Ken je dat? Dat je filmacteurs zó vaak een goede rol ziet spelen dat je naar ál hun films wilt? Dat je álle wedstrijden van je favoriete sporter wilt zien? En dat je ze volgt op sociale media? Dat ze voelen als familie? Dat heb ik nu met mijn favoriete auteurs. Ik lees al hun boeken, zonder op de recensies te wachten. Ik volg ze op social media en lees hun nieuwsbrieven. Ze zijn familie, mijn bureau staat vol met hun foto’s! Ik stel elke maand een familielid aan je voor. Deze maand: mijn ‘oom’ Jos Burgers .
Waar schrijft Jos Burgers over?
Klanten. Ik zou kunnen zeggen ‘Sales en Marketing’, en dan zou dat ook kloppen, maar oom Jos heeft het altijd over je directe relatie met je klanten. Relatiemanagement dus. Met veel humor houdt hij je een spiegel voor in de vorm van korte anekdotes en eigen ervaringen. Door oom Jos heb ik ervaren dat je kunt lachen en je schamen tegelijkertijd. Heel knap vind ik hoe hij de voorbeelden zo herkenbaar en vooral ook zo simpel maakt, dat je niet anders kunt dan iedere keer heel kritisch naar je eigen gedrag kijken.
Zijn (recente) boekjes zijn altijd vrij dun, perfect als relatiegeschenk. Op Managementboek.nl heeft hij bijna elk jaar het bestverkopende boek! Zelf zegt oom Jos hierover: “ik ben de bestverkopende, maar niet best gelezen auteur op Sales gebied”. Maar ik geloof zeker dat iedereen zijn boekjes ook echt leest, en niet alleen maar in de kast zet. Want als je eenmaal een hoofdstukje leest, kun je niet meer stoppen. Wat me ook opvalt is dat hij zichzelf in al die boekjes qua voorbeelden nooit herhaalt, terwijl de thema’s gedurende al die jaren natuurlijk nauwelijks veranderd zijn.
xx
Wat valt er nog meer over Jos Burgers te vertellen?
Oom Jos is maar 10 jaar ouder dan ik. Hij studeerde Bedrijfseconomie in Tilburg, werkte tegelijkertijd 10 jaar in verschillende marketingfuncties en ging daarna voor 10 jaar als docent Marketing aan de slag op een hogeschool. Daarna adviseerde hij gedurende een 10-tal jaren bedrijven en instellingen op het terrein van strategie, marketing en klantgerichtheid. Tegenwoordig richt Jos zich volledig op het schrijven van boeken en het geven van presentaties, workshops en seminars. Dat houdt hij dus al langer dan 10 jaar vol!
Oom Jos schrijft en praat over klantgerichtheid, en geeft ook bepaald het goede voorbeeld. Zo stuurde hij me eens een gesigneerd boek met een zeer persoonlijke opdracht, alsof hij me echt kende! (Nou ja, ik ben natuurlijk wel zijn ‘nicht’).
Jos’ motto is: wat je geeft, krijg je terug. Hij zegt daarover: “Ik ben eigenlijk mijn hele leven al bezig met marketing. Ik zag dat we veel te vaak bezig waren met verkopen, in plaats van de klant te helpen. Als je dat eenmaal door hebt, gaan ze vanzelf bij je kopen. Helpen is ook een vorm van geven. Helpen veronderstelt niet direct dat je zaken gaat doen met die klant, daarom is het voor veel mensen nieuw. Geven is niet zonder risico. Maar als je geen risico wilt lopen, dan gebeurt er nooit iets. Dan kom je nergens.” De royalties van zijn bestseller De wet van Snuf gaf hij aan Stichting Hulphond.
Over zijn privéleven kan ik weinig vertellen, want dat doet Jos ook niet. Ik weet wel dat hij fan van voetbalclub Willem II is …
xxx
Andere activiteiten
Oom Jos doet heel veel presentaties, makkelijk zo’n 200 per jaar. De meeste ervan zijn besloten, specifiek voor een bepaald bedrijf. Maar zo af en toe zijn er ook openbare presentaties, waar en wanneer vind je hier.
xxx
Welke boeken schreef Jos Burgers?
