De reis is bijna ten einde. Op 16 April tussen 16.00 en 17.00 wordt hèt Managementboek van het Jaar 2020 bekend gemaakt! Als je dat (net als ik) remote wilt meemaken, kun je je hier inschrijven. Je krijgt dan door organisator Managementboek.nl een webinar-link toegestuurd. Kijk je met me mee?
Managementboek van het Jaar 2020: de Shortlist
Op de Shortlist staan 5 boeken, welke zou door de Jury (Peter de Roode, Jose Otte, Pierre Spaninks, Maaike Vrenken, Jan Hoogstra en ikzelf) als beste zijn verkozen? Ik weet het…..
- De wereld is rond van Jo Caudron misschien?
- Bezieling werkt van Hans Wopereis wellicht?
- Het grote gevecht van Jeroen Smit maakt toch ook kans?
- Het is oorlog, maar niemand die het ziet van Huib Modderkolk soms?
- Topteams van Katja Staartjes, zou die het zijn?
En? Heb je een idee van de winnaar?
Wat bespraken wij als jury in maart / april?
De laatste jury-vergadering was natuurlijk de selectie van de winnaar. De week ervoor gaven we online elk onze voorkeuren weer, in het zoveelste spreadsheet. Het was al snel duidelijk dat een aantal juryleden een grote voorkeur voor hetzelfde boek had. Daarna moesten de andere juryleden nog overgehaald worden. En dat moest ook nog eens met een call, in plaats van face-to-face. We maakten ons op voor een lange en heftige Team-meeting…..
De verbindingen werden van tevoren goed doorgetest, want stel je voor dat er wat mis zou gaan met de techniek! Na wat beeld-maar-geen-geluid en geluid-maar-geen-beeld issues zaten we dan toch klaar met z’n zessen. Nu ging het erom spannen. De plussen en minnen van het voorkeursboek en de concurrentie werden besproken en ……….zover bleken de meningen toch niet uit elkaar te liggen. Mooi! De beslissing was snel genomen.
Daarna spraken we door hoe het jury-rapport eruit zou komen te zien. Dat bleek achteraf meer discussie op te leveren dan de selectie van de winnaar! Donderdag 16 april hoor je van onze jury-voorzitter Peter de Roode de finale versie!
Laatste lees-loodjes
Om goed beslagen ten ijs te komen las ik voor de selectievergadering niet alleen nogmaals de 5 geshortliste boeken, maar ook nog de resterende 6 boeken van de longlist en 6 eerdere winnaars. Tenslotte wil je als jury wel consistent zijn, ook al is het elk jaar een ander 6-tal juryleden. (666 = toeval!) Van deze laatste 12 boeken lees je mijn mening hieronder. Daarna geef ik je nog een keer een overzicht van de 101 door mij gelezen boeken: 95 van de in totaal 167 boeken die de jury te lezen kreeg, en de 6 eerdere winnaars.
Longlist #mgtboek2020
Boek 90/101: Toekomstverkennen van Freija van Duijne e.a.
Toekomstverkennen is kijken naar patronen, interacties, naar de wisselwerking tussen technologie, samenleving, politiek, economie en ecosystemen. Je hebt er een open mindset voor nodig, met een frisse blik kunnen kijken. Het boek helpt met theorie over trends en zwarte zwanen, over hoe ons brein werkt met alle vooroordelen en andere beperkingen, en over systeemdenken. Daarna komen alle tools uit de gereedschapskist aan de orde, denk aan horizon scannen, de delphi-methode, scenariodenken (met o.a. normatieve en exploratieve scenario’s), windtunneling en nog veel meer. Het sluit af met een aanpak hoe je dit in je organisatie in kunt bedden.
