leren we waarom sommige dingen leuker zijn dan andere, en wat de voorwaarden zijn voor een Flow-ervaring. Denk aan lichamelijke en zintuigelijke ervaringen (yoga, muziek, maar ook seks en eten), en symbolische ervaringen (poëzie, wiskunde, wetenschap). Verder komt de interactie met anderen aan de orde: met collega’s en met familie en vrienden. We leren hoe we met tegenslag omgaan en hoe mensen in slechte omstandigheden toch van het leven genieten. Tot slot wordt ingegaan op het leiden van een betekenisvol leven. Kopen.
***
***
Meer lijstjes …
Inspirerend lijstje? Kijk dan ook eens naar mijn favoriete
- 11 over Strategisch management, maatschappij en economie
- 11 over Persoonlijke effectiviteit
- 11 over Leiderschap
- 11 over Psychologie, gedragseconomie en cultuur
- 11 goede voornemens voor 2022
Elly Stroo Cloeck is project- en interim-manager op het gebied van Finance, Internal Audit en Risk Management. Daarnaast schrijft ze recensies en samenvattingen van managementboeken. Abonneer je hier op de kwartalige nieuwsbrief.
Of abonneer je op de blog-updates!
[email-subscribers-form id=”1″]