Jos schreef tussen 1997 en 2020 16 boeken. Ik las en recenseerde er 7, en vond er 2 échte Must-Reads. Ik schreef van 1 van die 2 dan ook een Samenvatting! De overige 9 staan nog op mijn To Be Readlijst. Vooral zijn allereerste, uit 1992 zou ik graag lezen, hierover is vrijwel geen informatie te vinden. Hoe intrigerend …
Wacht niet op wind, ga roeien (2020)
Iedereen die wel eens gezeild heeft, weet het: de windrichting kun je niet veranderen, dus als je vooruit wilt komen moet je de stand van je zeilen aanpassen. Maar wat als de wind is gaan liggen? Als de vraag naar jouw producten of diensten afneemt als gevolg van een recessie, een economische crisis of een andere ramp? Dan kun je als bedrijf maar beter roeien met de riemen die je hebt: je klanten. Zij zijn de enigen die zorgen voor inkomsten. Ze betalen je salaris, je vakantie en je hypotheek. En zijn je reddingsboei als je zakelijk kopje onder dreigt te gaan. Jos geeft 25 tips om bestaande klanten aan je te binden en nieuwe klanten te werven. Maar let op: geef géén korting! Lees mijn recensie (4 *) Koop dit boek bij Bol.
xxxx
Thuis ben ik niet zo leuk (2020)
Dit boek is niet grappig, zegt Jos, het is bedoeld om je te leren hoe je humor kunt inzetten in je klantcontacten. En hoe je dat vooral niet moet doen. Sorry, oom Jos, maar ik vond dit boek wél grappig. Dat komt door alle voorbeelden om de leerpunten te illustreren. Jos stelt dat humor een mindset is en een vaardigheid en dat vrijwel iedereen het gebruiken van humor kan leren. Ad rem zijn is wat anders, dat is een talent en zie je met name bij stand-up comedians. Het is niet te leren, jammer dan. Wat je wel kunt doen, is grappen verzamelen en regelmatig gebruiken. Na veel oefenen kom je gevat over, terwijl je simpelweg put uit een steeds groeiend repertoire grappen. Jos levert je de nodige! Lees mijn recensie (4 *) Koop dit boek bij Bol.
xxxx
Eén fan per dag (2017)
Hoe maak je fans van je klanten? Daar schreef Ken Blanchard in 1993 al een bijna gelijknamige bestseller over, en dit boek komt bijna 25 jaar na dato met hetzelfde recept: overtref de verwachtingen van je klant. Inderdaad geen hersenchirurgie, dit uitgangspunt. Maar het ook echt uitvoeren is een stuk moeilijker! Jos geeft een stapel zeer handige tips. Ik las dit vrij compacte boekje terwijl ik (op afspraak) in een lange, zeer lange rij stond voor mijn tweede Coronaprik, bij de RAI. Buiten. In de kou. Ik voelde me bepaald geen klant, ondanks het bekertje hete koffie dat halverwege aangeboden werd. Zonder dixie’s buiten, dus niet handig. Ik voelde me dus zéker geen fan! En terwijl ik las hoe het allemaal wél kon, werd ik toch wel een beetje boos …. Lees mijn recensie (4 *) Koop dit boek bij Bol.
xxxx
Met tevreden klanten schiet je weinig op (2015)
Het vinden en binden van klanten is de levensader van elke organisatie. Maar loyaliteit is al lang niet meer vanzelfsprekend en klanten bevelen je ook niet zomaar even aan bij anderen. Met ‘gewoon’ tevreden klanten schiet je dan ook weinig op. De kunst is om van klanten ambassadeurs te maken. Want als je daarin slaagt, zul je ontdekken dat klantentrouw nog steeds bestaat en dat nieuwe klanten je via mond-tot-mondreclame weten te vinden. Met tientallen prikkelende adviezen laat Jos zien dat het loont om de verwachtingen van je klanten te overtreffen, zodat zij ‘over je roepen’ en hoe je daar direct mee kunt starten. Met als resultaat: méér dan tevreden klanten! NB: Dit boek ken ik nog niet, het is alléén als luisterboek verkrijgbaar. Koop dit boek bij Bol.