Ik vond het een prima boek met een hoog wetenschappelijk gehalte en toch prettig leesbaar geschreven. Het geeft een goede onderbouwing en erg veel actuele voorbeelden. Heel goed dat het een aantal vooroordelen adresseert: Een futuroloog is geen toekomstvoorspeller, meer een strateeg of veranderaar. Scenario’s hoeven niet uit te komen, scenarioplanning is bedoeld om het denken op te rekken. Ik vond de gereedschapskist superboeiend om uit te pakken, zoveel technieken om te gebruiken! Het nadeel is dat je, ondanks de gereedschapskist, hier toch niet makkelijk zèlf mee aan de gang kan. Maar gelukkig zijn de auteurs ook adviseur op dit gebied…
Boek 91/101: Dagboek van bewust leiderschap van Jos Claessens
Bewust leiderschap kent 10 eigenschappen: 1. Visie formuleren en mensen inspireren. 2. Doelen bepalen en richting geven. 3. Realiteitszin hebben en grenzen kunnen stellen. 4. Kunnen focussen en richting houden. 5. Flexibiliteit en veerkracht. 6. Sensitiviteit en verbinden. 7. Communicatief, transparant en kwetsbaar zijn. 8. Dienstbaarheid en je mensen faciliteren. 9. Integriteit, eerlijkheid. 10. Authenticiteit, jezelf zijn. Het inzetten van deze eigenschappen wordt uitgelegd door storytelling. Het is namelijk een managementroman waarin interim-CEO Anna een groot bedrijf weer gezond maakt. Zowel de systeemgerichte componenten als missie, visie, strategie, als de mensgerichte componenten als samenwerking en vertrouwen komen hierbij aan de orde. Na 6 maanden is het bedrijf volledig veranderd. Als toegift lezen we hoe ze zelf ook bewuster is gaan leven, na een burn-out 10 jaar eerder.
Het idee van een managementroman is niet heel nieuw (denk aan Het doel en de vervolgen daarop van Eliyahu Goldratt) maar toch zie je het niet heel veel. De auteur heeft een prima prestatie geleverd en bewijst dat storytelling heel goed werkt om theorieën te laten beklijven. Anna reorganiseert het bedrijf en ‘doceert’ haar methode, gebaseerd op de bekende managementmodellen, in de wekelijkse directievergaderingen. Hierdoor komt ze wel wat arrogant en belerend over, en het klinkt soms ook onnatuurlijk. De aangetroffen situatie en haar aanpak zijn herkenbaar, echter opvallend is dat ze erg weinig weerstand en tegenslag ondervindt. Het is een stevig boek geworden, want er is een hele grote hoeveelheid theorie in verwerkt: MBA in 370 pagina’s. In de bijlage staat een kort overzicht van Anna’s methode: dat had wel wat uitgebreider gekund. De methode is overigens wel te bestellen via de website van de auteur.
Boek 92/101:De nieuwe professional service firm van Martijn van der Mandele e.a.
Een professional service firm is vaak nog heel traditioneel: een aantal partners zijn eigenaar en de medewerkers kunnen na jarenlang heel hard werken opklimmen tot dat niveau. Dat werkt niet meer. De junioren van tegenwoordig zijn millennials die meer autonomie willen en een goede werk-prive balans. Ook op andere fronten staat het traditionele model onder druk. De auteurs stellen dat een Community, met sterkere verbindingen dan een Alliantie, het antwoord is. Dit Community model heeft impact op de 10 bouwstenen van een succesvolle onderneming: 1. de visie; 2. denkkracht (de mensen); 3. vaardigheden; 4. kennis; 5. de organisatiestructuur; 6. cultuur; 7. verdienmodel; 8. reputatie; 9. diensten en 10. klanten.
Het is een mooi uitgevoerd boek waarin het model met de 10 bouwstenen als rode draad steeds terugkomt. De huidige situatie wordt goed beschreven, na 20 jaar KPMG en 40 jaar in het accountancyvak herkende ik daarom veel dilemma’s. Ook leuk: de interviews met bekende collega’s zoals Pieter de Kok en Fou-khan Tsang. Helaas is de toon wat belerend. De auteurs zijn ook heel stellig dat hun oplossing het beste is, waardoor het op een doelredenering lijkt.
Er is wel wat aandacht voor de millennials en innovatieve IT, maar het nieuwe model komt niet heel vernieuwend over. Heel handig is de samenvatting / implementatiewijzer per hoofdstuk! Het boek is verder gelardeerd met een serie columns van Rob Wagenaar en met een heden-toekomst casus, echter, beide vond ik niet zo heel veel toevoegen. Al met al kan dit boek de accountants, juristen en consultants inspireren om te experimenteren met een ander businessmodel, er staan genoeg ideeën in.
