Ken je dat? Dat je filmacteurs zó vaak een goede rol ziet spelen dat je naar ál hun films wilt? Dat je álle wedstrijden van je favoriete sporter wilt zien? En dat je ze volgt op sociale media? Dat ze voelen als familie? Dat heb ik nu met mijn favoriete auteurs. Ik lees al hun boeken, zonder op de recensies te wachten. Ik volg ze op social media en lees hun nieuwsbrieven. Ze zijn familie, mijn bureau staat vol met hun foto’s! Ik stel elke maand een familielid aan je voor. Deze maand: mijn ‘nicht’ Rita McGrath.
Waar schrijft Rita McGrath over?
‘Nicht’ Rita schrijft over Management, en in het bijzonder over Strategie, en nog meer in het bijzonder: Innovatie. Waarom Innovatie? Nou, ze verhuisde als kind met haar ouders naar Rochester toen haar vader, oom Wolfgang, daar een baan kreeg bij Xerox, en later bij Kodak. ‘Nicht’ Rita zag toen wat een ramp het is als een bedrijf niet innoveert terwijl de wereld verandert.
Waarschijnlijk ken je haar helemaal niet: want al schreef ze 5 zeer goed ontvangen boeken, géén ervan werd in het Nederlands vertaald. Inmiddels is ze aan haar 6de boek bezig, wat, vermoed ik, over teveel hiërarchie en bureaucratie gaat. Misschien dat dit onderwerp wél aanslaat bij de Nederlandse uitgevers! De rode lijn in haar boeken: tempo maken, aanpakken, praktische punten om aan de slag te gaan.
Wat valt er nog meer over Rita McGrath te vertellen?’
‘Nicht’ Rita is hoogleraar op de Columbia Business School, waar zij Management doceert. Ze was in 2023 #7 van de Thinkers50 lijst (een ‘wereldwijde’ lijst van de beste denkers op het gebied van management) en #1 op het subgebied Strategie daarvan. Slimme tante! Niet zo gek want ook tante Helge en oom Wolfgang zijn slimmerds, beide wetenschappers, maar op een ander gebied: microbiologie en scheikunde. ‘Nicht’ Rita promoveerde in 1993 op Innovatie, aan de Wharton School in Pennsylvania. In 1995 schreef ze al haar eerste artikelen voor de Harvard Business Review, samen met hoogleraar Ian McMillan. Dat beviel zo goed dat zij later maar liefst 3 boeken samen met Ian schreef. Hun boek “Discovery Driven Growth” zou aan de basis gestaan hebben van de LEAN start-up filosofie, en is het belangrijkste managementidee ooit, zo stelt Clayton Christensen (die je natuurlijk wél kent).
Qua werk heeft ze niet echt een strategie gehad, grapt ze wel eens. Ze startte twee bedrijfjes, stopte daar weer mee. Ging voor Gemeente New York werken en werd daar IT directeur. En toen ging ze lesgeven op Columbia.
Privé houdt ze privé. Maar dit mag ik je wel vertellen: in 1984 kwam ze (inmiddels) ‘neef’ John McGrath tegen, een Ier. Ze trouwden in 1986 en kregen Matt in 1988 en Anne in 1990.
xxx
Andere activiteiten
Inmiddels is ‘nicht’ Rita wéér een bedrijf begonnen: Valize, samen met Ron Boire. Het adviseert bedrijven op het gebied van Innovatie. Dat is natuurlijk geen verrassing!
xxx
Welke boeken schreef Rita McGrath?
‘Nicht’ Rita schreef 5 boeken, waarvan 4 werden uitgegeven door Harvard Business Review. Die zijn in Nederland in papieren vorm slecht te krijgen, maar wel als ebook in Kobo Plus te vinden. Die 4 staan op mijn ereader en ga ik zeker nog lezen. Natuurlijk las ik wel haar meest recente: Seeing Around Corners. En ik was zó enthousiast dat ik het als Must Read bestempelde én er een Samenvatting van schreef.