xxxx
De wet van Snuf (2014)
Het bestverkochte managementboek in 2014 bij Managementboek.nl, en daar ook 7 jaar achtereen in de top 100! Iedereen weet hoe het principe van wederkerigheid werkt: wat je geeft, krijg je terug. Een krachtig principe, dat vrijwel altijd en overal opgaat. Het helpt ons om onze omgeving op een positieve manier te beïnvloeden. Zodat we succesvoller zijn, thuis en op het werk. Toch zijn er maar weinig mensen die de kunst van het geven echt beheersen. Dit boek brengt daar verandering in. Oom Jos beschrijft op een prikkelende manier waarom goede relaties beginnen met geven. Aan de hand van herkenbare praktijkvoorbeelden belicht hij de 26 belangrijkste manieren van geven. Hij laat bovendien zien welke voorwaarden en risico’s eraan zijn verbonden, en wat het uiteindelijk oplevert. Wie snel meer succes wil boeken, privé of zakelijk, begint dus met De Wet van Snuf. Ik vond dit een Must-Read! En ik schreef er een Samenvatting van. Koop dit boek bij Bol.
xxxx
Gek op gaten (2012)
Netwerkborrelpraat: ‘- Wat doet u? – Ik zit in de verspanende gereedschappen. – Oh. Waar zijn uw klanten dan naar op zoek? – Nou, onze producten natuurlijk. Beitels, zagen, boren. Vooral de boren zijn erg populair. – Oh. Maar waar worden uw klanten nu echt gelukkig van? – Nou, diamantboren. – Dat denk ik niet. Uw klanten zijn gek op gaten.’ Dit is hét bekende voorbeeld bij lessen over klantgerichtheid en de aftrap van dit leuke, nuttige boek. Jos stelt je de vraag: Wat is het probleem van de klant? Hij kan zijn schilderijtje niet ophangen, hij wil een gat in de muur. Hoe dat gat er komt, is minder belangrijk. Richt je dus op de gaten (het probleem), niet op de boren (een van de mogelijke oplossingen), dat is de boodschap van dit boek. Lees mijn recensie (4 *) Koop dit boek bij Bol.
xxxx
Geef nooit korting! (2011)
Geef nooit korting! Lage prijzen zijn funest voor een gezond rendement en tasten de winst van bedrijven, professionals en zelfstandigen flink aan. Sinds de crisis is de prijs- en margedruk op veel markten alleen maar toegenomen. Oom Jos laat met 31 prikkelende adviezen zien hoe je het best met prijsdruk kunt omgaan. Op een luchtige manier beschrijft hij hoe je prijsdruk voorkomt en tegengaat. Want lage prijzen zijn geen vaststaand feit. Wees trots op de prijzen die je voor je producten en diensten vraagt. Realiseer je hoe waardevol je bent voor je klanten en laat je niet gek maken. Als klanten zeggen dat je te duur bent, is dat vervelend. Maar het is pas echt een ramp als je dat zelf ook vindt! Dit boek staat nog op mijn TBR. Koop dit boek bij Bol.
xxxx
Hondenbrokken (2009)
Businessnovelle! Iedereen vindt het belangrijk om klantgericht te zijn. Maar wat houdt klantgerichtheid precies in? Wat vraagt het van medewerkers? En is klantgerichtheid hetzelfde als klantvriendelijkheid? Tim, de eigenaar van een dierenspeciaalzaak, gaat samen met zijn medewerkers op zoek naar het antwoord op de vraag waar klanten nu écht gelukkig van worden. Hij ontdekt dat klanten eigenlijk maar één ding willen: goed geholpen worden. Dat klinkt eenvoudiger dan het is, want klanten goed helpen blijkt veel te omvatten. Maar wie het onder de knie krijgt, wordt daarvoor rijkelijk beloond met trouwe klanten, die door mond-tot-mondreclame ook nog eens zorgen voor nieuwe klanten. Oom Jos biedt op een speelse manier verhelderende inzichten en handige tips voor de dagelijkse praktijk. Lees mijn recensie (4 1/2 *) Koop dit boek bij Bol.