Boek 93/101: De Marketingbijbel van Bert van Wassenhove
In De marketingbijbel voor een digitale wereld komen we in 14 weken tot een marketingplan. We starten in hoofdstuk 1 met wat historie en context en is het huiswerk voor week 1: lees het boek. Natuurlijk is hoofdstuk 2 en week 2 dan gewijd aan je business, en wat je precies met marketing wilt bereiken. Dan gaan we over naar de kanalen: in week 3 de website en zoekmachines, 4: social media, 5: online adverteren, 6: starten van een campagne en 7 en 8 ; evalueren van je pilotprojecten. In week 9 starten we met email en in week 10 met mobiele media. We verdiepen ons in week 11 in innovatieve technologie. Week 12 en 13 besteden we weer aan de evaluatie van de lopende pilotprojecten en in week 14 schrijf je op wat je hebt geleerd en wat je gaat doen: je plan is klaar. Daarna is de inhoud, de boodschap aan de beurt. Hoe schrijf je goede content, contentsyndication, video’s. Vervolgens gaat het over groei-marketing. In de bijlagen vinden we marketing automation en agile marketing.
Dit is een buitengewoon praktisch en goed gestructureerd boek voor de beginnende ondernemer. Prima uitleg over hoe technieken en kanalen werken, veel voorbeelden hierbij en barstensvol tips hoe je ze kunt gebruiken. Het boek is ook erg mooi uitgevoerd, zowel de cover (best bijbels) als het binnenwerk. De bijbel is door meerdere auteurs geschreven maar toch consistent qua stijl. Alleen de cases van elk hoofdstuk hebben weinig toegevoegde waarde en het hoofdstuk over chatbots gaat wat ver voor een beginnende onderneming lijkt me. Ervaren marketeers zullen niet veel nieuws lezen. Startende ondernemers des te meer!
Boek 94/101: De high performance organisatie deel 2 van Jan-Dirk den Breejen
In het eerste deel van De High Performance Organisatie (uit 2017) ging het over leiderschap, organisatiecultuur en lange termijn focus. Dit tweede deel heeft ook weer 3 hoofdstukken: de High Performance Medewerker, Continue verbeteren en innoveren, en Learning en Development. Deze hoofdstukken zijn door 3 verschillende auteurs geschreven. Maar wanneer is een organisatie eigenlijk een HPO? Hiervoor baseert de samensteller zich op onderzoek uit 2016: als omzet + 10% is, resultaat +25% en verder de klanttevredenheid, klantloyaliteit, medewerkertevredenheid, innovatie en klachtenafhandeling allen ‘significant beter’ zijn dan bij andere organisaties. Opvallend vaak gaat het dan om familiebedrijven.
Ik heb het eerste deel (nog) niet gelezen, maar dat blijkt geen probleem te zijn. Dit boek is prima zelfstandig leesbaar. Het boek verwijst uitgebreid naar allerlei bronnen, van de vrij bekende goeroes als Dweck, Cameron & Quinn, Scharmer tot voor mij onbekende schrijvers. Ook zijn er heel wat onderzoeksresultaten opgenomen. Stevig onderbouwd, kun je zeggen. Dat stevige geldt ook voor het boek zelf. Met zo’n 450 bladzijden tekst in vrij kleine lettertjes lees je dit niet in een dagje weg. En dat hoeft ook niet, want de hoofdstukken zijn ook weer zelfstandig leesbaar.
Zo’n stevig boek dekt natuurlijk heel veel onderwerpen af, ik zou het een handboek of zelfs een studieboek willen noemen. ‘Weinig pasklare antwoorden, maar stof tot nadenken’, zegt de samensteller dan ook over zijn boek. Om het toch praktisch te maken zijn er 9 bijlagen met aanpakken en tools. Ook wordt via de website personae.nl een HPO-scan aangeboden, zodat je in ieder geval een startpunt hebt.
Boek 95/101: Meer dan de som der delen van Brechtje Kessener en Leike van Oss
Een organisatie is een systeem. En een systeem is Meer dan de som der delen, vandaar de titel van dit machtige boek. Het systeemdenken kent veel verschillende benaderingen, dit boek geeft een heel goed overzicht met korte essays van zo’n 40 specialisten. Het ultieme naslagwerk! Dit is het eerste boek waar ik een recensie over schrijf zonder het helemaal gelezen te hebben. Dat komt omdat het maar liefst 800 pagina’s telt! Het boek start met 3 inleidende hoofdstukken die kort de verschillende benaderingen beschrijven. Dat zijn: Harde-systeembenadering; Systeem-dynamica; Zachte-systeembenadering; Sociaal construeren; Groepsdynamische benaderingen; Holistische benadering; Kritische systeembenadering; Natuurwetenschappelijke benadering; Systeemtransitie; Procesdenken.
Voor elk van de benaderingen zijn een aantal essays geschreven door specialisten op dat gebied. Naast de samenstellers zijn dat o.a. Thijs Homan, Mark van Twist, Jaap Peters. De laatste twee hoofdstukken zijn een wrap-up. Uitgangspunt van het boek is dat een goede veranderaar een combinatie van benaderingen pakt, maatwerk voor het organisatieprobleem.