Seeing Around Corners (2019)
Niet vertaald. Paradigmatic shifts in the business landscape, known as inflection points, can either create new, entrepreneurial opportunities (Netflix!) or they can lead to devastating consequences (Blockbuster!). Only those who can “see around corners”, meaning: spot the disruptive inflection points developing before they hit, can succeed in the market. Inflection points, though they may seem sudden, are not random. Every seemingly overnight shift is the final stage of a process that has been subtly building for some time. Armed with the right strategies and tools, smart businesses can see these inflection points coming and use them to gain a competitive advantage. Ga naar de Samenvatting. Lees waarom ik dit een Must Read vond. Koop bij Bol.
xxx
The End of Competitive Advantage (2013)
Uitgegeven door Harvard Business Review, niet vertaald. Strategy is stuck. Most leaders are using frameworks that were designed for a different era of business and based on a single dominant idea: that the purpose of strategy is to achieve a sustainable competitive advantage. Once the premise on which all strategies were built, this idea is increasingly irrelevant. Rita argues that it’s time to go beyond the very concept of sustainable competitive advantage. Instead, organizations need to forge a new path to winning: capturing opportunities fast, exploiting them decisively, and moving on even before they are exhausted. She shows how to do this with a new set of practices based on the notion of transient competitive advantage.
xx
Discovery Driven Growth (2009)
Met Ian MacMillan. Uitgegeven door Harvard Business Review, niet vertaald. Rita and Ian show how companies can plan and pursue an aggressive growth agenda with confidence. By carefully framing their strategic growth opportunities, testing each project assumption against a series of checkpoints, and creating a culture that acts on evidence and learning instead of blind stumbling, companies can better control their costs, minimize surprises, and know when to disengage from questionable projects – before it’s too late. Providing tools that will help you select and better assess the potential of any strategic venture, from new product lines to entirely new businesses, the authors outline a comprehensive process that lets you identify, manage, and leverage your company’s full portfolio of opportunities.
xx
MarketBusters (2005)
Met Ian MacMillan. Uitgegeven door Harvard Business Review, niet vertaald. Rita and Ian identify 40 powerful strategic moves they call “MarketBusters”: approaches that ultimately deliver blockbuster growth, clustered in 5 overall strategies. 1. Change the customer’s total experience: Make it simpler, faster, or more beneficial for customers to buy from you. 2. Reconfigure your products and services: Transform your offerings to make them clearly superior to competitors’. 3. Redefine your business and associated key metrics: Change how you do business or how your customers do business in ways that dramatically boost performance. 4. Anticipate or exploit industry shifts: Capitalize on changes before competitors do. 5. Create a new market space: Trigger the emergence of a new market.
xx
The Entrepreneurial Mindset (2000)
Met Ian MacMillan. Uitgegeven door Harvard Business Review, niet vertaald. This book provides both a guide to energizing the organization to find tomorrow’s opportunities and a set of entrepreneurial principles you can use personally to transform the arenas in which you compete. 1.Eliminate paralyzing uncertainty by creating an entrepreneurial frame that shapes a shared understanding of what is to be accomplished; 2. Create a richly stocked opportunity register to redesign existing products; 3. Build a dynamic portfolio of businesses and options that continuously move your organization toward the future; 4. Execute dynamically your ideas so that you can move fast, without undue risk; 5. Create a vibrant entrepreneurial climate within your organization.
xxx
(Deze informatie komt voornamelijk uit ‘nicht’ Rita’s eigen website, Wikipedia en Amazon.com)
Meer weten over mijn familie?
- In januari 2023 stelde ik neef Menno Lanting voor.
- En in februari nicht Jitske Kramer.
- In maart was de beurt aan neef David Graeber.
- April was voor nicht Naomi Klein.
- In mei stelde ik neef Joris Luyendijk voor.
- En in juni nicht Margriet Sitskoorn.
- In juli was de beurt aan neef Daniel Pink.
- Augustus was voor nicht Mariana Mazzucato.
- In september stelde ik oom Jos Burgers voor.
- En in oktober nicht Danielle Braun.
- In november was de beurt aan oom Stephen R. Covey en zijn kinderen.
- December was voor nicht Brené Brown.
- In januari 2024 stelde ik neef Martin van Staveren voor.
- En in februari nicht Japke-d. Bouma.
- In maart was de beurt aan neef Walter Isaacson
- April was voor nicht Kate Raworth.
- In mei stelde ik neef Raymond de Looze voor.
- En in juni nicht Roos Vonk.
- In juli was de beurt aan oom Daniel Kahneman.
- Augustus was voor nicht Rita McGrath.
Elly Stroo Cloeck is project- en interim-manager op het gebied van Finance, Internal Audit en Risk Management. Daarnaast schrijft ze recensies en samenvattingen van managementboeken. Abonneer je hier op de kwartalige nieuwsbrief of op de wekelijkse blog-updates!