xxxx
Klanten zijn eigenlijk nét mensen (2006)
Klanten zijn eigenlijk nét mensen: ze willen aandacht en respect, en het gevoel dat ze u kunnen vertrouwen. Wie zijn klantgerichtheid wil verbeteren levert daarom niet alleen een product of dienst, maar vervult ook díé wensen van de klant en niet alleen om nieuwe klanten binnen te halen. Iedereen heeft klanten; de één binnen de eigen organisatie, de ander daarbuiten. Wij bestaan bij de gratie van onze klanten, want uiteindelijk betalen zij ons salaris, de volgende vakantie of de nieuwe auto. Tenminste, als ze tevreden zijn. Jos laat zien wat er zoal mis kan gaan in het contact met de klant, hoe je dit kunt voorkomen en hoe het óók kan. Het zijn scherpzinnige, humoristische columns, waaronder mijn favoriet: Je vrouw uitbesteden. Lees mijn recensie (4 *) Koop dit boek bij Bol.
xxxx
No Budget Marketing (2006)
Wil je zonder torenhoge marketingbudgetten nieuwe klanten vinden en bestaande klanten aan je binden? No Budget Marketing (NBM) is een slim alternatief voor nog vaker adverteren, weer een mailing en nog mooiere brochures. Oom Jos laat je kennismaken met een andere manier van denken die geld bespaart en extra klanten oplevert. Want wat is nu geloofwaardiger: een voorgekookte reclameboodschap of mond-tot mondreclame van een oprecht tevreden klant? NBM betekent op een andere manier omgaan met klanten en media. Ontdek niet alleen hoe je van je klanten ambassadeurs maakt. Leer ook hoe je de pers op je hand krijgt en nieuwe klanten zelf kennis laat maken met je product of dienst. Een eerste goede ervaring is de allerbeste reclame! Dit boek staat op mijn TBR en inmiddels ook op mijn e-reader. Koop dit boek bij Bol.
xxxx
Professionals en relatiemanagement (2005)
Jos schreef dit boek als co-auteur, samen met Frank Kwakman. Omdat het werk niet langer vanzelf op professionele dienstverleners afkomt, staan het acquireren van nieuwe opdrachten en het werven van nieuwe klanten hoog op de agenda. Een essentiële succesfactor hiervoor is het optimaal bedienen van de huidige klanten en het goed onderhouden van de relaties die er al zijn. De vraag is alleen hoe en waar te beginnen? Voordat je veel tijd, geld en energie in je relaties investeert, is het de moeite waard om na te gaan welke klanten voor jou veel waarde creëren. Dat betekent dat je moet durven kiezen. Alleen dan is relatiemanagement een investering die ook echt zijn vruchten afwerpt. Dit boek staat op mijn To Be Read, oftewel mijn TBR. Koop dit boek bij Bol.
xxxx
Zeven marketingwetten voor professionals (2005)
Jos schreef dit boek als co-auteur, samen met Frank Kwakman. Hoe kom je als professional aan nieuwe opdrachten? Iedereen weet intussen dat goed-zijn in je vak niet voldoende is. Maar wat dan wel? Zeven marketingwetten voor professionals neemt de (nieuwe) klant als vertrekpunt. Door te doen waar de markt om vraagt en je aldus te profileren, onderscheid je je van je concurrenten. En daarmee neemt de kans op nieuwe opdrachten aanzienlijk toe. In dit boek wordt op praktische wijze verteld wat professionals aan marketing kunnen hebben en wat ze in dat kader vooral wel en niet moeten doen. De kortste weg naar nieuwe opdrachten is niet moeilijk, maar vraagt om het maken van heldere keuzes. Dit boek staat nog op mijn To Be Readlijst. Koop dit boek bij Bol.
xxxx
Een hogere prijs is pure winst (2001)
Je kunt je winst natuurlijk verhogen door meer af te zetten. Of door je kosten te verlagen. Maar de snelste weg naar meer winst is wellicht het verhogen van je prijzen. De prijs is namelijk het enige marketinginstrument dat direct geld opbrengt. Succesvolle ondernemingen zoals Albert Heijn, de Bijenkorf, en Unilever hanteren vaak een relatief hoog prijsniveau. Jos geeft antwoord op de vraag ‘Hoe verhoog ik met succes mijn prijzen, met als doel het behalen van meer winst?’