Niet helemaal gelezen… dat betekent zeker niet dat ik het slecht vond. Integendeel! Als totale novice (ook wel nitwit genoemd) op dit gebied was ik plezierig verrast door de toegankelijke manier van schrijven in de eerste 3 en laatste 2 hoodstukken, die het raamwerk vormen. Verder las ik hoofdstuk 4, over Cybernetica: heel leesbaar, leerzaam en duidelijk uitgewerkt. Ook las ik hoofdstuk 34, binnen de natuurwetenschappelijke benadering, omdat deze als casus het kwaliteitsissue binnen de accountancy heeft. Ik begreep helemaal niets van dit hoofdstuk over Luhmann, maar dat ligt zeker aan mij, moet je maar geen 30 hoofdstukken overslaan. Hoofdstuk 35, over Taleb’s anti-fragiliteit vond ik weer prima te volgen en erg interessant. Tenslotte las ik hoofdstuk 42 binnen het Procesdenken, met als catchy titel ‘Systeemdenken als symbolisch geweld of ideeënsex’. Die was weer wat lastiger.
Ik ga de overige hoofdstukken zeker de komende weken nog lezen, maar wel gedoseerd. En dat kan prima, want elk essay staat op zich. Dit boek is superslecht voor je ego, want er staat zóveel in dat je nog niet wist! En daarmee ook gelijk superinspirerend!
Eerdere winnaars
Boek 96/101: Hoe word ik een rat van Joep Schrijvers (#mgtboek2003)
Bij de publicatie van dit boek in 2002 was er blijkbaar een hoop reuring. ‘Dit is een stuitend boek over hoe mensen ten koste van anderen hun zin kunnen krijgen in een organisatie door rattengedrag’, zo vatte het Nederlands Dagblad dit boek bondig samen.’ lees ik. Nu, bijna 20 jaar later, zou ik zo’n reactie niet meer verwachten.
We zijn niet meer verbaasd over de rattigheid van onze collegae en bazen. We herkennen de voorbeelden van de auteur, komen ze misschien zelfs tegen in moderne management- of zelfhulpboeken. Maakt dat dit boek gedateerd? Nee zeker niet. Het is een feest der herkenning, mooi geschreven, soms confronterend, altijd vermakelijk.
Boek 97/101: Connect van Menno Lanting (#mgtboek2011)
Is dit boek over social media gedateerd? Of een klassieker, die kunt blijven herlezen? Eigenlijk beide. Een groot deel van dit boek gaat over ontwikkelingen en concepten die nog steeds relevant zijn, denk aan zelfsturing, zelforganisatie en crowdsourcing. Daarnaast is de schrijfstijl van Lanting heel plezierig: boeiend en grappig. Ik heb 4 boeken van Lanting en ben bepaald een fan. De boeken van Lanting typeren zich door de vele voorbeelden en interviews, wat inspireert en herkenbaar maakt, maar een zwaktepunt blijkt als het gaat om eeuwige roem. Juist die voorbeelden zijn nu gedateerd. De sociale netwerken Hyves, Second Life, Iens: ze komen veel voorbij in het boek, maar zíjn nu ook voorbij.
Het tweede deel van het boek, wat inzoomt op organisaties (hoe gebruiken zij sociale netwerken bij productontwikkeling, HR, marketing en klantenservice?) is nog steeds relevant, want organisaties veranderen niet zo snel. Zelforganisatie, wat uitgebreid aan de orde komt in dit deel, is nog steeds een hot topic, maar niet echt ingeburgerd. Social shopping kunnen we nu mondjesmaat, maar de digitale paskamer heeft mijn favoriete kledingwinkels nog niet bereikt. Heel herkenbaar is nog steeds het voorbeeld over webcareteams, die manhaftig proberen imagoschade te beperken. Maar (eigen ervaring) helaas niet over de juiste informatie beschikken en al helemaal niet zorgen dat de klachten worden opgelost. Nog steeds niet. Toch wel nuttig dus, dit boek, voor organisaties die nog steeds weinig met sociale netwerken doen (of veel doen, maar op de verkeerde manier).
Boek 98/101: Gedeeld leiderschap van Jelle Dijkstra e.a. (#mgtboek2012)
Dit boek gaat over ‘nieuwe vormen van samenwerken, organiseren, leren en leiderschap’. Het behandelt de volgende onderwerpen: *Huidige ontwikkelingen en uitgangspunten voor die nieuwe vormen van samenwerken, etc.; *Het verdwijnen van de hiërarchische organisatie; *Werken in ‘hubs’ en ‘extended organisations’; *Gedeeld leiderschap; *Welke partijen kunnen hoe bijdragen?
Het is een bijzonder prettig leesbaar boek met veel interessante weetjes en een goed overzicht van de verwachte ontwikkelingen. Je hebt niet het idee dat je een boek van 9 jaar oud leest. Het werd uitgebracht in een pakket met twee versies die qua inhoud hetzelfde zijn maar qua layout en opmaak compleet verschillend. Eentje is heel mooi, maar wel standaard opgemaakt, de andere is visueel schitterend, lijkt wel een comic! Tenminste, dat herinner ik me van 9 jaar geleden, want het schitterende deel gaf ik weg…..conform de instructies van de auteurs: delen is vermenigvuldigen.
Boek 99/101: Zakendoen in de nieuwe economie van Marga Hoek (#mgtboek2014)
Wat is nieuw aan de nieuwe economie? In de nieuwe economie kijken we verder dan alleen geld verdienen. In dit boek worden 3 waarden of assets benoemd: ecological, social en financial. Aan alle drie moet worden toegevoegd, of in ieder geval niet (teveel) onttrokken. Hoe dit kan wordt met 7 vensters uitgelicht. 1. Klanten; 2. Value Cycle; 3. Schaalgrootte; 4. Innovatie; 5. Business case; 6. Financiering en 7. Leiderschap.
Het boek is mooi vormgegeven, met interessante infographics over allerlei statistieken. Ik vond het taalgebruik wat minder door de lange, moeizame, vaak abstracte zinnen. Dit wordt meer dan gecompenseerd door de vele boeiende en inspirerende voorbeelden. Heel origineel is het hoofdstuk waarin kinderen aan het woord komen over dezelfde onderwerpen. Ze gebruiken simpele woorden, breken de concepten af tot simpele uitdagingen en hebben soms ook een simpele oplossing
Boek 100/101: De corporate tribe van Danielle Braun e.a. (#mgtboek2016)
Het boek is gericht op (cultuur-)veranderprocessen in organisaties en elke soort verandering wordt gekoppeld aan een vergelijkbare situatie in een vreemde cultuur. Het boek bestaat uit 3 delen: je leest in deel 1 een stukje over organisatiecultuur en het vakgebied corporate antropologie, in deel 2 hoe onze relaties worden gevormd en hoe dit leidt tot cultuur, en in deel 3 over cultuurtransities. Dit laatste is de kern van het boek, cultuurverandering, wat in 5 soorten verandering uiteenvalt: (i) cultuurcreatie: gezamenlijkheid creëren; (ii) culturele continuïteit: het goede bestendigen; (iii) culturele heroriëntatie: terug naar de bedoeling; (iv) culturele healing: genezen en gezond maken; (v) culturele transformatie: als het echt anders moet.
Ik vond het boek praktisch ingestoken en erg nuttig, vooral waar onderscheid wordt gemaakt naar de verschillende vormen van cultuurverandering en de verschillende tools die je kunt inzetten. Naast de nuttige tips en mooie verhalen over andere culturen staat het boek vol met schitterende foto’s van interessante volken.
Boek 101/101: Alles transactie van Chiel Liezenberg e.a. (#mgtboek2019)
Het boek valt uiteen in 2 delen. Het eerste is puur theoretisch, het tweede wat praktischer. Onderwerpen die aan de orde komen zijn: interacties en transacties, tweezijdige markten en tussenpersonen, customer journey en het koopproces. Verder ‘platformatie’: wanneer alle stappen in het koopproces door het platform worden gefaciliteerd. Ook hoe een platform werkt wordt nauwkeurig gedeconstrueerd. Daarna gaan we dieper in op data: transactiedata, gebruikersdata, gedragsdata. Data als de basis voor het wederzijds vertrouwen bij een transactie. Immers: internet is ondoorzichtig, we weten nooit met wie we precies te maken hebben. Dus vertrouwen we het platform, in plaats van de tegenpartij, bij een transactie.
Naast informatief en een beetje taai is het boek bijzonder mooi uitgevoerd qua design en kleurgebruik. Op elke bladzijde staat wel een tekeningetje van een model, wat soms niet heel veel toegevoegde waarde heeft maar het breekt wel de tekst. Ook de kaders, met daarin cases, achtergronden en verdieping, plus de verwijzingen in de kantlijn, zijn mooi uitgevoerd en vormgegeven.