In het eerste deel van dit boek worden de factoren behandeld die prijsdruk veroorzaken. In het tweede deel gaan we systematisch en stapsgewijs op weg naar hogere prijzen. Dit boek staat nog op mijn To Be Readlijst Koop dit boek bij Bol.
xxxx
Marketing voor op het nachtkastje (1999)
De subtitel is: ’32 luchtige columns voor het slapen gaan’, wat klinkt alsof je er zó van in slaap valt. Tweedehandswinkel Boekenschaap geeft een beschrijving: “Wie leest er tegenwoordig nog een vakboek? Door tijdgebrek belandt veel vakliteratuur uiteindelijk op het nachtkastje. Dit boekje is speciaal met dat doel geschreven. In 32 columns beschrijft Jos Burgers alledaagse praktijksituaties voor iedereen die regelmatig met klanten te maken heeft. De luchtig geschreven, korte en gemakkelijk leesbare columns over marketing, communicatie, verkoop en klantgerichtheid lenen zich uitstekend om in bed gelezen te worden. Geen wollig taalgebruik, geen vakjargon en geen dikdoenerij. Marketing is per slot van rekening vooral ook een leuk vak. ‘Marketing voor op het nachtkastje’ is een bloemlezing van 32 herschreven en geactualiseerde columns die eerder verschenen in diverse vakbladen.” Dit boek is nergens meer te krijgen, en er wordt zelfs op Jos’ eigen website niet naar verwezen.
xxxx
Relatiebeheer als groeistrategie (1997)
Je huidige klanten zijn het belangrijkste kapitaalgoed van je onderneming. Zowel industriële ondernemingen en handelsbedrijven als dienstverlenende organisaties onderkennen steeds vaker de noodzaak om klanten om te vormen tot relaties en deze verder te ontwikkelen. De vraag is alleen hoe en waar te beginnen? Oom Jos biedt de lezer een systematische en stapsgewijze aanpak om meer te verdienen aan de bestaande klantenkring. Zijn vlot geschreven boek bevat veel voorbeelden en geeft aan hoe je kunt groeien door in je marketingstrategie uit te gaan van je bestaande klantrelaties. Als je er in slaagt het klantaandeel bij je grote klanten te verhogen, stijgen je omzet en marktaandeel automatisch. Het boek laat zien hoe je bepaalt wie jouw meest interessante klanten zijn, hoe je die groep volkomen tevreden houdt en aan je bindt. Dit boek staat nog op mijn To Be Readlijst Koop dit boek bij Bol.
xxxx
Industriële marketing, acquisitie en relatiebeheer (1992)
Dit boek heb ik nergens kunnen vinden.
Zelfs niet op oom Jos’ eigen website.
Ook niet in de Tweedehandswinkeltjes.
Of bij de bibliotheek.
Dat maakt me zeer nieuwsgierig …
Toch eens aan oom Jos vragen op het volgende verjaardagsfeestje.
Zou het geld waard zijn, zo’n zeldzaam exemplaar?
Of staan er geheimen in die we niet mogen weten?
xxxx
(Deze informatie komt uit Wikisage, JosBurgers.nl, Bol.com, Boekenschaap en Twitter/X.)
Meer weten over mijn familie?
- In januari stelde ik neef Menno Lanting voor.
- En in februari nicht Jitske Kramer.
- In maart was de beurt aan neef David Graeber.
- April was voor nicht Naomi Klein.
- In mei stelde ik neef Joris Luyendijk voor.
- En in juni nicht Margriet Sitskoorn.
- In juli was de beurt aan neef Daniel Pink.
- Augustus was voor nicht Mariana Mazzucato.
- In september stelde ik oom Jos Burgers voor.
Elly Stroo Cloeck is project- en interim-manager op het gebied van Finance, Internal Audit en Risk Management. Daarnaast schrijft ze recensies en samenvattingen van managementboeken. Abonneer je hier op de kwartalige nieuwsbrief of op de wekelijkse blog-updates!