Een hele bevalling, zo’n verkiezing. Wat las ik in 9 maanden?
Voor de volledigheid vind je hier een overzicht van de boeken die ik in de afgelopen 9 maanden las voor de verkiezing, in min of meer chronologische volgorde. Je vindt een uitgebreidere recensie (5 minuten leestijd) of mini-recensie (1 minuut leestijd) op de recensiepagina.
- Boek 1/101: Winst is goed, werk is beter van Johan van den Elzen (recensie)
- Boek 2/101: Ben jij al activist? van An Kramer (recensie)
- Boek 3/101: Make disruption work van Alexandra Jankovich & Tom Voskes (recensie)
- Boek 4/101: High Impact Teaming van DeCuyper, Raes en Boon (recensie) (longlist)
- Boek 5/101: De onweerstaanbaarheidstheorie van Jan Heuvel (recensie) (longlist)
- Boek 6/101: Start-up! Hoe jij jouw idee vleugels geeft van Leo Pot (recensie)
- Boek 7/101: Omwenteling van Jan Rotmans (recensie)
- Boek 8/101: Mindhacking voor teams van Ronald van Aggelen (recensie)
- Boek 9/101: De zelfbewuste leider van Godfried IJsseling (recensie) (longlist)
- Boek 10/101: Datacratisch werken van Daan van Beek (recensie) (longlist)
- Boek 11/101: 3458 Strategiemaken en organisatiekraken van Camilla van den Boom (recensie) (longlist)
- Boek 12/101: Het succes van digitaal leiderschap van Gerard van Vliet (recensie)
- Boek 13/101: De reis door het rijk van Koning klant van Harald Pol (mini-recensie) (longlist)
- Boek 14/101: Zelfsturend Rijnlands ondernemen van Jan Bergman (mini-recensie)
- Boek 15/101: Who is accountable? van Franck Kuppers en Werner van Beusekom (mini-recensie)
- Boek 16/101: Excelleren in service van Jean-Pierre Thomassen en Eric de Haan (mini-recensie) (longlist)
- Boek 17/101: Extreem klantgericht van Daniëlle de Jonge (mini-recensie) (longlist)
- Boek 18/101: Products that last van Conny Bakker e.a. (recensie)
- Boek 19/101: Leiderschap in verandering van Anouk Brack (mini-recensie)
- Boek 20/101: Businessarchitect en verandermeester van Ber Damen (mini-recensie)
- Boek 21/101: Praktijkgids voor leidinggevenden bij signalen van een (integriteits)kwestie van Oene Bouman (mini-recensie)
- Boek 22/101: Innovatie jij.nu van Henk Volberda, Kevin Heij en Menno Bosma (mini-recensie)
- Boek 23/101: Agile leiderschaap van Twan en Kees Linterman (mini-recensie)
- Boek 24/101: Leidinggeven op afstand van Gonny Vink (recensie)
- Boek 25/101: Top-ondernemers en top-CEO’s in Nederland van Robert van Zanten (mini-recensie) (longlist)
- Boek 26/101: Jam Cultures van Jitske Kramer (mini-recensie) (longlist)
- Boek 27/101: Durf! van Bart Verhaeghe (recensie)
- Boek 28/101: Betekenisvolle werkrelaties van Ina Ahuis (mini-recensie)
- Boek 29/101: Innoshock van Dirk de Boe (mini-recensie)
- Boek 30/101: Key performance illusies van Coen de Bruijn (recensie)
- Boek 31/101: GEA enterprise architectuur van Rob Stovers e.a.(mini-recensie)
- Boek 32/101: The positive sum game van Herman Toch en Ann Maes (mini-recensie) (longlist)
- Boek 33/101: The compassionate leader van Jan Vermeiren (mini-recensie) (longlist)
- Boek 34/101: Slim zand van Tijs van den Boomen (recensie)
- Boek 35/101: Artificial intelligence in actie van Müriel Serrurier Schepper e.a.(mini-recensie) (longlist)
- Boek 36/101: Bezieling werkt van Hans Wopereis (mini-recensie) (shortlist)
- Boek 37/101: Het kleine innovatieboek van Kim Spinder (mini-recensie) (longlist)
- Boek 38/101: Wicked world van Karel van Berkel en Anu Manickam (mini-recensie)
- Boek 39/101: Vertrouwen als kompas van Pauline Voortman (mini-recensie)
- Boek 40/101: Merken bouwen met content van Aart Lensink (mini-recensie)
- Boek 41/101: Bingemarketing van Carlijn Postma (mini-recensie)
- Boek 42/101: Storytelling van Joost Schrickx (mini-recensie)
- Boek 43/101: Accountable concept denken van Gaby Crucq-Toffolo en Elaine Meys (mini-recensie)
- Boek 44/101: Het grote gevecht van Jeroen Smit (recensie) (shortlist)
- Boek 45/101: Waardecreatie met het Internet of Things van Marco Heida (recensie) (longlist)
- Boek 46/101: Veranderversnellers – het afkijkboek van Kilian Benneboek Gravenhorst (recensie) (longlist)
- Boek 47/101: De wereld is rond van Jo Caudron (recensie) (shortlist)
- Boek 48/101: Purpose – het verhaal van de moraal van Paul Stamsnijder (mini-recensie)
- Boek 49/101: Innoveren – eerst geloven, dan zien van Rody Vonk (mini-recensie) (longlist)
- Boek 50/101: Doelbereiktheid van Alex Klein (mini-recensie)
- Boek 51/101: Kleur bekennen van Rachelle van der Linden en Marco Derksen (mini-recensie)
- Boek 52/101: Advieskunst van Noëlle van der Hagen en Machiel Willemsen (mini-recensie)
- Boek 53/101: Word meesterframer van Sarah Gagestein en Jolijn Mes (mini-recensie)
- Boek 54/101: Marketingdesign van Eveline van Zeeland (mini-recensie)
- Boek 55/101: Spelen met samenwerken van Félice de Charro e.a.(recensie) (longlist)
- Boek 56/101: Cicero leest Covey van Harm Klifman (mini-recensie) (longlist)
- Boek 57/101: Je doet het toch wel gratis? van Mascha Feoktistova en Max de Vries (mini-recensie) (longlist)
- Boek 58/101: Het is oorlog maar niemand die het ziet van Huib Modderkolk (recensie) (shortlist)
- Boek 59/101: Groeiversnellers van Marc van Eck en Markward van der Mieden (mini-recensie)
- Boek 60/101: Praktisch veranderen van Eline Faber (mini-recensie)
- Boek 61/101: Ik ben er helemaal klaar mee van Marcel van Wiggen e.a. (mini-recensie)
- Boek 62/101: Werken met millennials van Thijs Launspach (mini-recensie)
- Boek 63/101: Aandachtsmarketing van Klaas Weima (mini-recensie)
- Boek 64/101: Breinopeners van Ria van Dinteren (mini-recensie)
- Boek 65/101: De power van een contentplatform van Cor Hospes (mini-recensie) (longlist)
- Boek 66/101: Pak je passie van Johan Struwe (mini-recensie)
- Boek 67/101: Durven voor morgen van Saskia van Uffelen (mini-recensie) (longlist)
- Boek 68/101: De afrekening van Roel Janssen (mini-recensie)
- Boek 69/101: Organiseren van communities van Peter Staal en Kirsten Wagenaar (recensie) (longlist)
- Boek 70/101: De netwerkexpeditie van Geert Nijs (mini-recensie) (longlist)
- Boek 71/101: Crossmentorschap van Elmas Duduk (mini-recensie)
- Boek 72/101: Wij is belangrijker dan Why van Paul van Schaik e.a. (mini-recensie) (longlist)
- Boek 73/101: Het einde van concurrentie van Cor Molenaar (mini-recensie)
- Boek 74/101: De onsterfelijke onderneming van Fons van Dyck (mini-recensie) (longlist)
- Boek 75/101: De gelukkige organisatie van Raymon Geurts (mini-recensie) (longlist)
- Boek 76/101: Het Noble Purpose boek van Olivier Onghena – ‘t Hooft (mini-recensie)
- Boek 77/101: Leiderschap in de digitale wereld van Ralf Knechtmans en Ylva Poelman (mini-recensie)
- Boek 78/101: Topteams van Katja Staartjes en Menno Boermans (mini-recensie) (shortlist)
- Boek 79/101: Leiderschap, een gids van Thecla Goossens (mini-recensie)
- Boek 80/101: Formule X van Jurriaan Kramer en Rini van Solingen (mini-recensie) (longlist)
- Boek 81/101: Dialogisch leiderschap van Rens van Loon (mini-recensie) (longlist)
- Boek 82/101: De fluitende leider van Erik Kaptein e.a (mini-recensie) (longlist)
- Boek 83/101: De betekenisformule van Pieter van Osch (mini-recensie) (longlist)
- Boek 84/101: Werkvuur van Hans van der Loo en Patrick Davidson (mini-recensie) (longlist)
- Boek 85/101: Foute besluiten van Wim van Hennekeler (mini-recensie) (longlist)
- Boek 86/101: Technologie de baas van Joop Hazenberg (mini-recensie) (longlist)
- Boek 87/101: 50 veranderprincipes van Theo Janssen (mini-recensie) (longlist)
- Boek 88/101: Talent mobiliseren van Marian Thunnissen en Peter Bos (red).(mini-recensie) (longlist)
- Boek 89/101: Organisatievibe van Arjen Banach (mini-recensie) (longlist)
- Boek 90/101: Boek 90/100: Toekomstverkennen van Freija van Duijne e.a. (mini-recensie) (longlist)
- Boek 91/101: Boek 91/100: Dagboek van bewust leiderschap van Jos Claeessens (mini-recensie) (longlist)
- Boek 92/101: De nieuwe professional service firm van Martijn van der Mandele e.a. (mini-recensie) (longlist)
- Boek 93/101: De Marketingbijbel van Bert van Wassenhove (mini-recensie) (longlist)
- Boek 94/101: De high performance organisatie deel 2 van Jan-Dirk den Breejen (mini-recensie) (longlist)
- Boek 95/101: Meer dan de som der delen van Brechtje Kessener en Leike van Oss (mini-recensie) (longlist)
- Boek 96/101: Hoe word ik een rat van Joep Schrijvers (recensie) (#mgtboek2003)
- Boek 97/101: Connect van Menno Lanting (recensie) (mgtboek2011)
- Boek 98/101: Gedeeld leiderschap van Jelle Dijkstra e.a. (recensie) (#mgtboek2012)
- Boek 99/101: Zakendoen in de nieuwe economie van Marga Hoek (recensie) (#mgtboek2014)
- Boek 100/101: De corporate tribe van Danielle Braun e.a. (recensie) (#mgtboek2016)
- Boek 101/101: Alles transactie van Chiel Liezenberg e.a. (recensie) (#mgtboek2019)
Het eind van de reis. Komt er een vervolg?
In juni wordt de nieuwe jury samengesteld, voor de verkiezing van Managementboek van het Jaar 2021. Ik zat nog wel in dubio of ik weer ‘op’ zou gaan. Het is een ontzettend leuke ervaring! Want:
- Een enorme hoeveelheid boeken in surprisedozen. Veel boeken zou ik zelf niet gekocht hebben, en dus zou mijn brein niet lekker opgerekt zijn met al die informatie. Ik ben behoorlijk uit mijn bubbel gekomen!
- Hele leuke discussies met de mede-juryleden, want we zien allemaal wat anders in een boek, waarderen sommige aspecten verschillend, hebben allemaal in het verleden heel andere boeken gelezen die we als vergelijkingsmateriaal gebruiken. Een soort super-boekenclub.
- Een andere manier om naar boeken te kijken, omdat je leest tegen vaste criteria. Het criterium ‘praktisch’ was vóór het jurywerk nooit zo belangrijk voor mij, ik houd van visie en inspiratie. En dan nu toch een mening moeten vormen over het praktisch gehalte, maar ook de leesbaarheid, originaliteit, consistentie, onderbouwing, enzovoorts. Ik heb er heel veel van geleerd. De kwaliteit van mijn recensies is er zeker op vooruit gegaan!
Maar:
- Het is ook een enorm tijdrovende ervaring. Ik las 101 boeken in 9 maanden, dat is gemiddeld 11 per maand, 2 tot 3 per week. En ik lees ook anders, preciezer, langzamer, omdat ik weet dat er een meer gefundeerde mening moet komen.
Ik sla daarom komende verkiezing over en stort me weer op het schrijven van mijn Samenvattingen, het samenstellen van leestoetsen, èn het lezen van al die boeken die nu naar mij roepen vanuit mijn boekenkast. Homo Deus bijvoorbeeld En The Infinite Game. Factfulness en Enlightenment now. Volg mijn blog of schrijf je in voor mijn nieuwsbrief en je weet wat ik lees en wat ik ervan vind. Lees je weer met me mee?
Elly Stroo Cloeck is projectmanager en auteur bij ESCIA. Ze schrijft voor ‘1001managementboeken‘ recensies en samenvattingen van managementboeken, verzorgt managementboek-gebaseerde permanente educatie èn is jurylid voor ‘Managementboek van het jaar 2020’.